Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1405842_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 257 (Alm. del):
I brev af 9. september 2014 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 257:
”Hvordan forholder ministeren sig til, at Rockwoolfondens Forsknings-
enhed har fundet ud af, at der ikke er sammenhæng mellem "pris og præ-
station", dvs. mellem resultater og omkostninger, jf. Nyt fra Rockwool-
fondens Forskningsenhed, August 2014, side 5?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve, at Rockwoolfondens Forsk-
ningsenhed selv fremfører, at analyse af skolernes ”pris og præstation” i
sagens natur er en kompliceret opgave.
Det fremgår af kapitel 7 side 155:
”Vi
har her vist forskellige opgørelser, som kan anvendes, og vi har set, at efficienser-
ne i nogen grad afhænger af opgørelsesmetoden. Det skaber en vis usikkerhed, og det
kan være vanskeligt at vurdere om de efficiensforskelle, som iagttages, i virkeligheden
skyldes reelle forskelle eller datamæssige unøjagtigheder.”
Jeg er imidlertid fuldstændig enig i konklusionen om, ”at mindre effekti-
ve skoler bør kunne lære af de mere effektive skoler”.
Undervisningsministeriet har selv lavet lignende analyser, nemlig ”Socio-
økonomisk reference for gymnasiekarakterer 2012 og 2013”, jf. min be-
svarelse af 1. oktober 2014 af spørgsmål 251 (Alm. del). Analysen har
også påvist, at der er stor forskel på gymnasiernes evne til at løfte elever-
ne.
Jeg opfatter de socioøkonomiske referencer som et nyt redskab, vi skal
lære at bruge. Tallene siger ikke noget om årsagerne til, at skolerne ligger
højt eller lavt. Det fremgår fx ikke, om det er svage elever, der måske
07-10-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ikke bliver løftet så højt, som på andre skoler, eller om det er meget dyg-
tige elever, der ikke bliver løftet så meget.
Derfor er der brug for, at skolerne iværksætter lokale analyser, så de selv
bidrager til at finde områder, hvor en særlig indsats er fornuftig – og også
arbejder med at udvikle metoder, der virker.
Det hjælper ministeriet skolerne med gennem en omfattende kursusserie,
”Skoleudvikling i Praksis”, hvor næsten alle gymnasiale institutioner del-
tager. Her sætter vi fokus på data fra analysen ”socioøkonomisk referen-
ce for gymnasiekarakterer” og på at inspirere skolerne til at iværksætte
indsatser, der kan afhjælpe betydningen af social baggrund, rette op på
faglige resultater i bestemte fag eller generelt på skolen.
Endvidere foreslår regeringen at indføre et socialt taxameter, som kan
give en hjælpende hånd til de skoler, der har de største udfordringer. På
den måde kan det sociale taxameter være med til at sikre forskellige løs-
ninger til forskellige unge, jf. min besvarelse af spørgsmål 258 (Alm. del).
Med venlig hilsen
Christine Antorini