Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1331024_0001.png
1331024_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Folkeskole ogInternationale opgaverFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 73 (Alm. del):I brev af 14. januar 2014 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 73:”Hvilke kriterier gælder der for folkeskolens undervisningsmateriale, erder fællesstandarder, som det skal leve op til, og er der en ministerielinstans, der kan gribe ind over for undervisningsmateriale, hvis det ansesfor at være underlødigt eller af lav kvalitet?”Svar:Undervisningen i fagene skal leve op til de faglige mål med undervisnin-gen. Disse fremgår af folkeskolelovens § 10 og er nærmere reguleret ibekendtgørelsen om Fælles Mål. De enkelte lærere afgør som led i un-dervisningens tilrettelæggelse, hvilke undervisningsmidler de ønsker atanvende i den konkrete undervisning. Det er lærerne og skolelederne, derkender de lokale forhold og problemstillinger. Derfor har de også ansva-ret for valg af undervisningsmateriale. Jeg synes, det er en god ordning,der forankrer beslutninger om valg af undervisningsmaterialer lokalt.Skolebestyrelsen godkender undervisningsmidlerne, jf. folkeskolelovens§ 44, stk. 2. Der er således en intern kontrol på den enkelte skole.I Danmark har vi et frit forlagsmarked for lærebøger og andre undervis-ningsmidler, der anvendes i folkeskolen. Det gælder, hvad enten der ertale om bøger, som er udgivet til undervisningsbrug, eller om skønlittera-tur, faglitteratur, film og artikler, der oprindelig er rettet mod helt andregrupper end elever.Nogle undervisningsmaterialer giver udtryk for bestemte holdninger,som ikke alle nødvendigvis deler. En del af skolernes opgave er gennemundervisningen at klæde eleverne på til selv at tage stilling og forholde sigkritisk. Dette sker bl.a. ved, at eleverne møder tekster og andre materialer
05-02-2014
2med forskellige holdninger, som de kan sammenligne og diskutere, ogved at ensidige holdninger mv. behandles nuanceret og kritisk i under-visningen. Herved lever skolen også op til, at eleverne skal kunne tagestilling, og at skolen skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og demo-krati, jf. eksempelvis folkeskolens formål.Jeg forventer, at man i løsningen af denne opgave på skolerne bruger denkritiske sans i valget af lærebøger og andre undervisningsmaterialer. Jeganser det ikke som nødvendigt, at jeg som undervisningsminister skaltage initiativer til at sikre, at skolebøger og andet undervisningsmaterialebeskriver virkeligheden nuanceret og afbalanceret.Som en del af folkeskolereformen bliver Fælles Mål præciseret og for-enklet, og Undervisningsministeriet understøtter gennem den kommendevidensportal lærernes undervisning. Det sker bl.a. ved vejledninger tilFælles Mål, konkret inspiration til forløb og aktiviteter samt nyesteforskning i relation til de konkrete færdigheds- og vidensmål for fagene.På den måde bliver Fælles Mål og understøttelsen heraf på vidensporta-len i højere grad end tidligere understøttende for lærernes undervisning,heraf valg af undervisningsmidler.Jeg har som nævnt ikke kompetence til at godkende eller forbyde be-stemte læremidler, og der er ikke overvejelser om at ændre på det for-hold, bl.a. fordi der ikke er dokumenteret et behov for nærmere regule-ring af skolernes praksis på området.
Med venlig hilsen
Christine Antorini