By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1408191_0001.png
Dato: 13. oktober 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 78 BYB, alm.
del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 78:
Ministeren bedes - som opfølgning på svar på ByB alm. del - spm. 77 – redegøre for hvilke nye
evidensbaserede undersøgelser, ministeren udtaler sig på baggrund af i forhold til maksimalprisen på
andelsboliger. Desuden bedes ministeren i punktform angive hvilke fordele og ulemper, der kan være
forbundet ved at fjerne maksimalprisen på andelsboligerne i Danmark.
Svar:
Jeg mener ikke, at der er behov for lange analyser for at kunne sige, at det med stor sandsynlighed vil
medføre prisstigninger på andelsboligmarkedet og dermed færre prisbillige andelsboliger, hvis
maksimalprisen afskaffes.
I øjeblikket er der god vind på boligmarkedet, og der kommer løbende meldinger om, at liggetiderne
på andelsboligerne er vigende, og at de i stigende grad sælges uden afslag. Det er klart, at de
andelsboliger, der i dag kan sælges til maksimalprisen, nok også vil kunne sælges til en højere pris,
hvis det var tilladt. Prisen ville formentligt kunne sættes så højt, at den vil matche prisen for en
ejerlejlighed, når der tages hensyn til de forskellige vilkår for de to boligtyper, herunder især de
finansierings- og skattemæssige forhold.
En fjernelse af maksimalprisen vil indebære den fordel for nuværende andelshavere, at de får
mulighed for at realisere en større eller mindre kapitalgevinst ved salg. For potentielle købere vil det
omvendt være en ulempe, at priserne på andelsboliger alt andet lige vil stige. Ved at fjerne
maksimalprisen fjerner man samtidig det værn, der er med til at sikre et vist udbud af billige boliger
som alternativ til både leje- og ejerboliger. Derved mister husstande med lavere indkomster
muligheden for at komme ind på denne del af boligmarkedet.
Samtidig vil stigende priser, der udjævner prisforskellene mellem andelsboliger og ejerboliger, kunne
medføre, at andelsboligformen, som vi kender den i dag, på sigt vil forsvinde. Den logiske konsekvens
af en økonomisk ligestilling af andelsboliger med ejerboliger må selvfølgelig være en skattemæssig
ligestilling. Det tror jeg ikke, at mange andelshavere vil være interesserede i.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En fjernelse af maksimalprisen vil endvidere modvirke risikoen for penge under bordet i de situationer,
hvor maksimalprisen ligger under markedsprisen.
Maksimalprisen har alene betydning i den situation, hvor markedet er villigt til at betale mere for en
andelsbolig, end maksimalprisbestemmelsen giver mulighed for. I de tilfælde, hvor andelsboligen
alligevel ikke kan sælges til maksimalprisen, vil der i sagens natur heller ikke være efterspørgsel efter
at fjerne den.
Jeg mener ikke, at det er at give andelshaverne som sådan bedre vilkår, at de andelshavere, der
sælger straks efter en ophævelse af maksimalprisbestemmelsen får mulighed for store fortjenester,
mens de nye andelskøbere skal foretage større investeringer for at komme ind på boligmarkedet.
Vi ønsker alle et varieret boligmarked. Det får vi netop med de fire forskellige boligtyper, private og
almene lejeboliger, andelsboliger og ejerboliger, vi har i dag. Frem for en udvikling, hvor
andelsboligerne forvandles til ejerboliger uden egentlige forskelle, synes jeg, at vi skal fastholde et
varieret boligmarked, hvor andelsboligerne indgår som et reelt prisbilligt alternativ til ejerboligen – en
boligform, der placerer sig midt imellem lejeboligen og ejerboligen.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk