Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1315070_0001.png
1315070_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 34 (Alm. del):I brev af 21. november 2013 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 34:”Hvordan vil ministeren sikre, at der også i AT og SRP, dvs. på det aller-højeste og selvstændige niveau i det almene gymnasium, kan arbejdessærfagligt med væsentlige danske kulturelle forhold, der falder inden forfagene dansk og historie - for eksempel H. C. Andersens forfatterskab? ”Svar:Den underliggende præmis for spørgsmålet er, at væsentlige danske kul-turelle forhold kun kan behandles ordentligt, hvis de indgår i særfagligeprojekter eller forløb. Den præmis er jeg ikke enig i.Gymnasieuddannelsen skal forberede eleverne til videregående uddan-nelser, og det flerfaglige arbejde bidrager i høj grad til at udvikle dennødvendige studiekompetence. Samtidig støtter det flerfaglige samarbej-de almendannelsen, fordi eleverne gennem det flerfaglige arbejde lærer atbringe flere fagoptikker sammen til løsning af et problem, som den en-keltfaglige tilgang kun vanskeligt ville kunne løse. En tidssvarende al-mendannelse handler netop om at være forankret i et fag og kunne hævesig op over faget.I forhold til eksemplet med H. C. Andersens forfatterskab, så vil detflerfaglige samarbejde betyde, at eleverne kvalificeret vil kunne antage enkulturhistorisk, psykologisk, historisk eller kreativ synsvinkel på forfatter-skabet og derved nå til større dybde og forståelse af teksten.Gennem det fagoverskridende samarbejde kommer almendannelsen og idet konkrete tilfælde også en faglig indsigt på et højt og selvstændigt ni-veau.
17-12-2013
2Med venlig hilsen
Christine Antorini