Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1331035_0001.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Folkeskole ogInternationale opgaverFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 90 (Alm. del):I brev af 23. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 90:”Kan ministeren oplyse, hvorfor "PIRLS - Performance on the Progressin International Reading Literacy Study" er på ministerens liste over refe-rencer, der er tilgået udvalget som alm. del - bilag 115 (2012-13) i forbin-delse med samrådsspørgsmål J, hvori ministeren bedes "oplyse om evi-dens mellem antallet af aktivitetstimer og øget faglighed i folkeskolen",når det af denne fremgår, at der "ikke er nogen entydig sammenhængmellem erhvervede kompetencer og det tildelte timetal i skolen", samt at"skolesystemer, der tildeler eleverne flere årlige undervisningstimer klarersig ikke nødvendigvis bedre. Selv hvis man ser på det antal timer, der erafsat til undervisning i hovedsproget - i Danmark i dansk - inklusive dendel af danskundervisningen, som specifikt går med læseundervisning, såer sammenhængen med elevernes læsekompetencer ikke entydig"?”Svar:Overskriften på bilag 115 er ”Oversigt over referencer nævnt i børne- ogundervisningsministerens samrådstale den 22. januar 2013”.PIRLS er blandt andet med på oversigten, fordi jeg i samrådstalen ind-ledningsvis omtaler den med henvisning til, at den er nævnt i samråds-spørgsmål J. De afsnit, der er nævnt i spørgsmålet, er taget fra den dan-ske sammenfatning af PIRLS 2011.For baggrunden for, at PIRLS ikke kan anvendes til at konkludere, attildelingen af flere timer ikke har en positiv effekt, henvises til besvarel-sen af spørgsmål 87 og 89.Med venlig hilsen
05-02-2014
Christine Antorini