By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1399122_0001.png
Dato:
15. september 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. BYB, alm. del
72. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Dohn (EL)
Spørgsmål nr. 72:
Hvilke punkter under ministerens samlede ressort, der fremgår af regeringsgrundlaget, betragter
ministeren som indfriet på nuværende tidspunkt?
Svar:
I regeringsgrundlaget Et Danmark, der står sammen, er der vedrørende Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikters ressort angivet følgende indsatspunkter, som enten anses for gennemført eller hvor
initiativer til implementering heraf er igangsat:
Regeringen har som målsætning, at antallet af udsatte boligområder skal være reduceret med
minimum en fjerdedel i 2016 og minimum være halveret i løbet at de kommende 10 år (dvs.
inden 2021).
September 2011 var der registreret 28 særligt udsatte boligområder. Målet er derfor, at der i
efteråret 2016 er 21 særligt udsatte boligområder og i efteråret 2021 14. Med henblik på i
højere grad at målrette indsatsen i de udsatte boligområder er de hidtil gældende kriterier for
disse områder blevet revideret og udvidet.
Renoveringsrammerne er blevet forhøjet, og der er afsat puljer i satspuljen til at styrke
koordinering og indsatser i udsatte boligområder. Hertil kommer etableringen af en
værktøjskasse, der skal sikre, at de boligsociale indsatser er virksomme og målrettede.
Endelig er der gennemført lovgivning, som skal forbedre sikkerheden og trygheden i
boligområderne. Udsatte boligområder vil blive omfattet af efterårets boligpolitiske
forhandlinger.
Det boligsociale arbejde i udsatte boligområder skal styrkes markant.
Det boligsociale arbejde er styrket. Konkret er der afsat 30 mio.kr. for perioden 2013-14 til en
helhedsorienteret boligsocial indsats fra satspuljen for 2013. Derudover er der afsat en pulje
på 38 mio.kr. for perioden 2014-2017 til en styrket koordinering i udsatte boligområder fra
satspuljeaftalen for 2014. Dette sikrer grundlaget for en langsigtet boligsocial indsats, der
permanent forbedrer de sociale vilkår i landets udsatte boligområder. Samtidig er der sikret
midler til en videreførelse af Center for Boligsocial Udvikling, således at arbejdet med at
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
identificere bedste praksis i de forskellige indsatser kan fortsættes og udvikles med henblik på
en mere effektiv indsats i de udsatte boligområder. Drøftelser af den fremtidige boligsociale
indsats vil indgå i efterårets boligpolitiske forhandlinger.
Regeringen vil arbejde for, at der opføres billige boliger, der hvor der er behov.
For at understøtte kommunernes mulighed for at føre en aktiv boligpolitik, er den kommunale
grundkapital nedsat i perioden 1. juli 2012 til udgangen af 2016 fra 14 pct. til 10 pct.
Nedsættelsen giver kommunerne mulighed for at tilrettelægge en udbygningstakt for den
lokale boligbestand – i forhold til det behov som den enkelte kommune skønner der er
grundlag for.
Regeringen vil sikre opførelsen af flere ungdoms- og ældreboliger, så det fremtidige behov
imødekommes. Finansieringen drøftes nærmere med kommunerne.
Regeringen har nedsat den kommunale grundkapital i perioden fra 1. juli 2012 til udgangen af
2016 til alment byggeri, herunder til ungdoms- og ældreboliger. Med nedsættelsen har
kommunerne fået stabile og fornuftige økonomiske rammer til etablering af det nødvendige
antal almene ungdoms- og ældreboliger. Der er endvidere udsendt publikation om
ungdomsboligsituationen og om kommunernes, boligorganisationernes, de studerendes og de
private husejeres muligheder for at få bragt flere boliger i spil til de kommende studerende.
Med henblik på at sikre en god studiestart for de unge og for at sikre en mere effektiv
udnyttelse af boligmassen har regeringen skabt mulighed for at ommærke almene ældre- og
familieboliger på 50-65 m
2
til ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende. I perioden 2014-
2016 er der afsat 10 mio. kr. årligt til reduktion af lejen i de dyreste af disse boliger.
Landsbyggefondens renoveringsindsats skal styrkes, ikke mindst med flere energibesparelser
for at sikre tidssvarende boliger og en bedre samlet boligøkonomi. I dag er der lang venteliste,
og indsatsen vil allerede starte i forbindelse med kick-starten.
Landsbyggefondens renoveringsindsats er med afsæt i de indgående boligaftaler øget meget
betydeligt først i november 2011 og senere i april 2013. Landsbyggefonden skønner, at ca.
1/3 af renoveringsrammen anvendes til foranstaltninger, der er relateret til energi. En
forøgelse af den samlede ramme har således effekt på de energibesparelser, der
gennemføres sammen med de øvrige renoveringsarbejder. Med kick-starten i 2011 blev der
fremrykket ramme for 5,5 mia.kr.
Regeringen vil undersøge muligheden for at etablere en model, hvor Landsbyggefonden får
mulighed for at garantere besparelser i boligselskabernes energispareprojekter.
En arbejdsgruppe med deltagelse fra Landsbyggefonden, KL, en boligorganisation og
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter forventer at fremlægge en rapport med forslag til en
model om energisparegaranti ved renovering af almene boliger i efteråret.
Der skal etableres en model for rentable energirenoveringer i privat udlejningsbyggeri til gavn
for både udlejer og lejere.
Initiativet er gennemført med vedtagelsen af lov nr. 439 af 6. maj 2014 vedrørende
energisparepakken.
Lejelovgivningen skal gennemgås med henblik på at lejere skal have en bedre beskyttelse
mod urimelige huslejeforhøjelser i forbindelse med moderniseringer og urimeligt høje
istandsættelsesregninger ved fraflytning fra en lejlighed.
2
af
3
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Initiativet er under gennemførelse med forliget af 11. juni 2014 mellem regeringen og V, DF,
SF og EL om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. Det er hensigten i
overensstemmelse med forliget at fremsætte et lovforslag om forenkling og modernisering af
lejelovgivningen, hvori initiativet indgår, i efteråret 2014.
Der er brug for en ny national social og grøn bæredygtig bypolitik.
Regeringen har i foråret 2014 indledt udarbejdelsen af en samlet grøn og social bæredygtig
bypolitik. Arbejdet organiseres via en tværministeriel arbejdsgruppe med Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter som formand. Resultatet ventes offentliggjort inden årets udgang.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
3
af
3
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk