Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1331039_0001.png
1331039_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Folkeskole ogInternationale opgaverFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 89 (Alm. del):I brev af 23. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 89:”Kan ministeren oplyse, hvorfor "PISA - Quality Time for Students:Learning In and Out of School" er på ministerens liste over referencer,der er tilgået udvalget som alm. del - bilag 115 (2012-13) i forbindelsemed samrådsspørgsmål J, hvori ministeren bedes "oplyse om evidensmellem antallet af aktivitetstimer og øget faglighed i folkeskolen", når detaf denne fremgår, at "the same is not true in mathematics and the lan-guage of instruction: students who spend a long time learning these twosubjects in regular school lessons perform less well than students whospend a moderate amount of time in regular school lessons"?”Svar:Overskriften på bilag 115 er ”Oversigt over referencer nævnt i børne- ogundervisningsministerens samrådstale den 22. januar 2013”.OECD’s rapport er nævnt i samrådstalen og derfor også i oversigtenover referencer. Dette med henvisning til, at det også er vigtigt at få bed-re timer, og at en udvidelse af skoledagen skal ledsages af kvalitet i un-dervisningen for at opnå bedre elevpræstationer.Rapporten viser, at elever, der har flere naturfagstimer, klarer sig bedreend elever med færre timer. Men det samme er ikke tilfældet i matematikog sprogundervisningen. Af rapporten fremgår, at én hypotese kan være,at de elever, der har flere timer i naturfag, gør det af lyst, mens de, derhar flere timer i matematik, gør det, fordi de har behov. Hypotesen viser,hvorfor det er vanskeligt at anvende de internationale undersøgelser somPISA, TIMSS og PIRLS til at vurdere effekten af flere undervisningsti-mer. Sammenligner man på tværs af lande, er der så mange andre fakto-rer, der spiller ind, at det er svært at sige noget om effekten af mere un-
05-02-2014
2dervisning, ligesom undersøgelserne ikke tager højde for, at mængden afundervisning tilpasses elevernes faglige niveau.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 87.
Med venlig hilsen
Christine Antorini