Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1405840_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 258 (Alm. del):
I brev af 9. september 2014 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 258:
”Præcis på hvilken måde forventer ministeren, at flere penge i et såkaldt
"socialt taxameter" vil forbedre gymnasieelevers præstation?”
Svar:
Elevernes baggrund har desværre stadig alt for stor betydning for, hvor-
dan eleverne klarer sig. De manglende færdigheder betyder, at alt for
mange ikke kommer i gang med eller falder fra ungdomsuddannelserne –
særligt erhvervsuddannelserne.
Der er et kæmpe uudnyttet potentiale for unge, hvor alene de unges fag-
lige og sociale baggrund er en alt for sikker markør for, hvor langt de når
i uddannelsessystemet.
Vi har lavet brede politiske aftaler for at forandre med folkeskole- og
erhvervsuddannelsesreformen, men jeg mener stadig, at der er rum for
forbedring. En af vejene videre er at indføre et socialt taxameter. Det vil
give skoler med mange frafaldstruede ekstra mulighed for at hjælpe de
elever, der har brug for en ekstra indsats.
Det koster imidlertid ekstra at gøre noget ekstra. Derfor vil vi gerne om-
fordele på tværs af skolerne, sådan at skoler med relativt stærke elev-
grundlag, bidrager til de skoler, der har de største udfordringer.
På den måde kan vi sikre forskellige løsninger til forskellige unge – og
derigennem sikre lige muligheder for alle. Vi skal løfte unge langt videre
med uddannelse, selvom de ikke kan få hjælp hjemmefra. Det kan kon-
kret ske ved eksempelvis at arbejde med vejledning, mentorer og nye
undervisningsformer.
07-10-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405840_0002.png
2
Undervisningsministeriet har gennemført et stort projekt for at afdække
gymnasiefremmede elevers særlige udfordringer.
Slutrapporten findes på:
http://www.uvm.dk/Uddannelser/Gymnasiale-uddannelser/Forsoeg-
og-udvikling/Udviklingsplanens-foerste-fase/Gymnasiefremmede-elever
Herfra ved vi, at mere relevant og autentisk indhold i undervisningen, en
tydeligere styring af undervisningsforløb, skriftligt arbejde med lærervej-
ledning, en stærkere lærer-elev-kontakt og periodisk niveaudeling af ele-
verne er nogle af de ”greb”, som kan virke.
Med venlig hilsen
Christine Antorini