Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
www.ktst.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 221 (Alm. del):
I brev af 15. august 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 221:
”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange penge ungdomsuddannel-
serne samlet set, samt inden for hvert uddannelsesområde, bruger på
reklamer og markedsføring årligt, og hvor stor en andel det udgør af
deres samlede økonomi.”
Svar:
De selvejende uddannelsesinstitutioners udgifter til markedsføring kan
alene opgøres på institutionsniveau, da institutionerne ikke konterer ud-
gifterne til markedsføring på uddannelsesniveau. Såfremt en institution
udbyder både ungdoms- og voksen-/efteruddannelser (fx AMU, avu og
FVU) kan udgifterne til markedsføring således ikke fordeles på de for-
skellige uddannelsesaktiviteter.
Udgifterne til markedsføring omfatter annoncer, trykt informationsmate-
riale, hjemmesider, informationsmødeaktiviteter med forældre og elever,
lønudgifter til informations- og markedsføringsvirksomheder mv.
Nedenstående tabel viser udgifterne til markedsføring pr. institutionstype
for regnskabsåret 2013.
Institutionstype
Udgifter til
Markedsførings-
markedsføring, udgifter i pct. af
mio. kr., 2013-pl samlet omsæt-
ning
03-09-2014
Institutioner for erhvervsrettet uddannelse
Almene gymnasier
VUC
I alt
Kilde: Institutionernes årsregnskaber for 2013.
140,1
30,4
26,9
197,4
1,0
0,4
0,9
0,8