Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 246 (Alm. del):
I brev af 3. september 2014 har udvalget efter ønske fra Anni Mathiessen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 246:
”Igennem de seneste år er mange penge blevet indbetalt i depositum, når
forældre og andre ildsjæle har forsøgt at oprette en fri skole. Når disse
skoler ikke er blevet til noget inden for ét år, er disse depositum gået til
staten. Kan ministeren redegøre for, hvad disse penge er blevet brugt
til?”
Svar:
Depositum blev indført med lov om friskoler og private grundskoler
m.v., som trådte i kraft 1. januar 1992. Det fremgår af forarbejderne til
loven, at depositum blev indført for at sikre, at det drejer sig om seriøse
anmeldelser. Endvidere fremgår: ”Det er forudsat, at en depositumsord-
ning betyder, at skoler, som anmeldes, men ikke oprettes i det skoleår,
hvortil de er anmeldt, ikke får tilbagebetalt det indbetalte depositum.”
Reglerne for depositum ved anmeldelse af en ny fri grundskole fremgår
af § 2 i bekendtgørelse nr. 702 af 30. juni 2008. En fri grundskole skal for
at modtage tilskud anmeldes til Undervisningsministeriet senest den 15.
august året forud for det skoleår, hvor skolen ønsker at modtage tilskud.
Samtidig indbetales 1. rate af depositum på 20.000 kr. Senest den 1. fe-
bruar forud for det skoleår, for hvilket skolen ønsker at modtage tilskud,
indbetales 2. rate af depositum på 10.000 kr., jf. bekendtgørelsens § 2,
stk. 1. Udgangspunktet er, at modtager skolen ikke tilskud for det skole-
år, der rettidigt er betalt depositum for, tilfalder depositum statskassen.
I 2013 blev bestemmelsen imidlertid lempet, jf. bekendtgørelse nr. 1001
af 12. august 2013. Herefter kan indbetalt depositum ved anmeldelse af
en ny fri grundskole gælde i 3 år fra den første anmeldelse af skolen, så-
15-09-2014