Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1391843_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 15. august 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: Bena
Under henvisning til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalgs
brev af 18. juli 2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 213 (BUU
alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Bock (LA)
Sagsnr. 2014-6670
Spørgsmål nr. 213:
”Kan ministeren bekræfte, at betegnelsen dagplejer ikke er en beskyttet titel,
og at det derfor ikke er lovligt, hvis kommuner forbyder private dagplejere til
at anvende titlen?”
Svar:
Efter dagtilbudsloven kan dagpleje i dag oprettes som henholdsvis kommu-
nal dagpleje, der drives af kommunen efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2,
eller som privat dagpleje, der drives af en privat leverandør efter aftale med
kommunen, jf. dagtilbudslovens § 21, stk. 3. De to etableringsformer for
dagpleje er begge defineret som dagtilbud, hvilket indebærer, at de to former
for dagpleje skal opfylde dagtilbudslovens krav til dagtilbud, herunder for-
målsbestemmelsen for dagtilbud, udarbejdelse af en pædagogisk læreplan
mv.
Kommunalbestyrelsen giver et tilskud pr. barn til i privat dagpleje. Forældre-
betalingen kan højst udgøre 25 procent af den private dagplejes budgettere-
de driftsudgifter. Kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbetaling
opgøres på grundlag af den budgetterede driftsudgift ved den enkelte dag-
pleje. Forældrebetalingen kan reduceres med søskende- og fripladstilskud.
Herudover kan forældre efter dagtilbudslovens § 80 søge om tilskud til privat
pasning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Private pasningsordninger er baseret på en aftale mellem forældrene og den
enkelte private pasningsordning. Kommunalbestyrelsen skal godkende afta-
len om privat pasning mellem forældrene og den private pasningsordning,
og føre løbende tilsyn med ordningen. Ved godkendelsen skal kommunen
f.eks. godkende de personlige forudsætninger hos passeren og forsvarlig-
heden af de fysiske rammer, hvor pasningen skal foregå.
Kommunalbestyrelsen fastsætter tilskuddet til privat pasning. Tilskuddet skal
udgøre mindst 75 procent af den billigste budgetterede nettodriftsudgift pr.
plads excl. støttepædagogudgifter til en plads i et alderssvarende dagtilbud i
kommunen. Tilskuddet kan dog ikke udgøre mere en 75 procent af foræl-
drenes dokumenterede udgifter ved pasningsordningen. Disse private pas-
ningsordninger omtales af nogle som privat dagpleje, når pasningsordningen
f.eks. er etableret i børnepasserens eget hjem.
De private pasningsordninger er ikke et dagtilbud i dagtilbudslovens for-
stand, hvormed forstås, at de dermed ikke skal opfylde alle de krav, der
stilles til et dagtilbud. Private pasningsordninger er dog bl.a. omfattet af dag-
tilbudslovens generelle formålsbestemmelse og skal derfor blandt andet leve
op til at skabe trivsel, udvikling og læring for barnet.
Dagtilbudsloven regulerer ikke, hvad den enkelte private pasningsordning
måtte kalde sin ordning. En privat pasningsordning kan dog ikke hævde at
være privat dagpleje i henhold til dagtilbudslovens § 21, stk. 3, idet der som
nævnt gælder forskellige regler.
Manu Sareen
/ Søren Lund