Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1399038_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 242 (Alm. del):
I brev af 3. september 2014 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 242:
”Kan ministeren bekræfte, at folkeskolens specialklasser/-skoler ikke
indgår i beregningsgrundlaget, som de frie grundskolers koblingsprocent
er bundet op på, men at eleverne derimod tæller med, når antallet af fol-
keskoleelever gøres op?”
Svar:
Driftstilskuddet til de frie grundskoler beregnes som en andel af de gen-
nemsnitlige nettodriftsudgifter ekskl. pensionsudgifter pr. elev i folkesko-
len på landsplan tre år før finansåret.
I finansåret 2014 er tilskudsprocenten 71 pct. Grundlaget for opgørelsen
er regnskabsfunktion 3.22.01. Folkeskoler. Funktionen omfatter udgif-
terne til de almindelige folkeskoler, og dermed også den specialundervis-
ning, der gives på de almindelige folkeskoler, dvs. i specialklasser eller
som støtte i mindst ni timer ugentlig.
Udgifter til specialklasser i de almindelige folkeskoler indgår således i
beregningsgrundlaget for driftstilskuddet, hvorimod udgifter til special-
skoler ikke indgår. Udgifter til specialskoler konteres på funktion 3.22.07.
Specialundervisning i regionale tilbud og funktion 3.22.08. Kommunale
specialskoler.
For så vidt angår det elevtal i folkeskolen, der lægges til grund ved be-
regningen af driftstilskuddet, er praksis, at elever i specialskoler indgår i
elevtallet.
Denne praksis skal ses på baggrund af, at der på frie grundskoler ikke er
hjemmel til at oprette specialskoler eller specialklasser for elever med
15-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
støttebehov. Det følger heraf, at tilskudsgrundlaget i princippet ikke bør
indeholde udgifter eller elevtalsoplysninger for disse elever.
I praksis indgår både udgifter og elevtal for specialklasser på almindelige
folkeskoler i beregningsgrundlaget, idet disse ikke registreres særskilt. For
at sikre, at det forhold ikke medfører en overdækning for de frie grund-
skoler, er der derfor fastlagt den praksis, at elever i specialskoler indgår i
det elevtal i folkeskolen, der lægges til grund ved tilskudsberegningen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini