Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1296081_0001.png
1296081_0002.png
1296081_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 4 (alm. del ):I brev af 9. oktober 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 4:”Vil ministeren som opfølgning på samrådet 8. oktober 2013 om inklu-sion i folkeskolen redegøre for, hvilken konkret vejledning m.m., som viltilgå kommuner og skoler på baggrund af den viden, som indsamles bl.a.via den årlige afrapportering af kommunernes omstilling til øget inklusi-on i perioden 2013-2015 og den årlige tilbagevendende repræsentativeundersøgelse i 12 udvalgte kommuner?”Svar:Ministeriets udgående konsulentenhed Inklusionsudvikling, der fremad-rettet bliver en del af det nye korps af læringskonsulenter, yder lands-dækkende rådgivning og sparring om omstillingen til øget inklusion idagtilbud, skoler og fritidstilbud til alle interesserede kommuner.Partnerskab med 20 kommunerInklusionsudvikling samarbejder med 20 udvalgte kommuner med ud-gangspunkt i den enkelte kommunes situation og behov. Samarbejdetskal medvirke til at kvalificere og understøtte kommunernes inklusions-indsatser og handler bl.a. om at:Udarbejde mål og strategi og omsætte politik til praksis.Sikre sammenhæng og fælles retning på tværs af fagområder –for eksempel fælles sprog, værdier, mål og metodisk afsæt.Optimere udvalgte indsatsområder - for eksempel overgangen fradagtilbud til skole.Styrke rammerne for samarbejde og videndeling på tværs af al-men- og specialområdet.Det forpligtende samarbejde mellem kommunen og Inklusionsudviklingtager afsæt i en fælles samarbejdsaftale, som underskrives af Undervis-ningsministeren samt kommunens borgmester eller udvalgsformand.
04-11-2013
2I samarbejdsaftalen fastlægges formål og mål for samarbejdet mellemkommunen og Inklusionsudvikling. Aftalen er gensidigt forpligtende ogskal bidrage til at kvalificere og sikre fremdrift i omstillingsprocessen tiløget inklusion.Hver af samarbejdskommunerne er tilknyttet to faste konsulenter fraInklusionsudvikling. Konsulenterne understøtter kommunernes arbejdemed inklusion ved at tilbyde sparring og rådgivning - for eksempel i for-hold til at udvikle strategier og tilrettelægge processer i omstillingen tiløget inklusion. Konsulenterne følger med i den nyeste forskning på om-rådet og bidrager med ny inspiration til metoder og værktøjer, der kanhjælpe kommunerne godt på vej.Landsdækkende rådgivningDen landsdækkende rådgivning og sparring tager udgangspunkt i Inklu-sionsudviklings vision om, at alle dagtilbud, skoler og fritidstilbud skalskabe inkluderende læringsmiljøer, hvor alle børn trives og opnår højtfagligt udbytte gennem aktiv deltagelse i fællesskabet.For at sikre at enhedens landsdækkende indsatser tilpasses kommunernesønsker og behov, og at Inklusionsudviklings ressourcer udnyttes opti-malt, har Inklusionsudvikling forud for fastlæggelse af de konkrete ind-satser indhentet input og ønsker fra en række kommuner. Der er blandtandet:Tilbudt statusanalyser til alle landets kommuner, hvorigennemder er indhentet viden om kommunernes behov og udfordringer.Gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt de 35 kommu-ner, der ikke blev imødekommet ved ansøgningsrunden om atblive partnerskabskommune i efteråret 2012.Afholdt fokusgruppeinterviews med deltagelse fra 13 forskelligekommuner.Afholdt møder med centrale parter, blandt andet KL, Børne- ogKulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Social-, Bør-neog Integrationsministeriet og Skolelederforeningen.Indhentet erfaringer fra ministeriets udgående konsulentenhedTosprogs-Taskforcen.På baggrund af vidensindsamlingen er Inklusionsudviklings landsdæk-kende indsatser centreret om nedenstående otte indsatser og aktiviteter:1. Hjemmesiden www.inklusionsudvikling.dk.2. Partnerskaber for de 78 kommuner Inklusionsudvikling ikke ind-går forpligtende samarbejde med.3. Deltagelse i Børne- og Kulturchefforeningens eksisterende net-værk.4. Konferencer, oplæg, workshopper mv.
35. Inspirationsmaterialer og konkrete værktøjer, herunder statusana-lyse af inklusion.6. Telefonisk og skriftlig rådgivning.7. Oplæg ved eksterne konferencer, deltagelse i styre- og følgegrup-per mv.8. Sparring og rådgivning i forhold til kommuners inklusionspoli-tikker mv.De enkelte initiativer og aktiviteter er nærmere beskrevet på Undervis-ningsministeriets hjemmeside.Den årlige afrapportering af kommunernes omstilling til øget inklusion iperioden 2013-2015 på baggrund af den årlige tilbagevendende repræsen-tative undersøgelse i 12 udvalgte kommuner indgår i grundlaget for mini-steriets rådgivning. Den første rapport er i juni 2013 offentliggjort påministeriets hjemmeside:http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2013/Jun/130620-Kommuner-og-skoler-er-godt-i-gang-med-inklusion
Med venlig hilsen
Christine Antorini