Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1395891_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.ktst.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 221 (Alm. del):
I brev af 15. august 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 221:
”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange penge ungdomsuddannel-
serne samlet set, samt inden for hvert uddannelsesområde, bruger på
reklamer og markedsføring årligt, og hvor stor en andel det udgør af
deres samlede økonomi.”
Svar:
De selvejende uddannelsesinstitutioners udgifter til markedsføring kan
alene opgøres på institutionsniveau, da institutionerne ikke konterer ud-
gifterne til markedsføring på uddannelsesniveau. Såfremt en institution
udbyder både ungdoms- og voksen-/efteruddannelser (fx AMU, avu og
FVU) kan udgifterne til markedsføring således ikke fordeles på de for-
skellige uddannelsesaktiviteter.
Udgifterne til markedsføring omfatter annoncer, trykt informationsmate-
riale, hjemmesider, informationsmødeaktiviteter med forældre og elever,
lønudgifter til informations- og markedsføringsvirksomheder mv.
Nedenstående tabel viser udgifterne til markedsføring pr. institutionstype
for regnskabsåret 2013.
Institutionstype
Udgifter til
Markedsførings-
markedsføring, udgifter i pct. af
mio. kr., 2013-pl samlet omsæt-
ning
03-09-2014
Institutioner for erhvervsrettet uddannelse
Almene gymnasier
VUC
I alt
Kilde: Institutionernes årsregnskaber for 2013.
140,1
30,4
26,9
197,4
1,0
0,4
0,9
0,8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
De samlede markedsføringsudgifter udgør ca. 197,4 mio. kr. Markedsfø-
ringsudgifterne udgør i alt 0,8 pct. af den samlede omsætning og varierer
fra 0,4 pct. for almene gymnasier op til 1,0 pct. for institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse.
Den relativt højere udgift for institutioner for erhvervsrettet uddannelse
kan bl.a. skyldes, at disse institutioner har et bredere uddannelsesudbud
fra erhvervsuddannelserne over de to erhvervsgymnasiale uddannelser til
de mange forskellige kurser i AMU-regi.
Udgifterne er på niveau med tidligere år med en samlet svagt faldende
tendens.
Med venlig hilsen
Christine Antorini