By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1320625_0001.png
1320625_0002.png
Dato:
9. januar 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 20 BYB, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter anmodning fra et ikke-medlem af udvalget (MFU)medlemBenny Engelbrecht(S)Spørgsmål nr. 20:Ministeren bedes skønne de offentlige merudgifter ved at give boligløse, danskestatsborgere etretskrav på en bolig inden for højst 3 måneder. Såfremt ministerenskønner, at den nuværendeministerenskønner,boligmasse ikke har den fornødne kapacitet til, at derkan indføres et retskrav til boligløse omboliganvisning inden for 3 måneder,bedes ministeren skønne, i hvilket omfang boligmassen skaludvides, samt hvaden sådan udvidelse vil indebære af merudgifter for det offentlige.Svar:Det er regeringens politik, at alle skal have tidssvarende boligvilkår, som passer til den enkelte borgersøkonomi og behov. Regeringen har et stadigt fokus på dette område, hvilket blandt andethjemløsestrategien, initiativer, der reducerer antallet af udsatte lejere og satsningen på startboliger tiltrategien,unge viser. Kommunerne er vigtige aktører med hensyn til at opfylde målsætningen, og her er denkommunale boligpolitik og anvisningsret til almene boliger afgørende.Ifølge den seneste nationale kortlægning af hjemløshed som blev foretaget i uge 6 2013,var derhjemløshed,6i5.280 hjemløse i hele Danmark.En del af disse har en bolig, men har svært ved leve i den uden hjælp.EnDanmarks Statistikopgør omfanget af ubeboede boliger. Primo 2013 var der registreret 164.476ubeboede boligeri den nuværende boligmasseiboligmasse.Langt fra alle ubeboede boliger er dog egentligt ledigeboliger, men er uden en registreret beboer , fordi den oprindelige ejer eller lejer er flbeboer,flyttet, og den nyeendnu ikke flyttet ind.På et meget overordnet plan, kan man argumentere for, at der er boliger nok til også at kunne husesamtlige, der kan betegnes som boligløse. Hvis der alligevel kan tales om boligløshed er det fordi der,det,implicit forudsættes nogle geografiske, økonomiske og andre barrierer, der gør at de ledige boligerorudsættesikke er relevante i sammenhængen..En opgørelse af de økonomiske konsekvenser for det offentlige af at indføre et retskrav på en boligforudsætter, at der foreligger en operationalisering dels af det nærmere indhold af et retskrav, f.eks.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
med hensyn til evt. krav til den tilbudte boligs (eller bomuligheds) status, beliggenhed og husleje,delsafadministrationen af en ordning.På det givne grundlag er det således ikke muligt at kvantificere, hvilkeoffentlige merudgifter detskitserede retskrav kan medføre. Det er samtidig minoverbevisning, at der er andre og mere effektiveveje til at sikre, at også vanskeligt stillede personer på boligmarkedet har ”tag over hovedet”.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk