Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1296086_0001.png
1296086_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 5 (alm. del):I brev af 9. oktober 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 5:”Vil ministeren som opfølgning på samrådet 8. oktober 2013 om inklu-sion i folkeskolen redegøre for, hvilken form for og typer af kompeten-ceudvikling, der er iværksat i kommune og på skoler, og sker der nogenform for indberetning herom, og hvordan følger ministeriet op på denkompetenceudvikling som finder sted?”Svar:Regeringen har i kommuneaftalen for 2011 (ØA11), hvor det blev aftaltat arbejde for en fælles målsætning om inklusion og en ny afgrænsning afspecialundervisning, aftalt, at kommunerne skal arbejde strategisk medmedarbejdernes kompetenceudvikling.I ØA13 er det i forbindelse med aftalen om konkrete målsætninger forinklusion aftalt, at de årligt tilbagevendende repræsentative undersøgelseraf kommunernes omstillingsproces til øget inklusion skal have fokus påkommunernes kompetenceudvikling.De repræsentative undersøgelser omfatter, hvordan kommunerne gene-relt har arbejdet med kompetenceudvikling fx vurdering af fælles værdi-grundlag, ansættelse af konsulenter, kursuspuljer og ledelsesudviklingm.v.. Der spørges bl.a. til hvilke initiativer, den enkelte skole har foreta-get for at forberede lærere og pædagoger kompetencemæssigt. Endvidereundersøges det, hvilken viden og kompetenceressourcer, der er tilgænge-lige og anvendes af lærerne i inklusionsarbejdet.Den første repræsentative undersøgelser i 12 kommuner, der blev offent-liggjort i juni 2013, viser, at samtlige kommuner har kompetenceudvik-lingsprogrammer. De fleste anvender både traditionelle former for kom-petenceudvikling i form af pædagogiske dage og kurser, og mere praksis-
04-11-2013
2nære former som supervision, besøg hos andre lærere og anvendelse afvideooptagelser.De tilbagevendende undersøgelser afsluttes i 2015 med en tværgåendeanalyse af kommunernes omstilling til øget inklusion, og herunder kom-petenceudviklings betydning for de opstillede mål for inklusion i folke-skolen.Samarbejdet med 20 kommuner i af det nye læringskorps for folkeskolenog panelundersøgelsen, der gennemføres af Ressourcecentret for folke-skolen bidrager med yderligere viden om kommuners kompetenceudvik-ling. Denne vidensindsamling vil primært danne grundlag for beskrivelseaf gode eksempler, der kan indgås i ministeriets rådgivning af kommu-nerne.I kommuneaftalen for 2014 (ØA14) indgår, som led i regeringens aftalemed KL om Løft af kompetencedækning i folkeskolen, understøttelse afinklusion og specialistkompetencer inden for bl.a. specialpædagogisk i deseks overordnede indsatsområder for efteruddannelse af lærere og pæda-goger i folkeskolen.Regeringen og kommunerne er enige om løbende at følge op på realise-ringen af kompetenceløftet, og der gøres særskilt status i økonomifor-handlingerne for 2016 og 2018.
Med venlig hilsen
Christine Antorini