By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1409708_0001.png
Dato: 17. oktober 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 82 BYB, alm.
del. Spørgsmålet er stillet efter anmodning fra et ikke-medlem af udvalget (MFU)
Henrik Høegh
Spørgsmål nr. 82:
Ministeren bedes redegøre for, om der er tale om en række uhensigtsmæssigheder i
Flexboligordningen? Der henvises til, at ministeriet skriver følgende på sin hjemmeside: "Med
flexboligordningen er der tale om en ordning, hvor boligen bevarer sin helårsstatus, selvom den
anvendes til fritidsformål. Det betyder i praksis, at i de tilfælde, hvor kommunen meddeler ejeren af
boligen en flexboligtilladelse, vil boligen i tilladelsens løbetid bevare sin formelle status som
helårsbolig. Boligejeren har således mulighed for at benytte flexboligen til helårsbolig på ny uden at
skulle indhente tilladelse fra kommunen." Ministeren bedes uddybe, hvordan det harmonerer med,
hvis man efter at have benyttet en bolig som flexbolig i 3 år og igen ønsker at benytte boligen som
helårsbolig efter reglerne i Planloven skal have en landzonetilladelse, som er administrativt
tidskrævende?.
Svar:
Flexbolig-ordningen består i en supplerende bestemmelse i boligreguleringslovens § 50, stk. 2.
Bestemmelsen præciserer, at kommunalbestyrelsen kan give samtykke til, at benyttelsen af en
helårsbolig ændres til fritidsformål samt, at ejeren uden fornyet tilladelse efter boligreguleringsloven
herefter kan genoptage boligens benyttelse som helårsbolig.
Det fremgår af motiverne til bestemmelsen, at ordningen ikke ændrer på anden lovgivning.
Det er derfor præciseret i motiverne, at der ikke kan meddeles tilladelse, såfremt det vil være i strid
med anden lovgivning, herunder planlovgivningen og den af kommunen tilvejebragte planlægning for
den ønskede udvikling i kommunen.
Planloven og heraf afledte regler, fx Fingerplanen for hovedstadsområdets planlægning eller
kommunernes lokalplaner regulerer anvendelsen af helårs- og ferieboliger både i byzone,
sommerhusområder og landzone med særlige regler og begrænsninger i sommerhusområder og i
landzone, samt i kystnærhedszonen og i hovedstadsområdet, hvor der ikke kan udlægges nye
sommerhusområder
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For boliger i landzone gælder, at det ikke kræver landzonetilladelse at ændre anvendelsen af en
helårsbolig til feriebolig.
Ved genoptagelse af helårsbeboelsen efter mere end 3 års anvendelse som feriebolig kræves
landzonetilladelse. Som udgangspunkt er praksis restriktiv, men hvis boligen oprindeligt har været
helårshus, kan der efter omstændighederne meddeles landzonetilladelse til anvendelse til
helårsbeboelse.
Ved vurderingen heraf lægges afgørende vægt på længden af den periode, hvor huset ikke har været
anvendt til helårsbeboelse, og på hvor mange helårshuse, der ligger i nærheden. Endvidere indgår
husets kvalitet i bedømmelsen.
Begrundelsen for kravet om landzonetilladelse ved ferieboligers overgang til helårsbeboelse er, at
helårsbeboelse i højere grad end fritidsbeboelse påvirker omgivelserne.
En lokalplan kan både muliggøre, begrænse eller afskære mulighederne for at flekse mellem
anvendelse til helårs- eller fritidsbolig. Som et eksempel på, hvor det er muligt at give
flexboligtilladelse, kan nævnes områder, der i en eksisterende lokalplan, er udlagt til boligformål, som
dækker både over helårs- og ferieboliganvendelse. Som et eksempel på, hvor det ikke er muligt at
give flexboligtilladelse kan nævnes områder, der i en lokalplan, er udlagt til helårsbeboelse, Er dette
tilfældet, forudsætter anvendelse af flexbolig-ordningen en ændring af lokalplanen for området,
forudsat at dette ikke er i strid med ovenstående
Muligheden for at få og udnytte en flexboligtilladelse er således påvirket af de planmæssige forhold,
som gør sig gældende for det område, hvor boligen er beliggende.
I relation til byggelovgivningen udgør ordningen ikke en væsentlig benyttelsesændring i byggelovens
forstand. Genoptagelse af helårsbeboelsen forudsætter derfor ikke byggetilladelse fra
kommunalbestyrelsen.
Flexbolig-ordningen gør det således muligt at anvende boligen til fritidsformål, uden at dens formelle
status af helårsbolig i henhold til boligreguleringsloven og byggeloven påvirkes heraf.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk