By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1351886_0001.png
1351886_0002.png
Dato:
28. marts 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 40BYB, alm. del.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)Spørgsmål nr. 40:I Beboerbladet nr. 1, 2014, oplyses en beboer i en almen boligforening på side42, at almeneboligorganisationer ikke er omfattet af offentlighedsloven, ogat man som beboer derfor ikke kan fåaktindsigt i en kontrakt, som boligforeningenhar indgået om trappevask. Ministeren bedes oplyse, omdet er korrekt,at man som beboer ikke kan få indsigt i en almen boligorganisationsbestyrelsesdispositioner. Hvis det er korrekt, bedes ministeren forklare, hvordanman som beboer såkan få indsigt i, om boligorganisationens bestyrelse agererhensigtsmæssigt og i beboernes interesse.Burde der ikke være en størregrad af offentlig indsigt i almene boligorganisationer i betragtning af, atmegetaf grundlaget for alment nybyggeri hviler på offentlig støtte, enten direkte ellerviaLandsbyggefonden?Svar:Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til den almene boligorganisations lejeres mulighed for atfå indsigt i dennes dokumenter.Jeg kan bekræfte, at almene boligorganisationer ikke er omfattede af offentlighedsloven. Detteskyldes, at de ikke er offentlige myndigheder. Beboere eller andre har således ikke en generel ret tilindsigt i boligorganisationernes dokumenter.Der er imidlertid på særlige områder fastsat regler om indsigt for boligorganisationens beboere. Dissefastsatregler findes i normalvedtægterne for almene boligorganisationer med almene boligafdelinger, jf.bekendtgørelse nr. 1299 af 15. december 2009.I normalvedtægternes § 18, stk. 1, er det fastsat at afdelingsbestyrelsen skal godkende driftsbudgetfastsat,og årsregnskab for afdelingen og til brug herfor har ret til at se ethvert bilag vedrørende afdelingensbudget og regnskab.Efter normalvedtægternes § 8, stk. 3, skal dagsordenen for repræsentantskabsmørepræsentantskabsmødet gørestilgængelig for boligorganisationens lejere samtidig med, at repræsentantskabsmedlemmerneindkaldes eller kort tid derefter. Ifølge § 11, stk. 2, skal et kort referat af forhandlingerne gøres
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
tilgængeligt for organisationens lejere senest 6 uger efter mødets afholdelse. Også hvis øverstemyndighed er en generalforsamling, skal referatet gøres tilgængeligt for organisationens lejere.For organisationsbestyrelsens møder gælder tilsvarende regler om offentliggørelse af dagsorden ogreferat, jf. normalvedtægternes § 14, stk. 1 og 4, idet fristen for at gøre referatet tilgængeligt dog erfastsat til 4 uger efter mødets afholdelse. For afdelingsbestyrelsens møder gælder tilsvarende regler,jf. normalvedtægternes § 19, stk. 4. Også her er fristen for at gøre referatet tilgængeligt fastsat til 4uger efter mødets afholdelse.For afdelingsmøders vedkommende udsendes dagsordenen sammen med mødeindkaldelsen. Referataf forhandlingerne skal ifølge normalvedtægternes § 17, stk. 5, gøres tilgængeligt for afdelingenslejere senest 4 uger efter mødets afholdelse, således at også beboere, der ikke har deltaget i mødet,kan gøre sig bekendt med de beslutninger, der blev truffet på mødet.Beboerne har således på alle niveauer mulighed for at følge med i, hvad der sker i boligorganisationog den konkrete afdeling og har dermed de bedst mulige betingelser for at følge med og engagere sigaktivt i beboerdemokratiet.Normalvedtægterne kan være fraveget i den enkelte boligorganisations vedtægter, men det er minopfattelse, at vedtægtsbestemmelser, der stiller beboerne ringere med hensyn til indsigt iboligorganisationens dokumenter, end normalvedtægterne gør, ikke er gyldige.Jeg finder, at reglerne om afdelingsbestyrelsens adgang til at se bilag vedrørende afdelingens budgetog regnskaber og reglerne om beboernes adgang til at se dagsordener og referater er udtryk for enpassende afbalancering af hensynet til beboernes muligheder for at følge med i, hvad der sker iafdelingen og boligorganisationen mod hensynet til en hensigtsmæssig drift af boligorganisationen.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk