Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 49 (Alm. del):I brev af 26. november har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 49:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 21/11-13 fra FOAom EUD-reformen m.m., jf. BUU alm. del - bilag 54.”Svar:Social- og sundhedsuddannelsen er vores største erhvervsuddannelse ogsammen med den pædagogiske assistentuddannelse spiller den en vigtigrolle i forhold til at uddanne dygtige medarbejdere til velfærdsområdet.Regeringens reformudspil har ikke til hensigt at forringe social- og sund-hedsuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelse. Tværtimodstyrkes uddannelserne gennem blandt andet ændringer af grundforløbetog indførelsen af adgangskrav.Uddannelserne blev først i 2008 omfattet af lov om erhvervsuddannelserog har som følge heraf bevaret en række særpræg, herunder en særligadgangsstruktur.Grundforløbet i dagSocial- og sundhedsuddannelsen består af trin 1: Social- og sundheds-hjælper og trin 2: Social- og sundhedsassistent.I den nuværende adgangsstruktur har elever med mindst et års uddannel-se, et års arbejdserfaring eller anden relevant erfaring efter grundskolenadgang til optagelse på hovedforløbet til social- og sundhedshjælperud-dannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse uden forudgåendegrundforløb (den såkaldte voksenadgang).Grundforløbet er dermed aleneobligatoriskfor elever, der har mindre endet års uddannelse eller arbejdserfaring efter grundskolen, dvs. primært
17-12-2013
2elever, der kommer direkte fra 9. klasse. Alle andre elever – herunderelever fra 10. klasse - kan optages direkte på hovedforløbet.Elever omfattet af voksenadgangen har dog mulighed for at tage heleeller dele af grundforløbet, hvis de eller skolen mener, at de har behovherfor. Tal fra Databanken viser følgende fordeling for de elever, der i2012 begyndte på grundforløbet: De 15-17-årige udgør 38 pct., de 18-24-årige udgør 40 pct. og eleverne over 25 år udgør 22 pct.Grundforløbet har i dag som udgangspunkt en varighed på 20 uger, sva-rende til 5 måneder, men kan forlænges op til 60 uger.Grundforløbet efter reformforslagetMed strukturændringen af erhvervsuddannelsernes grundforløb ophævesden særlige regel for social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogi-ske assistentuddannelse om voksenadgang, så grundforløbsstrukturenbliver den samme som for de øvrige erhvervsuddannelser. Det sker ved,at:elever, der kommer direkte fra 9. eller 10. klasse, fremover skalhave 40 ugers grundforløb, ogøvrige elever under 25 år skal have 10 ugers grundforløb medmulighed for 10 ugers supplering.Det betyder, atalleelever under 25 år, der ønsker optagelse på social- ogsundhedshjælperuddannelsen eller den pædagogiske assistentuddannelsefremover forudsættes at få grundforløbsundervisning. Dermed udvidesden elevgruppe, der fremover skal haveobligatoriskgrundforløbsunder-visning.Desuden har de voksne elever over 25 år, som fremover skal gennemfø-re via erhvervsuddannelse for voksne (EUV),mulighedfor efter en real-kompetencevurdering at få et 10 ugers grundforløb med mulighed for 10ugers supplering, dvs. svarende til grundforløbets 2. del. Voksne elevermed mindst to års relevant erhvervserfaring vil dog få et standardiseretforløb uden grundforløbsundervisning.Det faglige udvalg for social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogi-ske assistentuddannelse (PASS), hvor FOA er repræsenteret, har vedflere lejligheder – og senest under arbejdet med en revision af social- ogsundhedsuddannelsen i 2012 – ønsket, at grundforløbet blev obligatoriskfor flere elever end i dag. Med reformudspillet imødekommes det fagligeudvalgs ønske og samtidig tages endnu et skridt i retning af at ligestillesocial- og sundhedsuddannelserne med de øvrige erhvervsuddannelser.
3Uddannelsernes kvalitet og niveau fastholdesSammenlignet med andre erhvervsuddannelser har hovedforløbene isocial- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelsehistorisk set indeholdt en større andel undervisning til grundfag end påde øvrige erhvervsuddannelser, hvor grundfagsundervisningen typisk harligget på grundforløbet. Dette skyldes, at størstedelen af eleverne somfølge af voksenadgangen er blevet optaget direkte på hovedforløbet.Efter reformforslaget vil de nye og længere grundforløb betyde, at der igrundforløbene stilles større krav til udvikling af de almene kompetencerog afsættes mere tid til grundfag end i dag. Således afsættes der ifølgereformforslaget 7 uger til grundfagsundervisning i grundforløbet, hertilkommer øget undervisningstid til generelle og almene faglige kompeten-cer. De faglige udvalg kan derfor – alt andet lige – forudsætte, at elevernehar et højere fagligt niveau, når de fastsætter indholdet i undervisningen ihovedforløbet. Eleverne forventes dermed at kunne afslutte hovedforlø-bet på mindst samme faglige niveau som i dag på trods af den foreslåedereduktion af uddannelsestiden til grundfagene i hovedforløbet.Som følge af de stigende krav på grundforløbet vil færre elever kunnestarte på hovedforløbet uden at have gennemføret grundforløbets 2. del.Undervisningstiden på social- og sundhedsassistentuddannelsen forbliveruændret. Social- og sundhedsassistentuddannelsen er trin 2 på social- ogsundhedsuddannelsen og bygger derfor oven på social- og sundheds-hjælperuddannelsen, som bygger oven på grundforløbet. Den øgede un-dervisningstid på grundforløbet vil derfor ikke få en direkte effekt påsocial- og sundhedsassistentuddannelsen.Der lægges i reformen op til, at skoledelen i hovedforløbet på social- ogsundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelseafkortes med 7 uger. Det faglige udvalg fastsætter uddannelsens samledevarighed og kan beslutte at forlænge praktiktiden med fx 7 uger. Uddan-nelsens samlede varighed efter reformen afhænger således af det fagligeudvalgs beslutning.Det er en væsentlig forudsætning for at udvide grundforløbsundervisnin-gen og afkorte undervisningstiden i hovedforløbet, at elevernes mulighe-der for at læse videre eller få autorisation som social- og sundhedsassi-stenter ikke forringes. Da uddannelsernes samlede niveau og indholdikke forringes men tværtimod styrkes, vil hverken elevernes adgang til devideregående uddannelser eller social- og sundhedsassistenternes autori-sation være i fare.
4AdgangskravMed reformen styrker vi niveauet i uddannelserne blandt andet ved atstille adgangskrav, så alle elever fremover skal have bestået dansk og ma-tematik i grundskolen.Udgangspunktet er, at alle, der søger ind på en erhvervsuddannelse, harde kvalifikationer, der skal til for at gennemføre uddannelsen. Samtidigskal ansøgere, der ikke har forudsætningerne til at begynde på en er-hvervsuddannelse, have målrettede og relevante tilbud. Det kan fx væretilbud om FVU- eller AVU-undervisning eller et særligt EUD-forberedende 10. klasseforløb (EUD-10).Denne forudsætning gælder også for den gruppe elever med anden et-nisk baggrund end dansk, som i dag ikke har de nødvendige danskkund-skaber. Tal fra Databanken fra 2012 for grundforløbet viser således, at64 procent af eleverne med anden etnisk baggrund fuldførte på gennem-snitligt 9 måneder, mens 68 procent af eleverne med dansk baggrundfuldførte på gennemsnitligt 6,9 måneder. Dette skal sammenholdes med,at grundforløbet har en vejledende varighed på 5 måneder.Eleverne vil – alt andet lige – som følge af adgangskravene og de styrke-de og obligatoriske grundforløb have et højere fagligt niveau, når de af-slutter grundforløbene og dermed også et højere adgangsniveau, når depåbegynder hovedforløbet. Omfordelingen af undervisningstid fra ho-vedforløbet til grundforløbet forventes derfor heller ikke at få negativekonsekvenser for elever med anden etnisk baggrund.Trepartsaftalens udløbSocial- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannel-se er underlagt regler om kommuner og regioners dimensioneringsfor-pligtelse. Derudover er der som led i trepartsaftalen indgået mellem rege-ringen, KL, Danske Regioner, LO og AC (dateret 17. juni 2007) fastlagtårlige måltal for kommunerne og regionernes udbud af praktikpladser påde to uddannelser frem til og med 2015.Dimensioneringsforpligtelsen er i perioden 2008-2015 i praksis erstattetaf trepartsaftalen, idet behovet for færdiguddannet arbejdskraft, og der-med antallet af praktikpladser, er lagt fast i trepartsaftalen.Dimensioneringsforpligtelsen vurderes ikke at have tilstrækkelig adfærds-regulerende kraft i forhold til arbejdsgivernes vilje til at opfylde forplig-telsen til at levere praktikpladser. Det vurderes, at trepartsaftalen har haften vis effekt i forhold til at tilvejebringe flere praktikpladser.Det vurderes samtidig, at reglerne om den institutionsfordelte dimensio-neringsforpligtelsen ikke i sig selv har virket efter hensigten.
5Regeringen foreslår derfor i sit udspil til reform af erhvervsuddannelser-ne, at den institutionsfordelte dimensionering til social- og sundhedsud-dannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse ophæves.Regeringen vil desuden i dialog med parterne frem mod udløbet af tre-partsaftalen i 2015 undersøge, hvordan de nuværende regler om dimen-sioneringsforpligtelsen hensigtsmæssigt kan erstattes af evt. en alternativstyring. Det er endnu ikke besluttet, hvornår denne dialog skal indledes,men regeringen er opmærksom på, at dette skal i ske i tilstrækkelig godtid inden trepartsaftalen udløber ved udgangen af 2015.Det er meget vigtigt for regeringen, at de offentlige arbejdsgivere fortsatløfter et ansvar i forhold til at sikre praktikpladser til både unge og ældreelever, og at dette sker under hensyntagen til arbejdsmarkedets behov ogde efterfølgende beskæftigelsesmuligheder.
Med venlig hilsen
Christine Antorini