Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1320613_0001.png
1320613_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Lov- ogKommunikationsafdelingenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 63 (Alm. del):I brev af 12. december 2013 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendt-sen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 63:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelser af 20/10-13 og10/12-13 fra Janika Heide om oprettelse af specialskole på Fyn i friskole-regi, jf. BUU alm. del - bilag 70. Ministeren bedes herunder redegøre for,hvorfor der ikke må oprettes specialfriskoler.”Svar:Specialskoler er ikke udtrykkelig omtalt i friskoleloven, men det er fastantaget, at der ikke er hjemmel i friskoleloven til at oprette specialskoler.Det følger således af forarbejderne til lov nr. 1350 af 21. december 2012om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov omfolkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler(frie kostskoler) (Tilskud til inklusion af elever med særlige behov på frieskoler m.v.), at en fri grundskole ikke kan godkendes som en specialsko-le, og at der ikke kan oprettes specialklasser på frie grundskoler.I overensstemmelse hermed henvises der i friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 1– som pålægger frie grundskoler at give specialundervisning og andenspecialpædagogisk bistand – alene til folkeskolelovens § 3, stk. 2, 2. pkt.,hvorefter der gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gen-nemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentlig, men ikke tilfolkeskolelovens § 3, stk. 2, 1. pkt., hvorefter børn, hvis udvikling kræversærlig hensyntagen eller støtte gives specialundervisning og anden speci-alpædagogisk bistand i specialskoler og specialklasser.Adgang til at etablere specialskoler i medfør af friskoleloven vil såledeskræve en lovændring.
09-01-2014
2Gøres det muligt at oprette specialskoler som frie grundskoler, vil detimidlertid være forbundet med betydelige økonomiske konsekvenserunder det gældende tilskudssystem. Ved vurderingen af, om der skal åb-nes op for en sådan ordning, bør man heller ikke se bort fra, at børn,hvis særlige behov tilsiger, at de undervises i en specialskole, alt andetlige normalt vil befinde sig i en mere sårbar situation end andre børn.Dette skal ses i lyset af, at de frie grundskoler er kendetegnet ved betyde-lige frihedsgrader, og at der f.eks. ikke stilles krav om forudgående kvali-tetsgodkendelse, præcise læringsmål, formelle lærerkompetencer m.v.Ministeriet har som et led i forberedelserne af den ny tilskudsmodel forspecialundervisning på de frie grundskoler, som er bebudet i forarbej-derne til lov nr. 1350 af 21. december 2012, og som forventes udmøntet iet lovforslag til fremsættelse for Folketinget i folketingsåret 2014-15,nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af de frie grundskolers forenin-ger. I arbejdsgruppens drøftelser indgår bl.a. spørgsmålet om, hvilke ak-tiviteter og undervisningsformer henvendt til børn med særlige behovder skal være berettiget til statstilskud efter friskolelovens regler.
Med venlig hilsen
Christine Antorini