Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1312983_0001.png
1312983_0002.png
1312983_0003.png
1312983_0004.png
1312983_0005.png
1312983_0006.png
1312983_0007.png
1312983_0008.png
1312983_0009.png
1312983_0010.png
1312983_0011.png
1312983_0012.png
1312983_0013.png
1312983_0014.png
1312983_0015.png
1312983_0016.png
1312983_0017.png
1312983_0018.png
De socioøkonomiske referencer forgymnasiekarakterer 2012
Sammenfatning ................................................................................................................... 5Indledning............................................................................................................................ 7Datagrundlag ....................................................................................................................... 9Elever .......................................................................................................................... 9Fag, prøveform og niveau ........................................................................................... 9Socioøkonomiske baggrundsvariable ....................................................................... 10Institutionsniveau ..................................................................................................... 10Resultater .......................................................................................................................... 11Prøvetermin 2012 ..................................................................................................... 113-års perioden 2010 - 2012 ....................................................................................... 14Sammenhængen mellem resultaterne for 2012 og 3-års perioden 2010 – 2012 .... 17
� UNI•C, august 2013
3
Sammenfatning
De socioøkonomiske referencer for de gymnasiale eksamenskarakterer er beregnet på bag-grund af:elevernes afgangskarakterer fra 9. klasseelevens køn, alder og herkomstelevens adgangsvej (folkeskole, efterskole, 10. klasse mm.)forældrenes uddannelsesniveau og indkomstfamiliestatus.Den socioøkonomiske reference er et statistisk udtryk for, hvordan elever på landsplanmed samme baggrundsforhold som institutionens elever har klaret prøverne.Socioøko-nomiskrefererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund, mensreferencefortæller,at tallet kan bruges som et sammenligningsgrundlag for institutionens faktisk opnåedeeksamensresultater og -karakterer
Forskellen mellem institutionens faktisk opnåede eksamensresultat og den socioøkonomiskereference er beregnet for alle institutioner med mindst 5 elever, der har fået et eksamensbevisi 2012.For 2012 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske referencer for 90 hf-institutioner, 43 hhx-institutioner, 33 htx-institutioner samt 137 stx-institutioner.For stx-institutionerne kan 52 % af variationen i elevernes eksamensresultat (inkl. bo-nus A) forklares af de anvendte baggrundsvariable. Elevernes grundskolekaraktererforklarer alene 49 % af variationen.For hf, hhx og htx kan henholdsvis 37 %, 43 % og 37 % af variationen i elevernes eksa-mensresultat (inkl. bonus A) forklares af de anvendte baggrundsvariable.Elevernes grundskolekaraktergennemsnit fra 9. klasse er den af de anvendte bag-grundsvariable med den største sammenhæng til de gymnasiale eksamenskarakterer.Derefter følger forældrenes uddannelsesniveau, forældrenes bruttoindkomst samtelevens herkomst. De resterende baggrundsoplysninger har en mindre sammenhængtil elevernes gymnasiale eksamenskarakterer.Den statistiske model er generelt bedst til at forklare de skriftlige eksamenskarakterer.På 11 (8,0 %) af stx-institutionerne ligger gennemsnittet af elevernes eksamensresultatover den socioøkonomiske reference, mens det på 17 (12,4 %) af institutionerne liggerunder.
� UNI•C, august 2013
5
Sammenfatning
På 8 (8,9 %) af hf-institutionerne ligger gennemsnittet af elevernes eksamensresultatover den socioøkonomiske reference, mens det på 3 (3,3 %) af institutionerne liggerunder.For hhx og htx er der generelt en mindre forskel mellem institutionernes opnåede ka-raktergennemsnit. Således er der kun én (3,3 %) htx-institution med et eksamensresul-tat, der ligger under den socioøkonomiske reference og ingen af institutionerne liggerover. For hhx er der ingen institution, der ligger hverken over eller under den socio-økonomiske reference, når det samlede eksamensresultat betragtes.
Endvidere er der beregnet en socioøkonomisk reference samt en forskel til eksamensresultatetfor 3 års perioden 2010-2012 samlet set.For stx ligger gennemsnittet af elevernes eksamensresultat på 26 (19,0 %) stx-institutioner over den socioøkonomiske reference og under på 33 (24,1 %) i den sam-lede 3-års periode.For hf ligger gennemsnittet af elevernes eksamensresultat på 15 (16,7 %) hf-institutioner over den socioøkonomiske reference og under på 7 (7,8 %) i den samlede3-års periode.For hhx ligger gennemsnittet af elevernes eksamensresultat på 3 (7,0 %) hhx-institutioner over den socioøkonomiske reference og under på 10 (23,3 %) i den sam-lede 3-års periode.For htx ligger gennemsnittet af elevernes eksamensresultat på 5 (15,2 %) htx-institution over den socioøkonomiske reference og under på 2 (6,1 %) i den samlede 3-års periode.Der er ingen institution i 2012, der afviger væsentligt fra 3-års perioden 2010–2012,når der med væsentligt menes at gå fra under den socioøkonomiske reference til overden socioøkonomiske reference eller omvendt.
6
� UNI•C, august 2013
Indledning
Den enkelte institutions eksamensresultat og eksamenskarakterer har sammenhæng medmange forskellige forhold. Der er både forhold, som institutionen har indflydelse på, og forholdsom institutionen ikke har indflydelse på. Institutionens elevgrundlag i bred forstand liggeruden for institutionens indflydelse. Mange undersøgelser har således vist, at en væsentlig for-klaring på de opnåede karakterer knytter sig til elevernes faglige niveau fra grundskolen måltved afgangskaraktererne fra 9. klasse (Folkeskolens Afgangsprøver (FSA)) samt til elevernessocioøkonomiske baggrund. Den socioøkonomiske baggrund skal forstås som de økonomiskeog sociale kår, som eleven kommer fra. Især forældrenes uddannelsesmæssige baggrund harvist sig at have en markant sammenhæng med de opnåede karakterer, men andre faktorersom herkomst, forældrenes økonomiske forhold og familietype samt elevens adgangsvej tilden gymnasiale uddannelse udviser også en sammenhæng.Selv om elevgrundlaget i udgangspunktet ikke ligger inden for institutionens indflydelse, er detdog vigtigt at huske på, at institutionen også har mulighed for at indrette sin undervisning efterde elever, der går på den.Ved at foretage statistiske beregninger, i andre sammenhænge ofte refereret til som korrekti-oner, er det muligt til dels at reducere de forskelle i institutionernes karaktergennemsnit, somskyldes forskelle i elevgrundlaget. Herved opnås et mere nuanceret billede af institutionernesniveau målt ved eksamensresultatet og eksamenskaraktererne. Beregningerne skal helst tagehøjde for alle de forhold, som institutionen ikke har direkte indflydelse på, fx elevernes fagligeniveau inden start på den gymnasiale uddannelse, elevens køn, herkomst, forældrenes uddan-nelsesniveau mv.Der er dog forhold, som ikke er direkte målbare og/eller statistisk registrerede, og som derforikke kan inddrages. Det gælder fx motivation, familie og venners påvirkning, sygdom, handicapmv. Beregningerne skal som følge heraf betragtes med det forbehold, at der ikke nødvendigviser taget højde for samtlige forhold uden for institutionens indflydelse.Vurderingen af den enkelte institutions gennemsnit af eksamensresultaterne og eksamenska-raktererne set i forhold til elevernes faglige og sociale baggrund tilvejebringes ved, at det fak-tisk opnåede eksamensresultat sammenlignes med et statistisk beregnet udtryk for, hvad ele-ver på landsplan med lignende baggrundsforhold forudsiges at opnå. Dette tal defineres somen socioøkonomisk reference.Forskellen mellem det faktisk opnåede eksamensresultat og den socioøkonomiske referencekan nu beregnes. En eventuel forskel skyldes nu ikke, at institutionens elever kommer fra hjemmed et bestemt uddannelsesniveau, eller at institutionens elever har en bestemt fordelingmed hensyn til herkomst. Disse forhold er der taget højde for.Da elevernes faglige niveau fra grundskolen målt ved afgangskaraktererne i 9. klasse indgår imodellen, kaldes denne type model for ’value added models’ eller model forinstitutionernesløfteevne.
� UNI•C, august 2013
7
Indledning
Udtrykket ’socioøkonomisk reference’ anvendes til at beskrive, hvilket karakterniveau manstatistisk set ville forvente på institutionen ud fra dens elevsammensætning.Den socioøkonomiske reference er et statistisk udtryk for, hvordan elever på landsplanmed samme baggrundsforhold som institutionens elever har klaret prøverne.Socioøko-nomiskrefererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund, mensreferencefortæller,at tallet kan bruges som et sammenligningsgrundlag for institutionens faktisk opnåedeeksamensresultater og -karakterer
Både institutioner med eksamensresultatgennemsnit i den lave og i den høje ende vil kunneligge lavere end dens socioøkonomiske reference, når der tages højde for elevsammensætnin-gen. Hvis en institution med et højt eksamensgennemsnit ligger lavere end dens socioøkono-miske reference, vil det typisk være en institution, som har overvejende ’ressourcestærke’elever, og hvor de statistiske modeller forudsiger, at institutionen burde opnå et endnu højeregennemsnit, end den faktisk gør.Tilsvarende kan institutioner med eksamensresultatgennemsnit i den lave ende ligge højereend dens socioøkonomiske reference, når der er taget højde for elevsammensætningen. Dettekan fx være institutioner, hvor elevernes karaktergennemsnit fra 9. klasse er lavt og/eller insti-tutioner, hvor andelen af forældre med ingen eller kort uddannelse er relativt høj, og hvorinstitutionens resultat overstiger det, man ville forvente i forhold til elevsammensætningen.På samme måde kan institutioner med et højt gennemsnit også ligge højere end dens socio-økonomiske reference, og institutioner med et lavt gennemsnit kan på samme måde også liggelavere.Når en institutions eksamensresultater vurderes i forhold til dens socioøkonomiske reference,er det vigtigt, at der også tages højde for den tilfældige variation, der er mellem eleverneskarakterer, således at der ikke konkluderes på et resultat, som lige så godt kunne være opståetved en tilfældighed. Institutionens størrelse, målt ved antallet af elever med en eksamenska-rakter, har en væsentlig betydning for hvor sikkert den socioøkonomiske reference er bestemt.Færre elever giver mere usikre resultater. Derfor beregnes et sikkerhedsinterval1, således atdet er muligt at afgøre, hvorvidt en forskel mellem institutionens eksamensresultatgennemsnitog den beregnede socioøkonomiske reference er reel, eller om den blot kan være et udtryk fortilfældig variation.Dette notat beskriver resultaterne af disse statistiske analyser, herunder beskrives det anvend-te datagrundlag. De overordnede resultater på landsplan beskrives ligeledes.Der er beregnet socioøkonomiske referencer for såvel den seneste prøvetermin som for den 3-årige periode, der dækker det aktuelle år samt de foregående. Ved at anvende en 3-årig perio-de undgås en stor del af år til år variationen, der naturligt er på en institution.
1
Der anvendes et 95 % sikkerhedsinterval. Se nærmere i bilag 2 i bilagsnotat
8
� UNI•C, august 2013
Datagrundlag
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på følgende elever:Elever på hf (2-årig), hhx, htx og stxElever på hf-enkeltfag og på studenterkursus indgår ikkeElever med afsluttet eksamen (opnået eksamensbevis) i 2010, 2011 eller 2012Elever med registrerede afgangskarakterer fra grundskolen2
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er foretaget for følgende eksamensresultaterog karakterer:Eksamensresultat (inkl. bonus A)Eksamenskarakterer:Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau A, B og CMatematik, skriftlig, niveau A, B og CEngelsk, mundtlig, niveau A og BEngelsk, skriftlig, niveau A og BKultur- og samfundsfaggruppe, mundtlig (hf)Virksomhedsøkonomi, mundtlig, niveau A (hhx)Virksomhedsøkonomi, skriftlig, niveau A (hhx)Teknologi, samlet vurdering, niveau B (htx)Samfundsfag, mundtlig, niveau A (stx)Samfundsfag, skriftlig, niveau A (stx)Alle karakterer er angivet på 7-trins skalaen.
2
Da der kun er inkluderet elever med en registreret afgangskarakter fra grundskolen, kan karaktergen-nemsnit for enkelte institutioner afvige en anelse fra karaktergennemsnittet baseret på samtlige elever.Afvigelsen er størst for hf institutioner, da disse har en større andel af ældre elever, hvis grundskoleka-rakterer ikke findes i det eksisterende grundskolekarakterregister.
� UNI•C, august 2013
9
Datagrundlag
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på oplysninger på individniveau.Karakterdataene er baseret på indberetninger til UNI•C, mens alle oplysningerne vedrørendeelevens baggrundsforhold er hentet fra registre hos Danmarks Statistik. Baggrundsoplysnin-gerne er:Elevens 9. klasse FSA karakterer (gennemsnit af de bundne prøvefag)Elevens kønElevens alderElevens herkomstForældrenes højeste fuldførte uddannelseForældrenes bruttoindkomstFaderens og moderens arbejdsmarkedsstatusFamiliestatusElevens adgangsvej inden start på uddannelsenEn detaljeret gennemgang af baggrundsoplysningerne og den valgte kodning ses i bilag 1 i bi-lagsnotatet.
Alle beregninger er foretaget på individniveau for hver af de gymnasiale uddannelser adskilt,men opgøres udelukkende på hovedinstitutionsniveau, således at afdelingsinstitutioner ikkeindgår selvstændigt.Resultater vises ikke for hovedinstitutioner med færre end 5 elever med en eksamenskarakterpr. år.
10
� UNI•C, august 2013
Resultater
For 2012 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske referencer for hver af degymnasiale uddannelser hf, hhx, htx og stx.Af tabel 1 - tabel 4 fremgår, hvor mange af institutionerne, der har et karaktergennemsnit, derer statistisk signifikant under (Under ref.) henholdsvis over (Over ref.) den socioøkonomiskereference. Det er kun hovedinstitutioner med mindst 5 elever med registreret karakter, der ermedtaget.
Tabel 1
Hf 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisk signifi-kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse) el-ler statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%3,35,610,01,11,11,111,23,32,28,9Ingen afvigelseN79827285838166857872%87,891,180,096,693,392,074,294,486,780,0Over ref.N8392561321010%8,93,310,02,35,66,814,62,211,111,1IaltN90909088898889909090
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau BMatematik, mundtlig, niveau CMatematik, skriftlig, niveau BMatematik, skriftlig, niveau CEngelsk, mundtlig, niveau BEngelsk, skriftlig, niveau BKultur- og samfundsfaggruppe, mundtligKilde: UNI•C Statistik & Analyse
35911110328
Af tabel 1 fremgår, at blandt hf-institutionerne ligger eksamensresultatet på 8 institutioner,svarende til 8,9 % af de analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference, mens3,3 % af institutionerne ligger under.For dansk skriftlig på niveau A ligger gennemsnittet for hf elever på 9 institutioner, svarende til10 % af institutionerne, over den socioøkonomiske reference, mens 10 % af institutionerneligger under.
� UNI•C, august 2013
11
Resultater
Tabel 2
Hhx 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisk signi-fikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse)eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%0,07,17,02,413,815,415,02,69,32,723,8Ingen afvigelseN4338364024302836353426%100,090,583,797,682,876,970,094,781,491,961,9Over ref.N01401361426%0,02,49,30,03,47,715,02,69,35,414,3IaltN4342434129394038433742
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau BMatematik, mundtlig, niveau CMatematik, skriftlig, niveau AMatematik, skriftlig, niveau BEngelsk, mundtlig, niveau AEngelsk, skriftlig, niveau AVirksomhedsøkonomi, mundtlig, niveau AVirksomhedsøkonomi, skriftlig, niveau AKilde: UNI•C Statistik & Analyse
033146614110
Af tabel 2 fremgår, at blandt hhx-institutionerne ligger eksamensresultatet på niveau med densocioøkonomiske reference for samtlige institutioner. For dansk skriftlig på niveau A liggergennemsnittet på 4 institutioner, svarende til 9,3 % af institutionerne, over den socioøkonomi-ske reference, mens 7 % af institutionerne ligger under.
Tabel 3
Htx 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisk signi-fikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse)eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%3,00,012,16,96,110,39,70,07,7Ingen afvigelseN323126252726252721%97,096,978,886,281,889,780,6100,080,8Over ref.N013240303%0,03,19,16,912,10,09,70,011,5IaltN333233293329312726
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau AMatematik, skriftlig, niveau AEngelsk, mundtlig, niveau BEngelsk, skriftlig, niveau AEngelsk, skriftlig, niveau BTeknologi, samlet vurdering, niveau BKilde: UNI•C Statistik & Analyse
104223302
12
� UNI•C, august 2013
Resultater
Af tabel 3 fremgår, at for htx elever ligger eksamensresultatet for én institution, svarende til 3% af de analyserede institutioner, under den socioøkonomiske reference, mens resten af insti-tutionerne har et eksamensresultat på niveau med den socioøkonomiske reference. For danskskriftlig på niveau A ligger gennemsnittet på 3 institutioner, svarende til 9,1 % af institutioner-ne, over den socioøkonomiske reference, mens 12,1 % af institutionerne ligger under.
Tabel 4
Stx 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisk signifi-kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse) el-ler statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%12,42,212,41,65,80,016,116,98,23,113,25,36,618,7Ingen afvigelseN109124101116110759288115120101689496%79,691,973,794,391,798,767,267,785,891,674,389,588,771,6Over ref.N11819531232087174513%8,05,913,94,12,51,316,815,46,05,312,55,34,79,7IaltN1371351371231207613713013413113676106134
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau BMatematik, mundtlig, niveau CMatematik, skriftlig, niveau AMatematik, skriftlig, niveau BEngelsk, mundtlig, niveau AEngelsk, mundtlig, niveau BEngelsk, skriftlig, niveau AEngelsk, skriftlig, niveau BSamfundsfag, mundtlig, niveau ASamfundsfag, skriftlig, niveau AKilde: UNI•C Statistik & Analyse
173172702222114184725
Af tabel 4 fremgår, at blandt stx-institutionerne ligger eksamensresultat på 11 institutioner,svarende til 8,0 % af de analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference. Tilsva-rende ligger 17 (12,4 %) institutioner under den socioøkonomiske reference. For dansk skriftligpå niveau A ligger gennemsnittet på 19 institutioner, svarende til 13,9 % af institutionerne,over den socioøkonomiske reference, mens 12,4 % af institutionerne ligger under.I bilag 3 i bilagsnotatet (bilagstabel 2 – bilagstabel 5) fremgår estimaterne for de socioøkono-miske baggrundsvariable for eksamensresultatet (inkl. bonus A) for hver af de 4 gymnasialeuddannelser. De viste estimater vedrører de simple modeller, hvor kun én baggrundsvariabeler medtaget af gangen. Estimaterne i disse modeller giver et indtryk af størrelsesordenen af’effekten’ af den enkelte baggrundsvariabel. Den enkelte variabels referenceniveau er angivetmed et ’0’ som estimat. Fx er drenge referencen for køn og dansk herkomst er referencen forherkomst. I den endelige model, hvor alle baggrundsvariablene er medtaget, er effekterne ikkeuafhængig af hinanden og kan derfor vanskelligt fortolkes enkeltvis.
� UNI•C, august 2013
13
Resultater
For alle baggrundsvariablene skal estimaterne tolkes med stor varsomhed, da de kan dækkeover andre bagvedliggende forhold.For alle fag ses, at elevernes karaktergennemsnit fra 9. klasse er den enkeltstående bag-grundsvariabel, der har den største sammenhæng med eksamenskaraktererne. Dernæst erforældrenes højeste fuldførte uddannelse den socioøkonomiske baggrundsvariabel med størstforklaringsgrad.I bilag 3 (bilagstabel 6) er angivet de statistiske modellers såkaldte forklaringsgrader, dvs. dendel af variationen i elevernes karakterer, der kan forklares af de socioøkonomiske baggrunds-variable. Betragtes elevernes eksamensresultat (inkl. bonus A), kan den statistiske model for-klare 37 % af variationen i resultaterne for hf og htx, 43 % af variationen i resultaterne for hhxog 52 % af variationen i resultaterne for stx.Forklaringsgraden er generelt størst for de skriftlige eksamenskarakterer.

-

-

Af tabel 5 - tabel 8 fremgår det hvor mange af institutionerne, der har et karaktergennemsnit,der er statistisk signifikant under (Under ref.) henholdsvis over (Over ref.) den socioøkonomi-ske reference, når de 3 studenterårgange 2010, 2011 og 2012 betragtes under ét.Da beregningerne er baseret på 3 dimittendårgange, er forskellen mellem karakteren og densocioøkonomiske reference for hver institution mere sikkert bestemt i forhold til, når forskel-len er bestemt ud fra kun én årgang. Dette betyder, at 95 % sikkerhedsintervallerne omkringforskellen bliver en del snævrere. Hermed øges sandsynligheden for, at karaktergennemsnittetfor den enkelte institution enten er statistisk signifikant under eller over den socioøkonomiskereference.Resultater vedr. 3-års perioden vises kun for institutioner med mindst 5 elever med en prøve-fagskarakter i 2012 og mindst ét af årene 2010 og 2011.
14
� UNI•C, august 2013
Resultater
Tabel 5
Hf 2010 - 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisksignifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigel-se) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%7,811,110,03,57,99,318,011,110,014,4Ingen afvigelseN68727381756659777064%75,680,081,194,284,376,766,385,677,871,1Over ref.N158827121431113%16,78,98,92,37,914,015,73,312,214,4IaltN90909086898689909090
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau BMatematik, mundtlig, niveau CMatematik, skriftlig, niveau BMatematik, skriftlig, niveau CEngelsk, mundtlig, niveau BEngelsk, skriftlig, niveau BKultur- og samfundsfaggruppe, mundtligKilde: UNI•C Statistik & Analyse
71093781610913
Af tabel 5 fremgår, at blandt hf-institutionerne ligger eksamensresultatet i perioden 2010-2012på 15 institutioner, svarende til 16,7 % af de analyserede institutioner, over den socioøkono-miske reference. Tilsvarende ligger 7 (7,8 %) hf-institutioner under den socioøkonomiske refe-rence.
Tabel 6
Hhx 2010 - 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisksignifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse)eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%23,311,911,615,010,319,428,910,89,32,728,6Ingen afvigelseN3033333023221831363321%69,878,676,775,079,361,147,483,883,789,250,0Over ref.N34543792339%7,09,511,610,010,319,423,75,47,08,121,4IaltN4342434029363837433742
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau BMatematik, mundtlig, niveau CMatematik, skriftlig, niveau AMatematik, skriftlig, niveau BEngelsk, mundtlig, niveau AEngelsk, skriftlig, niveau AVirksomhedsøkonomi, mundtlig, niveau AVirksomhedsøkonomi, skriftlig, niveau AKilde: UNI•C Statistik & Analyse
10556371144112
� UNI•C, august 2013
15
Resultater
Af tabel 6 fremgår, at blandt hhx-institutionerne ligger eksamensresultatet i perioden 2010-2012 over den socioøkonomiske reference på 3 institutioner, svarende til 7,0 % af de analyse-rede institutioner. Tilsvarende ligger 10 (23,3 %) hhx-institutioner under den socioøkonomiskereference.
Tabel 7
Htx 2010 - 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisksignifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse)eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%6,19,715,213,824,27,410,00,026,9Ingen afvigelseN262421211822242315%78,877,463,672,454,581,580,0100,057,7Over ref.N547473304%15,212,921,213,821,211,110,00,015,4IaltN333133293327302326
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau AMatematik, skriftlig, niveau AEngelsk, mundtlig, niveau BEngelsk, skriftlig, niveau AEngelsk, skriftlig, niveau BTeknologi, samlet vurdering, niveau BKilde: UNI•C Statistik & Analyse
235482307
Af tabel 7 fremgår, at for htx-institutionerne ligger eksamensresultatet i perioden 2010-2012over den socioøkonomiske reference på 5 institutioner, svarende til 15,2 % af de analyseredeinstitutioner. Tilsvarende ligger 2 (6,1 %) htx-institutioner under den socioøkonomiske referen-ce.
16
� UNI•C, august 2013
Resultater
Tabel 8
Stx 2010 - 2012. Andel af institutioner med et karaktergennemsnit der er statistisksignifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigel-se) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference.Under ref.N%24,114,819,77,48,59,019,020,99,76,218,24,15,815,9Ingen afvigelseN7899811069952837711111696649086%56,973,359,187,684,677,660,659,782,889,270,687,787,465,2Over ref.N2616296892825106156725%19,011,921,25,06,813,420,419,47,54,611,08,26,818,9IaltN1371351371211176713712913413013673103132
Eksamensresultat (inkl. bonus A)Dansk, mundtlig, niveau ADansk, skriftlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau AMatematik, mundtlig, niveau BMatematik, mundtlig, niveau CMatematik, skriftlig, niveau AMatematik, skriftlig, niveau BEngelsk, mundtlig, niveau AEngelsk, mundtlig, niveau BEngelsk, skriftlig, niveau AEngelsk, skriftlig, niveau BSamfundsfag, mundtlig, niveau ASamfundsfag, skriftlig, niveau AKilde: UNI•C Statistik & Analyse
33202791062627138253621
Af tabel 8 fremgår, at blandt stx-institutionerne ligger eksamensresultatet i perioden 2010-2012 på 26 institutioner, svarende til 19,0 % af de analyserede institutioner, over den socio-økonomiske reference. Tilsvarende ligger 33 (24,1 %) stx-institutioner under den socioøkono-miske reference.I bilag 3 (bilagstabel 7) er angivet de statistiske modellers forklaringsgrader, dvs. den del afvariationen i elevernes karakterer, der kan forklares af de socioøkonomiske baggrundsvariable.

-

Sammenhængen mellem resultaterne for eksamensresultatet (inkl. bonus A) for de institutio-ner, hvor der både er beregnet en socioøkonomisk reference for 2012 og for den samlede 3-års periode 2010 - 2012 ses af tabel 9. Heraf fremgår hvordan de institutioner, der i 2012 hav-de et karaktergennemsnit, der var statistisk signifikant under, ikke statistisk signifikant forskel-lig fra eller statistisk signifikant over den socioøkonomiske reference, fordeler sig med hensyntil den tilsvarende 3-års beregning3.3
Det skal bemærkes, at en given forskel mellem en institutions karaktergennemsnit og dens socioøko-nomiske reference godt kan være statistisk signifikant i 3-års perioden, mens den samme forskel ikke erdet for 2012. Dette skyldes primært antallet af elever, der er med til at gøre beregningerne for 3-årsperioden mere sikkert bestemt
� UNI•C, august 2013
17
Resultater
Tabel 9
Sammenhængen mellem andel af institutioner med et eksamensresultat (inkl.bonus A) der er statistisk signifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikantforskellig fra (Ingen afvigelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socio-økonomiske reference for 2012 samt for 3-års perioden 2010-20122010 – 2012Under ref.Ingen afvigelseN0662030002603732%0,083,525,00,069,80,00,081,30,017,667,018,2Over ref.N0960300500179%0,011,475,00,07,00,00,015,60,00,015,681,8I altN37980430132017109112012Under ref.Ingen afvigelseOver ref.N340010011014190%100,05,10,00,023,30,0100,03,10,082,417,40,0
Hf
Hhx
Under ref.Ingen afvigelseOver ref.Under ref.Ingen afvigelseOver ref.
Htx
Stx
Under ref.Ingen afvigelseOver ref.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Der er en stor sammenhæng mellem resultaterne for 2012 og for 3-års perioden. Der skal na-turligvis gøres opmærksom på, at data fra 2012 også indgår i den 3-årige periode. Hvis antalletaf elever i 2012 er stort i forhold til året før, da vil dette skoleårs resultater blive vægtet for-holdsvis højt i beregningen af 3-års resultatet, hvilket pr. automatik vil indebære en stærksammenhæng mellem de 2 perioders resultater. Har de enkelte institutioner derimod en jævnfordeling af elever over begge år, da udtrykker ovenstående sammenhæng en reel stabilitet iinstitutionernes karakterer set i forhold til de socioøkonomiske referencer.Alt i alt er der ingen institution, der i 2012 afviger væsentligt fra 3-års perioden 2010-2012, nårder med væsentligt menes at gå fra under den socioøkonomiske reference til over den socio-økonomiske reference eller omvendt.
18
� UNI•C, august 2013