Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1331043_0001.png
1331043_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Folkeskole ogInternationale opgaverFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 86 (Alm. del):I brev af 23. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 86:”Kan ministeren oplyse, hvorfor Rambølls "Evaluering af Heldagssko-ler" er på ministerens liste over referencer, der er tilgået udvalget somalm. del - bilag 115 (2012-13) i forbindelse med samrådsspørgsmål J,hvori ministeren bedes "oplyse om evidens mellem antallet af aktivitets-timer og øget faglighed i folkeskolen", når det af denne fremgår, at "Derer anvendt en række forskellige sammenlignings- og beregningsmetoder,men i ingen af disse analyser skiller heldagsskoleeleverne sig statistisksignifikant ud fra tilsvarende elever på lignende skoler. Det kan derforkonkluderes, at der ikke er noget i de tilgængelige data, der antyder, ateleverne bliver bedre eller dårligere rent fagligt af at gå på en heldagssko-le"?”Svar:Overskriften på bilag 115 er ”Oversigt over referencer nævnt i børne- ogundervisningsministerens samrådstale den 22. januar 2013”.Evalueringen af heldagsskoler er blandt andet med på oversigten, fordijeg i samrådstalen indledningsvis omtaler den med henvisning til, at dener nævnt i samrådsspørgsmål J.Derudover er det er værd at bemærke, at det også fremgår af evaluerin-gen, at sammenligningen mellem heldagsskolerne viser, at graden af im-plementering af nogle af heldagsskolens virkemidler har en statistisk sig-nifikant sammenhæng med elevernes resultater ved de nationale test. Detdrejer sig blandt andet om ekstra tid til at arbejde med sociale kompeten-cer, samarbejde mellem lærere og pædagoger og tæt kontakt mellem lære-re og elever.
05-02-2014
2I evalueringen peges i forlængelse heraf på, at det interviewede personalepå heldagsskolerne angiver, at de har ”øget mulighed for at arbejde (in-tensivt) med disse virkemidler, hvilket indikerer, at de alt andet lige børhave bedre forudsætninger for at skabe gode resultater, hvis de anvenderden ekstra undervisningstid optimalt”.
Med venlig hilsen
Christine Antorini