Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 15. august 2014
Fax. 33 93 25 18
Ansvarlig: Bena
Under henvisning til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalgs
brev af 18. juli 2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 213 (BUU
alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Bock (LA)
Sagsnr. 2014-6670
Spørgsmål nr. 213:
”Kan ministeren bekræfte, at betegnelsen dagplejer ikke er en beskyttet titel,
og at det derfor ikke er lovligt, hvis kommuner forbyder private dagplejere til
at anvende titlen?”
Svar:
Efter dagtilbudsloven kan dagpleje i dag oprettes som henholdsvis kommu-
nal dagpleje, der drives af kommunen efter dagtilbudslovens § 21, stk. 2,
eller som privat dagpleje, der drives af en privat leverandør efter aftale med
kommunen, jf. dagtilbudslovens § 21, stk. 3. De to etableringsformer for
dagpleje er begge defineret som dagtilbud, hvilket indebærer, at de to former
for dagpleje skal opfylde dagtilbudslovens krav til dagtilbud, herunder for-
målsbestemmelsen for dagtilbud, udarbejdelse af en pædagogisk læreplan
mv.
Kommunalbestyrelsen giver et tilskud pr. barn til i privat dagpleje. Forældre-
betalingen kan højst udgøre 25 procent af den private dagplejes budgettere-
de driftsudgifter. Kommunalbestyrelsens tilskud og forældrenes egenbetaling
opgøres på grundlag af den budgetterede driftsudgift ved den enkelte dag-
pleje. Forældrebetalingen kan reduceres med søskende- og fripladstilskud.
Herudover kan forældre efter dagtilbudslovens § 80 søge om tilskud til privat
pasning.