Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1312982_0001.png
1312982_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 46 (Alm. del):I brev af 26. nov. 2013 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 46:”Har ministeriet selv eller andre institutioner beregnet den såkaldte un-dervisningseffekt på gymnasiale skoler i Danmark inden for de sidste 10år? Undervisningseffekt er et udtryk for, hvor meget en elev løftes afundervisningen vist ved sine prøveresultater i forhold til de forventnin-ger, man har til elevens resultat baseret på sociale faktorer.a. Hvis ja, giver tallene anledning til at tro, at flere økonomiske ressour-cer til gymnasierne vil løfte eleverne i højere grad?b. Hvis nej, vil ministeriet få foretaget en måling af gymnasiernes under-visningseffekt eller alternativt udlevere data til andre med henblik på atlave en sådan analyse? ”Svar:Ministeriet har gennemført en undersøgelse af de socioøkonomiske refe-rencer, der blev udsendt i august 2013. Jeg vedlægger undersøgelsen.Den socioøkonomiske reference er et statistisk beregnet udtryk, somviser, hvordan elever på landsplan med samme baggrundsforhold sominstitutionens elever har klaret prøverne.Socioøkonomisk refererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund,mens reference fortæller, at tallet kan bruges som et sammenlignings-grundlag for institutionens faktisk opnåede karakterer.Undersøgelsen viser, at der er ret store forskelle mellem skolernes resul-tater. Fagkonsulenterne i de fag, der indgår i undersøgelsen, vil i denkommende tid kontakte et udvalg af skoler med henblik på at undersøgemulige forklaringer på forskellene.
13-12-2013
2Som jeg oplyste på det åbne samråd i Børne- og Undervisningsudvalgetden 10. december 2013 (samrådsspørgsmål I) arbejder regeringen på etsocialt taxameter, der fordeler ressourcerne til ungdomsuddannelsernemere retfærdigt.En række undersøgelser dokumenterer, at elevernes sociale baggrund harstor betydning for mulighederne for at gennemføre en uddannelse. Rege-ringen vil derfor indføre et socialt taxameter, der skal give institutionermed mange frafaldstruede elever en bedre økonomi til at løfte den socia-le opgave, de har.
Med venlig hilsen
Christine Antorini