Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1396764_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdeling
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 234 (Alm. del):
I brev af 28. august 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 234:
”Ministeren bedes redegøre for kriterierne for omfordelingen via det
sociale taxameter. Herunder hvilke karakterer der afgør et eventuelt til-
skud, samt hvilke kriterier der har indflydelse på, hvor mange midler et
uddannelsessted får. Endvidere bedes ministeren redegøre for, hvor
mange og hvilke hhv. gymnasier og erhvervsuddannelser, der får tilskud
via det sociale taxameter.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at modellen for socialt taxameter foreslås indført på de
almengymnasiale uddannelser (stx og hf), de erhvervsgymnasiale uddan-
nelser (hhx og htx) samt på erhvervsuddannelsernes tekniske og merkan-
tile grundforløb.
Jeg forventer, at det sociale taxameter vil medføre en omfordeling af ca.
200 mio. kr. til skoler, der har forholdsvis mange frafaldstruede elever.
Både erhvervsskoler og gymnasier står til at modtage penge fra det socia-
le taxameter, men modellen forventes at indebære en omfordeling fra de
almene gymnasier til erhvervsskolerne på ca. 60 mio. kr. Dette skyldes, at
flere erhvervsskoler end gymnasier har mange frafaldstruede elever.
Det er forventningen, at den sjettedel af gymnasierne, der i dag har de
største udfordringer, vil få et større tilskud som følge af det sociale taxa-
meter. Blandt erhvervsskolerne forventes det, at ca. 4 ud af 10 vil blive
tildelt et større tilskud som følge af det sociale taxameter. Samtidig bety-
der omfordelingen, at der er skoler, der netto kommer til at modtage et
mindre samlet tilskud end i dag.
05-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det sociale taxameter foreslås udmøntet gennem tre tillægstaxametre på
imellem ca. 4.000 og 6.000 kr. pr. årselev afhængig af andelen af frafalds-
truede elever på den enkelte institution. Det er således ikke den enkelte
elev, som udløser et socialt taxameter, men institutionens samlede elev-
grundlag og sammensætningen af dette.
Andelen af frafaldstruede elever findes på baggrund af elevernes af-
gangskarakterer fra grundskolen. Analyser viser, at afgangskarakterer
opfanger betydningen af sociale karakteristika som fx forældres uddan-
nelsesbaggrund, indkomst, etnicitet mv. Afgangskarakterer er dermed
den bedste enkeltstående indikator til at forudsige frafald på ungdoms-
uddannelserne.
I efteråret 2014 vil Undervisningsministeriet indgå i dialog med lederfor-
eningerne og skolerne med henblik på at kvalitetssikre data og sikre, at
skolerne kender beregningsforudsætningerne for det sociale taxameter.
På baggrund af denne dialog vil modellen blive opdateret med seneste
kendte data, og først herefter vil der kunne udarbejdes oversigter over
konsekvenser på institutionsniveau.
Med venlig hilsen
Christine Antorini