By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1346892_0001.png
1346892_0002.png
Dato:
17. marts 2014
Folketingets By- og Boligudvalg
Ministeren for by, bolig og landdistrikters endelige besvarelse af spørgsmål nr. 26,BYB, alm. del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).,Spørgsmål nr. 26:Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer regeringen påtænker i forhold til stormfloder jf. artiklen fraPolitiken lørdag 28. dec. 2013 "nogle hjem må overlades til havet"? Vil ministeren overveje at udvidenedrivningspuljen til også at omfatte boliger, der er i risiko for stormflod?Svar:Spørgsmål om erstatning i relation til stormflod hører under erhvervs og vækstministeren, og jeg harerhvervs-derfor indhentet følgende svarbidrag fra erhvervs og vækstministeren, som jeg kan henholde mig til:erhvervs-”Stormflodsordningen er en katastrofeordning. Det har været et bærende princip sidenstormflodsordningens etablering i 1991, at bevare ordningen som en katastrofeordning. Sigtet hermeder at fastholde den enkelte husejers incitament og ansvar for selv at sikre sig mod skader, bl.a. ved atsikreforetage relevante forebyggende tiltag.Det skal i den forbindelse bemærkes, at stormflodsordningen er en kollektivt finansieret ordning, sombetales af alle danskere, der har tegnet en brandforsikring, uanset om de konkr et er i risiko for at blivekonkretramt af en stormflod. Alle med en brandforsikring betaler således for at sikre nogle udsatte grupper afhusejere en rimelig erstatning.Ordningens nuværende dækning og finansiering baseres på den lov, der på baggrund af rapport fraStormflodsudvalget blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i 2010. Ordningens udformningindebærer, at der ydes dækning for en række indtrufne skader, medmindre der er tale skader anførtpå negativlisten, og ikke til forebyggende tiltag.Husejere som er ramt af stormflod skal behandles ordentligt og rimeligt. Jeg følger udviklingen eftererestormfloden i december tæt, for at sikre at ordningen fungerer efter hensigten.På den baggrund sendte jeg et forslag til ændring af stormflodordningen i hørin g onsdag den 8. januarhøring2014. Dette skyldes, at der er en utilsigtet forskel mellem dækningen i det tilfælde hvor en helårsboliger ubeboelig som følge af skade dækket af en privat forsikring og det tilfælde hvor en skade er opståetsom følge af en stormflod. Formålet med lovforslaget er at udvide stormflodsordningen til også atd.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
kunne betale erstatning for rimelige udgifter i forbindelse med nødvendig genhusning, herunderopmagasinering og fraflytning i forbindelse med stormflod.Samtidig er jeg er blevet opmærksom på, at der muligvis er en forskel i forhold til de afskrivninger forslid og ælde på bygninger, som Stormrådet anvender og de afskrivninger, som de privateforsikringsselskaber anvender. Jeg har derfor bedt Stormrådet om i samarbejde med Forsikring &Pension at undersøge dette.”I relation til initiativer på miljøministerens område har jeg indhentet følgende svarbidrag framiljøministeren, som jeg kan henholde mig til:”Kystdirektoratet under Miljøministeriet er og har været i løbende dialog med relevante kommuner,rådgivere og kystgrundejere med råd og vejledning til, hvordan de kan håndtere de guidelines forklimatilpasning i kystområdet, som Kystdirektoratet har udarbejdet.”Fra mit eget ministerområde kan jeg oplyse, at den i spørgsmålet omtalte pulje, som officielt hedder”Pulje til Landsbyfornyelse”, giver mulighed for at få statslige midler til at nedrive bl.a. faldefærdigeboliger med henblik på at gøre en mindre by mere attraktiv. Puljen har hjemmel i byfornyelsesloven,som er en boligsocial lov, og som overordnet har til formål at skabe velfungerende boliger og beskytteborgerne mod beboelse og ophold i brand- og sundhedsfarlige boliger. Loven indeholder såledesregler om kommunernes tilsyns- og handlepligt over for brand- og sundhedsfarlige boliger, herunderregler om forbud mod beboelse og ophold samt genhusning af beboere.Byfornyelsesloven er oprindeligt ikke tiltænkt akut opståede forhold som følge af stormflod. Der erimidlertid ikke noget til hinder for, at kommunerne, inden for lovens anvendelsesområde, anvenderbyfornyelseslovens regler, herunder reglerne om brand- og sundhedsfarlige boliger, når sådanneforhold er opstået på grund af stormflod.Reglerne i byfornyelsesloven om støtte til nedrivning af boliger og støtte til opkøb af nedslidteejendomme finder anvendelse, når bygningens fysisk faktiske tilstand kan begrunde det. Det gælderogså i tilfælde, hvor bygningens faktiske tilstand er en følge af en allerede indtruffen naturbegivenhed,som fx stormflod. Formålet med Landsbyfornyelsespuljen er som nævnt at bidrage til at gøre voreslandsbyer mere attraktive ved at give mulighed for at støtte nedrivning af faldefærdige boliger mv.Derfor mener jeg, at det ikke vil harmonere med dette formål at udvide ordningen til også at omfatteboliger, som blot potentielt kan blive ramt af stormflod.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk