Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1329687_0001.png
1329687_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Kvalitets- og TilsynsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.ktst.dkCVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 74 (Alm. del):I brev af 15. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 74:”Kan ministeren i fortsættelse af samrådet 14/1-14 om PISA 2012 be-kræfte, at der er en overvægt af skoler med mange 2-sprogede elever, derligger til grund for undersøgelsen, og vil ministeren i bekræftende faldoplyse hvorfor?”Svar:I PISA-undersøgelserne fra 2009 og 2012 er der en overrepræsentationaf elever med anden etnisk baggrund end dansk. Baggrunden for dette eret ønske om at opnå et mere sikkert billede af tosprogede elevers kompe-tencer. I de første PISA-undersøgelser fra 2000 og 2003 viste det sig, attosprogede elever havde relativt dårlige resultater, og at tosprogede ele-ver født i Danmark bemærkelsesværdigt nok klarede sig dårligere endelever, der var kommet til landet efter fødslen. For at undersøge om dis-se sammenhænge er statistisk sikre og ikke blot afspejler tilfældige afvi-gelser, har det været nødvendigt at teste et større antal tosprogede elever,hvilket man derfor har gjort i forbindelse med PISA-undersøgelserne i2009 og 2012.Med en overrepræsentation af elever med anden etnisk baggrund er kon-sortiet bag undersøgelsen i stand til at udarbejde både de ordinære PISA-rapporter med landsresultaterne samt særskilte undersøgelser af tospro-gede elevers kompetencer, som offentliggøres i en PISA Etnisk-rapport.Rapporten udkom første gang i 2007 på baggrund af en særlig PISA-undersøgelse gennemført i 2005 og sidenhen igen i 2011 på baggrund afdata fra PISA 2009. Den kommende PISA Etnisk 2012-undersøgelseoffentliggøres den 1. april 2014.Gennem en særlig udtræksmetode sikrer konsortiet bag undersøgelsen, atPISA er repræsentativ til trods for, at der er en overrepræsentation af
03-02-2014
2elever med anden etnisk baggrund. Metoden beskrives kort i det følgen-de.Udtrækket af elever til PISA-undersøgelserne foretages altid af to om-gange. Først udtrækkes et antal skoler. Fra hver af disse skoler udtrækkesder efterfølgende et antal elever, som udgør grundlaget for undersøgel-sen. I PISA-undersøgelserne fra 2009 og 2012 er udtrækket af såvel sko-ler som elever foretaget med henblik på at opnå en overrepræsentation afelever med anden etnisk baggrund end dansk. Udtrækket af skoler medmange elever med anden etnisk baggrund end dansk er ikke repræsenta-tivt og afspejler ikke sammensætningen på landsplan. 26,8 pct. af de sko-ler, der er udtrukket til at deltage i PISA 2012, er skoler med mange ele-ver med anden etnisk baggrund end dansk1. På landsplan udgør dennegruppe skoler kun 4,3 pct.I det efterfølgende elevudtræk er der endvidere foretaget en oversam-pling af elever med anden etnisk baggrund end dansk. På skoler medmange elever med anden etnisk baggrund foretages udtrækket som entilfældig stikprøve. På de øvrige skoler – med nogle, få eller ingen2elevermed anden etnisk baggrund – udtrækkes først en fuld stikprøve af etniskdanske elever. Efterfølgende bliver samtlige elever med anden etniskbaggrund udtrukket til at deltage.Som følge af denne metode til udtræk opnås en markant overrepræsenta-tion af elever med anden etnisk baggrund end dansk. Ved hjælp af enstatistisk vægtning sikrer det internationale konsortium, at PISA-undersøgelsen er repræsentativ for hele populationen af 15-årige underuddannelse. Vægtningen indebærer, at testbesvarelserne fra eleverne ind-går med forskellig vægt i udregningen af de danske PISA-resultater. Test-resultater fra etnisk danske elever på de udtrukne skoler med nogle, fåeller ingen elever med anden etnisk baggrund tildeles en større vægt endbåde resultaterne fra deres klassekammerater med anden etnisk baggrundog alle elevresultaterne fra skoler med mange elever med anden etniskbaggrund.Metoden bag udtrækket samt principperne for vægtningen af besvarel-serne er nærmere beskrevet i kapitel 6 iPISA 2009 – teknisk rapport.Med venlig hilsen
Christine Antorini
I PISA vurderes en skole at have mange elever med anden etnisk baggrund end dansk,hvis denne elevgruppe udgør mindst 33 % af samtlige 15-årige på skolen.2IPISA 2009 – teknisk rapport(kapitel 6) kan man læse, hvordan konsortiet definererhhv.nogle, fåogingen.Der udtrækkes elever fra alle tre skoletyper til undersøgelsen.1