Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Folkeskole ogInternationale opgaverFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 87 (Alm. del):I brev af 23. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 87:”Kan ministeren oplyse, hvorfor "TIMMS - Trends in InternationalMathematics and Science Study 2011" er på ministerens liste over refe-rencer, der er tilgået udvalget som alm. del bilag 115 (2012-13) i forbin-delse med samrådsspørgsmål J, hvori ministeren bedes "oplyse om evi-dens mellem antallet af aktivitetstimer og øget faglighed i folkeskolen",når det af denne fremgår, at "Det årlige fagspecifikke tidsforbrug haringen sammenhæng med niveauet af TIMSS-scorerne i de to fag, hver-ken set i internationalt perspektiv eller vurderet alene ud fra de danskedata. Grunden til den manglende sammenhæng skal findes i undervisnin-gens indhold, som har større betydning end omfanget af tid"?”Svar:Overskriften på bilag 115 er ”Oversigt over referencer nævnt i børne- ogundervisningsministerens samrådstale den 22. januar 2013”.TIMSS er blandt andet med på oversigten, fordi jeg i samrådstalen ind-ledningsvis omtaler den med henvisning til, at den er nævnt i samråds-spørgsmål J.TIMSS 2011 er rapporteret i en dansk rapport udgivet af Institut forUddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet samt i en interna-tional rapport, hvor der i kapitel 8 er et afsnit om effekten af undervis-ningstid. I den internationale rapport omtales blandt andet udfordringer-ne med at måle effekten af undervisningstid.Jeg redegjorde i min samrådstale for, hvorfor TIMSS ikke kunne anven-des til at konkludere, at tildelingen af flere timer ikke har en positiv ef-
05-02-2014
2fekt. Baggrunden er, at der ikke er taget højde for, at eksempelvis elevermed faglige udfordringer tildeles flere timer.Produktivitetskommissionen har i deres analyserapport 4 om uddannelseog innovation, der blev offentliggjort den 17. december 2013, ligeledesredegjort for, hvorfor det er nødvendigt at undersøge sammenhængenmellem undervisningstid og elevernes læring ved at studere situationer,hvor antallet af undervisningstimer bliver ændret udefra. Produktivitets-kommissionen konkluderer, at den nyeste forskning viser, at flere under-visningstimer har en effekt på elevers læring. Produktivitetskommissio-nen henviser til en række studier, der supplerer de referencer, der frem-går af bilag 115. Det drejer sig om:Jensen, V. M. (2013). Working longer makes students stronger?The effects of ninth grade classroom hours on ninth grade stu-dent performance. Educational Research 55.2: 180-194.Lavy, V. (2012). Expanding School Resources and IncreasingTime on Task: Effects of a Policy Experiment in Israel on Stu-dent Academic Achievement and Behavior. National Bureau ofEconomic Research, No. w18369.Rivkin, S. G., & Schiman, J. C. (2013). Instruction Time, Class-room Quality, and Academic Achievement. National Bureau ofEconomic Research, No. w19464.Dobbie, W., & Fryer, R. G. (2012). Getting Beneath the Veil ofEffective Schools: Evidence from New York City.
Med venlig hilsen
Christine Antorini