Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1331033_0001.png
1331033_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Folkeskole ogInternationale opgaverFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 91 (Alm. del):I brev af 23. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 91:”Kan ministeren oplyse, hvorfor "Lange skoledage vil gribe ind i familie-livet" er på ministerens liste over referencer, der er tilgået udvalget somalm. del bilag 115 (2012-13) i forbindelse med samrådsspørgsmål J, hvoriministeren bedes "oplyse om evidens mellem antallet af aktivitetstimerog øget faglighed i folkeskolen", når det af denne fremgår, at "Forsknin-gen viser dog ikke klart, at flere timer er løsningen på elevernes fagligeproblemer. Flere undersøgelser har vist en effekt af øget timetal for defagligt svage elever, men ikke for de øvrige, og i december kunne to in-ternationale undersøgelser af læsning, matematik og naturfag i 4. klasseikke finde nogen sammenhæng mellem timetallet og elevernes fagligepræstationer"?”Svar:Overskriften på bilag 115 er ”Oversigt over referencer nævnt i børne- ogundervisningsministerens samrådstale den 22. januar 2013”.I samrådsaftalen henviser jeg til professor Niels Egelunds pointe om, atden effektive undervisningstid har en meget høj effekt med reference tilden i spørgsmålet nævnte artikel. Dette i forbindelse med et genereltbudskab om, at effekten af flere timer bliver større, hvis den undervis-ning, eleverne får, er af høj kvalitet, og hvis lærerne er dygtige. At dethandler om flere og bedre timer.Som det også fremgår af besvarelsen på spørgsmål 87 viser en rækkeforskningsresultater byggende på studier af situationer, hvor antallet af
05-02-2014
2undervisningstimer bliver ændret udefra, at flere undervisningstimer haren effekt på elevers læring.
Med venlig hilsen
Christine Antorini