Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1318781_0001.png
1318781_0002.png
Administrerende direktør Mariane DissingNæstformand Solveig ØrtebyLandsformand Mette Bergmann
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Kære Mariane Dissing, Solveig Ørteby og Mette BergmannTak for jeres henvendelse af 14. november 2013, hvor I skriver om enbekymring i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, i Finansforbundet ogi DFL for, at studenter i den fremtidige finansuddannelse inden for er-hvervsuddannelserne skal have et 1-årigt hovedforløb i modsætning tilunge, der kommer ad eud-/eux-vejen, som skal have et to-årigt hoved-forløb.Det er i dag et problem, at mange unge, der tager et merkantilt grundfor-løb, har vanskeligt ved at få en praktikplads, fordi arbejdsgiverne langthen ad vejen ansætter unge, der allerede har en ungdomsuddannelse iform af en studentereksamen.Det er bekymrende, at kun 25 pct. af dem, der påbegynder det merkanti-le grundforløb ender med at fuldføre en merkantil uddannelse.Vi kan se, at det især er overgangen til hovedforløbet, der ikke fungerer.60 pct. af eleverne, der afsluttede deres merkantile grundforløb er ikkekommet i gang med deres hovedforløb inden for seks måneder. Tilsva-rende gennemsnit er 45 pct., og 40 pct., hvis de merkantile elever frareg-nes.Intentionen med erhvervsuddannelserne er som bekendt at give unge,som kommer fra folkeskolen, en praksisrettet ungdomsuddannelse.Modsat er formålet med studentereksamen at klæde de unge på til vide-regående erhvervsrettet uddannelse.Regeringen ønsker at fastholde de to hovedveje på ungdomsuddannel-sesområdet. Vurderingen er, at det alene kan ske ved at skabe incitamen-ter til at ændre på de eksisterende elevstrømme og dermed på de vaner,som både de unge, arbejdsgivere og skolerne har i dag.
05-12-2013
2Vi har derfor fremlagt en model for finansuddannelsen, som gør detmere attraktivt for arbejdsgiverne at ansætte elever, der har valgt en er-hvervsuddannelse frem for en studentereksamen. Det gør vi ved at etab-lere en ny eux-model for finansuddannelsen, hvor eleverne får et toårigtuddannelsesforløb med både erhvervsuddannelseskompetencer og kom-petencer på gymnasialt niveau, inden de skal søge praktikplads med hen-blik på at færdiggøre deres erhvervsuddannelse. Denne model er ikkemindst etableret for at imødekomme branchens behov for høje almenekompetencer forud for den praktiske del af uddannelsen.De kommende eud-/eux-elever forventes at blive meget attraktive. Dekommer for det første med mere målrettede faglige forudsætninger, somvirksomhederne i dag efterspørger forud for indgåelse af uddannelsesaf-tale. For det andet er disse elever 2 år i praktikuddannelse i virksomhed.Jeg har med glæde noteret mig jeres overordnede tilfredshed med re-formforslaget og naturligvis også noteret mig jeres konkrete betænkelig-heder for så vidt angår finansuddannelsen. Regeringen er nu i gang medde politiske forhandlinger om reformudkastet, og jeg håber, at vi indenlænge vil have opbakning til den reform af erhvervsuddannelserne, somvi har så meget brug for.
Med venlig hilsen
Christine Antorini