Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1404288_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 265 (Alm. del):
I brev af 12. september 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 265:
”Da ministeren gentagende gange har understreget, at inklusionsindsat-
sen i folkeskolen ”ikke skal være en spareøvelse” (se f.eks.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/03/18/154215.htm), bedes
ministeren derfor redegøre for:
1) Hvordan udgifterne til specialpædagogiske tiltag i normalunder-
visningen på landsplan har udviklet sig, siden inklusionsindsatsen
i folkeskolen blev igangsat som følge af lovændring L103, samt
redegøre for:
2) Hvordan udgifterne til specialundervisning udenfor normalun-
dervisningen har udviklet sig i samme periode.”
Svar:
De kommunale regnskaber giver ikke mulighed for at følge udgiftsudvik-
lingen til specifikke dele af folkeskolens undervisningstilbud, da dette vil
forudsætte, at der foretages en skønsmæssig fordeling af udgifterne til de
enkelte artstyper efter konkrete undervisningsformål. Fx en lærers løn
fordelt på, hvor meget af vedkommendes arbejdstid der anvendes til
normalundervisning, specialundervisning, supplerende undervisning, to-
voksenordninger og andre inklusionsfremmende indsatser mm.
En besvarelse af de stillede spørgsmål vil derfor forudsætte, at der ind-
hentes oplysninger herom særskilt fra de enkelte kommuner. Da udgif-
terne desuden ikke er nogen entydig indikator for den konkrete indsats,
er det fundet mere hensigtsmæssigt at følge kommunernes inklusionsind-
sats bredere og ved hjælp af en række indikatorer.
Regeringen og KL har således i økonomiaftalen for 2013 aftalt at følge
kommunernes omstilling til øget inklusion gennem en årlig afrapporte-
02-10-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ring af status for omstillingsprocessen, der omfatter en tilbagevendende
repræsentativ undersøgelse i 12 kommuner og data fra den ordinære årli-
ge dataindsamling omfattende alle kommuner.
Den repræsentative undersøgelse følger omstillingen til inklusion i de 12
kommuner, herunder udviklingen i andelen af elever i den almindelige
undervisning, det faglige niveau og elevernes trivsel og har endvidere fo-
kus på kompetenceudvikling, inklusionsfremmende styringsmodeller og
opbakning til inklusion.
Undersøgelserne for 2013 og 2014 viser, at der følger ressourcer med
over i den almindelige undervisning.
I aftalen om kommunernes økonomi for 2015 er det aftalt at supplere
den allerede aftalte dokumentation og opfølgning på omstillingen til in-
klusion, så der sikres bedre viden om resultater og effekter af prioriterin-
ger på området, både på landsplan og i kommunerne.
Med venlig hilsen
Christine Antorini