By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1398742_0001.png
Folketingets By- og Boligudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 12. september 2014
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: moc
Under henvisning til Folketingets By- og Boligudvalgs brev af 15. au-
gust 2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 67 (BYB alm. del).
Sagsnr. 2014 - 7467
Spørgsmål nr. 67:
”Ministeren kommentarer udbedes til e-mail af 16/7-14 og åbent brev af
18/7-14 samt en række underbilag fra Lars Vestergaard, København N, om
forebyggelse af fogedudsættelser m.m, jf. BYB, alm. del – bilag 78.”
Svar:
Lars Vestergaard fremsendte den 16. juni 2014 en henvendelse vedrørende
forebyggelse af udsættelser. Jeg afsendte den 3. juli 2014 et skriftligt svar til
Lars Vestergaard. Den 18. juli 2014 fremsendte Lars Vestergaard et åbent
brev til mig og By- og Boligudvalget. Af Lars Vestergaards henvendelser
fremgik blandt andet tre konkrete forslag til styrket forebyggelse af udsættel-
ser og dermed bekæmpelse af hjemløshed.
Jeg vil indledningsvist understrege, at hjemløshed i Danmark ikke alene
handler om mangel af bolig. En betydelig andel af hjemløse i Danmark har
store sociale problemer ud over hjemløshed. Fx viser den seneste hjemløse-
tælling fra 2013, at 47 pct. af de hjemløse har en psykisk sygdom og 65 pct.
har et misbrug. Derfor er de sociale indsatser, som Hjemløsestrategien er
baseret på, af stor betydning for at kunne støtte de enkelte borgere i at
komme ud af hjemløshed og dermed for at reducere og forebygge hjemløs-
hed.
Forebyggelse af fogedudsættelser er ligeledes et vigtigt fokusområde i ar-
bejdet med at få reduceret antallet af hjemløse i Danmark. Fra SFI’s seneste
hjemløsetælling fra 2013 ved vi blandt andet, at 21 pct. af de hjemløse angi-
ver udsættelse af bolig som en væsentlig årsag til hjemløshed. Som det
fremgår af mit svar af 3. juli 2014 til Lars Vestergaard, har regeringen derfor
også igangsat en række konkrete initiativer med fokus på at forebygge ud-
sættelser af lejere. Lars Vestergaards forslag er desuden oversendt til Mini-
steriet for By, Bolig og Landdistrikter, som er det koordinerende ministerium
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
for forebyggelse af udsættelser af lejere og vil desuden indgå i det videre
arbejde med de sociale 2020-mål.
I forbindelse med besvarelsen af nærværende spørgsmål er der indhentet
bidrag fra ministeren for By, Bolig og Landdistrikter. Ministeren for by, bolig
og landdistrikter oplyser følgende:
”Udsættelser af lejere er en problemstilling, som regeringen prioriterer og
løbende har et særligt fokus på. Udsættelserne er forbundet med meget
store såvel menneskelige som samfundsøkonomiske omkostninger. Derfor
er det i alles interesse så vidt muligt at undgå udsættelser af lejere.
Der er allerede gennemført en række indsatser på området, og der kan nu
konstateres en positiv effekt på antallet af udsættelser, idet det er lykkedes
at vende udviklingen. Efter mange års stigninger i antallet af udsættelser har
antallet af udsættelser i de senere år været faldende.
Dermed ikke sagt at opgaven er løst. Regeringen har fortsat et særligt fokus
på problemstillingen og arbejder løbende på at forbedre indsatsen for at
forebygge udsættelser af lejere.
Som Lars Vestergaard også er inde på, spiller kommunerne en central rolle i
forebyggelsen af udsættelser af lejere. Kommunerne har således en række
handlepligter og handlemuligheder når de modtager underretning om, at en
lejer er i risiko for at blive sat ud af sin bolig.
Kommunerne har eksempelvis pligt til straks at behandle spørgsmål om
hjælp, når de modtager underretning fra en almen boligorganisation om, at
anmodning om en børnefamilies udsættelse af lejemålet på grund af beta-
lingsmisligholdelse er sendt til fogedretten. Kommunen skal i den situation
straks foretage en vurdering af borgerens behov for hjælp.
I ministeriet er vi p.t. i gang med at få undersøgt, om kommunerne i praksis
opfylder blandt andet disse forpligtelser. Resultatet af undersøgelsen vil
foreligge i løbet af efteråret 2014. Med undersøgelsen forventer vi at få ny
viden, som vil kunne danne grundlag for nye indsatser.”
Lars Vestergaard har konkret stillet tre forslag til en styrkelse af indsatsen
om forebyggelse af fogedudsættelser.
I forhold til det konkrete forslag om automatisk huslejebetaling for alle på
offentlig forsørgelse, vurderes dette ikke at være hensigtsmæssigt at indføre.
Det skyldes bl.a. et ønske om, at modtagerne af offentlige overførselsind-
komster - på lige fod med andre borgere - som udgangspunkt selv skal kun-
ne råde over deres indkomst. Det må anses for bebyrdende for alle modta-
gere af offentlige overførselsindkomster, at blive ”sat under administration”
for så vidt angår betaling af husleje. Hovedreglen skal derfor fortsat være, at
forsørgelsesydelserne udbetales til borgeren.
Der er som ovenfor beskrevet igennem de seneste år taget en række initiati-
ver for at forebygge udsættelser. Ud over de ovenfor nævnte boligrettede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
tiltag drejer det sig blandt andet om afskaffelsen af lejelovens løbedage,
hvilket har fremrykket tidspunktet for lejeres betaling af husleje. Tidspunktet
for betaling af husleje ligger dermed så tæt på tidspunktet for, at lejeren får
rådighed over sin indkomst, som muligt.
Derudover er mulighederne for hjælp gennem lov om aktiv socialpolitik ble-
vet styrket. Kommunerne har fået mulighed for at yde løbende hjælp til beta-
ling af husleje i en midlertidig periode til personer, der er udsættelsestruede
på grund af huslejerestance. Desuden kan kommunerne i op til seks måne-
der yde midlertidig hjælp til huslejeudgifter i forhold til unge under 30 år, der
modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller revalideringsydelse, og som
er i en udsat boligsituation.
Der er desuden mulighed for at få hjælp til at betale huslejen ved at indgå
frivillige administrationsaftaler. Endelig har Udbetaling Danmark mulighed for
at overføre boligstøtten direkte til udlejer.
Lars Vestergaard foreslår ligeledes en styrkelse af handlepligten i henhold til
retssikkerhedsloven samt øget inddragelse af de sociale myndigheder. Som
Lars Vestergaard henviser til, skal en kommune allerede i dag efter retssik-
kerhedslovens § 5 a tage stilling til alle muligheder for at yde hjælp, når den
modtager en underretning vedrørende udsættelse fra en boligorganisation
eller fra fogeden, hvis der er børn eller unge under 18 år i husstanden, eller
kommunen er i besiddelse af oplysninger om borgeren, som sandsynliggør,
at borgeren har behov for hjælp.
I andre tilfælde, hvor kommunen modtager en sådan underretning, skal
kommunen straks underrette borgeren om muligheden for at kontakte kom-
munen med henblik på behandling af spørgsmål om hjælp i forhold til alle de
muligheder, der findes. Det betyder, at kommunerne allerede har en meget
vid handlepligt, der indbefatter at tage stilling til alle de muligheder der fin-
des, for at yde hjælp efter den sociale lovgivning.
På den baggrund vurderes der ikke, på nuværende tidspunkt, at være
grundlag for en udvidelse af de lovgivningsmæssige beføjelser, men jeg vil
som sagt tage Lars Vestergaards forslag med i arbejdet med de sociale
2020-mål om hjemløshed.
Afslutningsvist vil jeg bemærke, at bekæmpelse af udsættelser er et langt og
sejt træk, som ud over en målrettet indsats over for de udsættelsestruede,
også skal afhjælpes gennem uddannelse og beskæftigelse. Mange af rege-
ringens øvrige initiativer retter sig således også mod at sikre, at flere får
gode kompetencer i uddannelsessystemet, og at flere kan blive selvforsør-
gende gennem beskæftigelse. Derved sikres den enkelte borger muligheden
for at betale sine faste udgifter, så risikoen for at miste hjemmet minimeres
mest muligt.
Manu Sareen
/ Johanne Lykke Aggergaard