Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1315050_0001.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 37 (Alm. del):I brev af 21. november 2013 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 37:”Hvis ministeren ikke vil ændre i læreplanerne for AT og SRP, så der kanarbejdes særfagligt med væsentlige danske kulturelle forhold, der falderindenfor fagene dansk og historie, eller ikke vil give større mulighed forat arbejde særfagligt i AT og SRP, hvordan vil ministeren så sikre, at detbliver muligt andre steder i gymnasiet og på lige så højt niveau og medlige så stor betydning for elevens eksamen at arbejde særfagligt med væ-sentlige danske kulturelle forhold, der falder indenfor fagene dansk oghistorie?”Svar:Både historie og dansk indgår som fag på A-niveau i gymnasiets fagræk-ke. De indgår i elevens endelige eksamensresultat med såvel afsluttendeårskarakterer som mindst én eksamenskarakter.I læreplanerne i de to fag er der angivet kernestof, som skal indgå i un-dervisningen for at sikre eleverne de rette kompetencer. I begge fag ståremner og områder om ”væsentlige danske kulturelle forhold” centralt.Det er vigtigt at holde fast i, at gymnasieuddannelsen udgør en helhed,og at andre fag også bidrager til elevernes indsigt og viden om danskekulturelle forhold. Historiefaget står centralt i forhold til at skabe rammeom helheden, således er der anført i læreplanen for historie, at faget haret ”særligt ansvar for at medvirke til at skabe helhed og sammenhæng igymnasieforløbet”.Med venlig hilsen
17-12-2013
Christine Antorini