Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
Tale til samråd den 24. juni 2014 vedrørende
samrådsspørgsmål Ø, Å, AA, AB og AC
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål Ø: ”Hvilke initiativer har Task Force om
Fremtidens Dagtilbud, som offentliggjorde sit arbejde i 2012,
givet regeringen anledning til at tage indtil nu?”
Samrådsspørgsmål Å: ”Har regeringen planer om at tage nye
initiativer på baggrund af rapporterne fra Task Force om
Fremtidens Dagtilbud til trods for, at det er to år siden, at rap-
porterne blev offentliggjort?”
Samrådsspørgsmål AA: ”Hvad er status på det udviklings-
program på dagtilbudsområdet, som daværende børne- og
undervisningsminister, Christine Antorini, ville igangsætte i
efteråret 2012?”
Samrådsspørgsmål AB: ”Hvordan forholder ministeren sig til
anbefalingerne fra Task Force om Fremtidens Dagtilbud?”
Samrådsspørgsmål AC: ”Mener ministeren, at daginstitutio-
nerne fungerer godt for børnene, og at de nu er fremtidssik-
ret?”
Svar:
Tak for ordet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagtilbudsområdet er et område, som har central be-
tydning for rigtig mange mennesker i Danmark. Ca.
300.000 børn mellem 0 og 6 år går i et dagtilbud. Og
børnene bruger hver dag mange af deres vågne timer
her. Gennem dagtilbuddene har vi derfor en enestå-
ende mulighed for at stimulere og udfordre børnene,
så de trives, lærer og bliver bedst muligt klædt på til
deres fremtidige liv.
Dagtilbuddene spiller således en afgørende rolle for
børns udvikling, og det er derfor naturligt, at dagtil-
budsområdet og indholdet i dagtilbuddene er gen-
stand for stor interesse – ikke kun fra forældre, men
også fra politikere, medier mv.
Jeg er derfor også glad for, at jeg i dag får mulighe-
den for at fortælle om de forskellige initiativer, som
regeringen har iværksat og vil iværksætte på områ-
det.
I dag skal vi drøfte samrådsspørgsmål Ø, Å, AA, AB
og AC, som jo handler om Task Forcen om Fremti-
dens Dagtilbud, om udviklingsprogrammet Fremti-
dens Dagtilbud og de forskellige initiativer, som er
blevet og vil blive igangsat på området med henblik
på den fortsatte kvalitetsudvikling af området.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386099_0003.png
Da spørgsmålene knytter sig tæt sammen, har jeg
valgt at svare på spørgsmålene i en sammenhæng.
Jeg har dog valgt at besvare spørgsmålene i en an-
den rækkefølge, end de er stillet.
Jeg vil således begynde med spørgsmål AB om,
hvordan jeg forholder mig til anbefalingerne fra Task-
forcen om Fremtidens Dagtilbud.
Herefter besvarer jeg spørgsmål AA og Ø om status
på udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud samt
hvilke initiativer regeringen indtil nu har taget som op-
følgning på Task- Forcens arbejde.
Endelig vil jeg besvare spørgsmålene AC og Å, som
handler om, hvorvidt dagtilbuddene er fremtidssikret
samt om de nye initiativer, regeringen planlægger at
iværksætte.
[Spørgsmål AB
: ”Hvordan forholder ministeren sig til anbe-
falingerne fra Task- Force om Fremtidens Dagtilbud?”]
Task-Forcen om Fremtidens Dagtilbud blev nedsat i
2011 af den tidligere regering.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Da regeringen kom til, valgte tidligere børne- og un-
dervisningsminister Christine Antorini at videreføre
Task-Forcens arbejde.
Task-Forcen var sammensat af forskere, praktikere
og personer med viden inden for området, ligesom KL
og BKF var repræsenteret. Professor Niels Egelund
var formand for Task-Forcen.
Task-Forcen havde til opgave at indsamle gode ek-
sempler på, hvordan dagtilbuddene kan arbejde kvali-
ficeret med inklusion og læring.
I den forbindelse var Task-Forcen på besøg i 11 dag-
tilbud rundt omkring i landet. Som en del af besøgene
var Task-Forcen i dialog med personale, ledere, for-
valtningschefer og forældre. Som en del af arbejdet
gennemgik Task-Forcen også forskning og undersø-
gelser om, hvad der understøtter læring og inklusion.
Herudover blev faglige organisationer, videnscentre,
uddannelsesinstitutioner mv. inddraget i arbejdet.
Det var derfor på et solidt grundlag, at Task-Forcen i
maj 2012 afrapporterede og i den forbindelse offent-
liggjorde fire pejlemærker for, hvad der skal til for, at
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dagtilbuddene på en kvalificeret måde kan arbejde
med læring og inklusion.
De fire pejlemærker var;
1. En kvalificeret og tilrettelagt pædagogisk praksis
med fokus på læring og inklusion.
2. Målrettet forældresamarbejde.
3. En stærk evalueringskultur med fokus på kvalitets-
udvikling.
4. Professionelt og tydeligt lederskab på alle niveau-
er.
Pejlemærkerne sætter fokus på forskellige elementer,
som tilsammen har betydning for, at der kan arbejdes
med læring og inklusion på en kvalificeret måde.
Det første pejlemærke handler om, at den pædagogi-
ske praksis i højere grad skal baseres på viden om,
hvad der virker. Og at planlægning og organisering af
hverdagen er et væsentlig element, når der skal ar-
bejdes med børns læring og inklusion. Herudover er
de pædagogiske læreplaner et vigtigt omdrejnings-
punkt i dette arbejde.
Herudover sætter Task-Forcen fokus på betydningen
af samarbejdet med forældrene, når læring og inklu-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sion skal lykkes. Forældrene ved rigtig meget om
børnene og er en meget vigtig ressource. Og langt de
fleste forældre vil rigtig gerne inddrages.
Det tredje pejlemærke handler om evalueringskultur
og udvikling af den pædagogiske praksis. Her er det
centralt, at der i det enkelte dagtilbud er en vedvaren-
de bevidsthed om og refleksion over, om den pæda-
gogiske praksis medvirker til: at børnene lærer det,
der er hensigten, at alle børn indgår i fællesskabet,
har udbytte af aktiviteterne og har venner.
– Og hvis det ikke er tilfældet; at der iværksættes helt
andre indsatser for at nå målet. I den sammenhæng
er det afgørende, at der sker en løbende udvikling af
personalets kompetencer.
Sidst - men ikke mindst - har Task-Forcen peget på
betydningen af ledelse i dagtilbud. Det er ledelsen,
som skal drive en udviklingsproces, og som skal kva-
lificere og forandre den pædagogiske praksis og sikre
et højt fagligt niveau blandt personalet.
Task-Forcens fire pejlemærker udgør et meget rele-
vant og væsentligt bidrag i udviklingen af området.
Regeringen har derfor også taget de fire pejlemærker
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med sig i det videre arbejdet med at understøtte kvali-
tetsudviklingen af området.
[Samrådsspørgsmål AA: ”Hvad er status på det udviklings-
program på dagtilbudsområdet, som daværende børne- og
undervisningsminister, Christine Antorini, ville igangsætte i
efteråret 2012?”]
På baggrund af blandt andet Task-Forcens pejle-
mærker besluttede daværende børne- og under-
visningsminister Christine Antorini, at der skulle
igangsættes et større udviklingsprogram kaldet
’Fremtidens Dagtilbud’ på dagtilbudsområdet.
I forbindelse med fastlæggelse af det nærmere ind-
hold i programmet, blev der afholdt dialogmøder med
de primære interessenter på området.
Herudover blev der afholdt et symposium, hvor blandt
andre praktikere, forskere og andre med viden inden
for området deltog. Formålet var at få input til pro-
grammet, så indholdet kunne kvalificeres yderligere.
Det samlede udviklings- forsøgs- og forskningspro-
gram blev sendt i udbud i januar 2013.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Og i oktober 2013 – efter dagtilbudsområdet var ble-
vet ressortoverført til det nuværende Ministerium for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold -
blev der indgået kontrakt med et konsortium om udfø-
relse af den samlede opgave.
Konsortiet består af Rambøll Management, Center for
Børnesprog på Syddansk Universitet, DPU Århus,
Danmarks Evalueringsinstitut og UC Nord.
Udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud skal
overordnet set bidrage til at kvalificere og udvikle det
store arbejde, der allerede foregår i dagtilbuddene.
Det skal bidrage til, at dagtilbuddene bliver endnu
bedre til at arbejde med børns trivsel og læring.
Udviklingen skal ske i den enkelte kommune og i det
enkelte dagtilbud, og programmet skal understøtte
ansatte og ledere i det konkrete arbejde med udvik-
ling af den pædagogiske praksis og forældresamar-
bejdet.
I en del år har nye initiativer og indsatser hovedsage-
ligt været målrettet de 3-5 årige børn.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386099_0009.png
Da vi ved, at indsatser for de mindste børn har aller-
størst betydning og virkning, er målgruppen for udvik-
lingsprogrammet derfor både de 0-2 årige børn og de
3-5 årige børn i daginstitutioner og dagpleje.
Målet med programmet er enkelt. Alle børn i daginsti-
tutioner og dagpleje skal trives og udvikles så meget,
de kan.
Og når vi siger alle, mener vi alle. Det er ikke nok, at
børnene - set som et gennemsnit - trives og lærer
mere.
Det afgørende er, at hvert enkelt barn bliver set, hørt
og stimuleret og udfordret på sit eget niveau.
I relation til børns læring er børnegruppen og læ-
ringsmiljøet rundt om barnet centralt. Hvordan er bør-
nenes indbyrdes relationer? Har de respekt for hinan-
den? Er der plads til forskellighed? Det er nogle af de
elementer, som har stor betydning for, at børn trives
og udvikler sig positivt.
Herudover er målet, at betydningen af negativ social
arv skal mindskes.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi skal have alle børn med. Her er det vigtigt at være
opmærksom på, at alle børn ikke skal støttes eller læ-
re lige meget. Men alle børn skal stimuleres og udfor-
dres - fra det udgangspunkt, de har.
De pædagogiske læreplaner er omdrejningspunktet i
Fremtidens Dagtilbud.
I år fejrer vi 10- året for indførelse af de pædagogiske
læreplaner og de pædagogiske læreplaner er blevet
en succes.
Vi ved fra undersøgelser, at personalet oplever de
pædagogiske læreplaner som et vigtigt fagligt red-
skab, der medvirker til at højne fagligheden.
Et af ønskerne til Fremtidens Dagtilbud har været, at
der skal arbejdes med de pædagogiske læreplaner
på nye måder. De pædagogiske læreplaner er et vig-
tigt redskab, som vi ved, fungerer godt. Men vi skal
hele tiden have for øje, om vi kan udvikle lærerpla-
nerne og arbejde med indholdet på bedre måder til
gavn for børnene.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig er et væsentligt formål med programmet at få
mere sikker viden om, hvad der skal til for, at alle
børn i dagtilbud trives og lærer.
Nogle af de spørgsmål, som programmet blandt an-
det skal komme med svar på, er, hvad der er vigtigt i
forhold til tilrettelæggelse af den pædagogiske prak-
sis, når målet er, at alle børn skal trives og lærer - og
hvad det er for kompetencer, som det pædagogiske
personale skal have?
Det har 14 kommuner sagt ja til at være med til i
Fremtidens Dagtilbud. Herfra indgår ca. 145 vugge-
stuer, børnehaver og integrerede institutioner i pro-
grammet samt ca. 256 dagplejere.
Der indgår i alt ca. 12.000 børn i Fremtidens Dagtil-
bud.
Med udgangspunkt i Task-Forcens første pejlemærke
sætter programmet fokus på udfoldelse af læreplans-
temaerne, refleksion og systematik i læreplansarbej-
det.
Det handler blandt andet om, at det involverede pæ-
dagogiske personale skal have mere viden om de
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forskellige elementer, der indgår i læreplanstemaer-
ne.
I den forbindelse har en række ekspertgrupper udar-
bejdet temahæfter om hvert af de seks læreplanste-
maer. Temahæfterne kommer med forslag til læ-
ringsmål for børnene og kommer med forslag til typer
af indsatser og aktiviteter, der kan iværksættes.
Og så skal det pædagogiske personale have viden og
redskaber, som de kan anvende i forhold til at arbejde
mere systematisk med børns læring og trivsel.
Som en del af programmet skal det pædagogiske
personale og ledelsen derfor deltage i kompetence-
udviklingsforløb, ligesom de får redskaber til at analy-
sere børnegruppen og dokumentere børnenes løben-
de tegn på læring. Personalet skal deltage i faglige
netværk, ligesom ledelsen skal deltage i ledelsesnet-
værk.
Herudover skal forsøgskommuner og dagtilbud arbej-
de med forældreinvolvering, ligesom der skal arbej-
des med it som et læringsredskab til børn.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
IT og digitale medier er i dag en vigtig og integreret
del af de fleste børn og voksnes hverdag - og rigtig
mange dagtilbud arbejder da også allerede med tab-
lets og digitale medier. Vi ved dog meget lidt om,
hvorvidt, hvordan og hvornår it som læringsredskab til
børn er bedre end andre læringsredskaber, når vi ta-
ler børns trivsel og læring.
Programmet skal derfor give mere viden om, hvorvidt
og hvordan it-læringsredskaber med fordel kan an-
vendes i det pædagogiske arbejde med børnene.
Konsortiet har siden efteråret 2013 været i gang med
at rekruttere og udvælge kommuner, som skal indgå i
programmet.
Herudover har Konsortiet udviklet diverse materialer
og kompetenceudviklingsforløb, ligesom de ekspert-
grupper, jeg nævnte før, er blevet nedsat og har ud-
viklet temahæfter om de seks læreplanstemaer.
Her i juni måned deltager ca. 130 dagtilbudsledere,
50 dagplejepædagoger og dagplejeledere samt ca.
22 pædagogiske konsulenter og projektledere i kom-
petenceudviklingsforløb.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De konkrete forsøg starter op i efteråret 2014. Heref-
ter bliver der gennemført forsøg i foråret 2015, efter-
året 2015 samt foråret 2016.
Undervejs vil der blive afholdt en midtvejskonference,
hvor nogle af de foreløbige resultater vil blive formid-
let.
Alle de primære interessenter på området er inddra-
get i programmet.
Programmet forventes afsluttet i sommeren 2017. Der
er afsat 25 mio. kr. til udviklingsprogrammet.
[Samrådsspørgsmål
Ø: ”Hvilke initiativer har Task-Force om
Fremtidens Dagtilbud, som offentliggjorde sit arbejde i 2012,
givet regeringen anledning til at tage indtil nu?”]
Udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud er et
stort og vigtigt initiativ i relation til den fortsatte kvali-
tetsudvikling af området.
Det er dog langt fra det eneste initiativ, som regerin-
gen har iværksat i kølvandet på Task-Forcens arbej-
de.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I det følgende vil jeg nævne nogle af de initiativer,
som regeringen har iværksat;
I forbindelse med Finansloven for 2012 blev der af-
sat 500 mio. kr. årligt til bedre kvalitet i dagtilbud og
øgede normeringer.
Der er udarbejdet en ny metode til opgørelse af
normeringer i dagtilbud.
Der er etableret en ny it-portal på dagtilbudsområ-
det EMU dagtilbud, som har til formål at samle alt
relevant viden på området. Her kan pædagogisk
personale og andre med interesse for området fin-
de relevant forskning, undersøgelser, eksempler på
it- understøttede læringsaktiviteter mv. Det er må-
let, at EMU Dagtilbud skal understøtte en øget brug
af vidensbaserede indsatser i dagtilbuddene.
Der er afsat 8 mio. kr. til en Udviklingspulje, som
senere i år meldes ud. Her vil kommuner og dagtil-
bud kunne ansøge om midler til lokale forandrings-
og udviklingsprojekter. Der pågår lige nu et arbejde
med at fastlægge de konkrete rammer for ansøg-
ningspuljen i samarbejde med BUPL og FOA.
Der er afsat midler til en Forebyggelsespakke, som
blandt andet skal styrke indsatsen over for udsatte
børn i dagtilbud.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er nedsat Rådet for Børns Læring, som skal
følge, vurdere og rådgive undervisningsministeren
og jeg om blandt andet elevernes udbytte af under-
visningen i folkeskolen samt om det pædagogiske
arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvik-
ling og læring i dagtilbud.
Der er igangsat et forskningsprojekt om børns
sproglige udvikling til 8 mio. kr. Formålet er bl.a. at
opnå evidensbaseret viden om effekter af sprog-
stimuleringsaktiviteter til 3-5-årige børn i dagtilbud.
Der er nedsat en satspuljefinansieret udgående
konsulentenhed Inklusionsrådgivning, der skal un-
derstøtte kommunernes omstilling til øget inklusion
på dagtilbud og skoleområdet. Der er afsat 60 mio.
kr. til arbejdet.
Der er etableret en udvidelse af den udgående
konsulentenhed Tosprogs-Taskforcen, så enheden
ikke kun rådgiver kommuner og skoler om tospro-
gede elevers faglighed, men også dagtilbud i for-
hold til at understøtte tosprogede børns sproglige
udvikling.
Der er igangsat projektet Ny Nordisk Skole og Dag-
tilbud (NNS), som er et forandringsprojekt rettet
mod blandt andet dagplejen, vuggestuer, børneha-
ver, grundskoler og ungdomsuddannelser – altså
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hele 0-18 års området. Projektets mål er at øge
kvalitetsudviklingen i blandt andet skoler og dagtil-
bud ved, at de involverede selv definerer deres eg-
ne forandringsveje.
Der skal udvikles en fælles IT infrastruktur, som
kommuner kan anvende, når de ved starten af sko-
leåret 2016/2017 skal begynde at udbrede lokale
brugerportalsløsninger. Det er aftalt, at de kommu-
ner, der ønsker det, også får mulighed for at benyt-
te den fælles infrastruktur til dagtilbudsområdet.
Som led i Strategien for digital velfærd er der udar-
bejdet en kortlægning af digitale redskaber i dagtil-
bud. Kortlægningen viser, at mange institutioner er
langt fremme, når det handler om at få it og digitale
medier ind i de daglige lege- og læreprocesser. Det
er på den baggrund besluttet, at der skal anvendes
3,7 mio. kr. til at skabe mere viden om, hvordan di-
gitale redskaber kan bidrage til at indfri faglige,
pædagogiske og ressourcemæssige potentialer.
Som det fremgår, har regeringen således allerede
igangsat en lang række initiativer på området med
henblik på den fortsatte kvalitetsudvikling.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Samrådsspørgsmål
AC: ”Mener ministeren, at daginstitutio-
nerne fungerer godt for børnene, og at de nu er fremtidssik-
ret?”]
Dagtilbudsområdet er grundlæggende velfungerende
og helt enestående - set i et internationalt perspektiv.
Der er veluddannet personale, og mange børn mødes
hver dag af engageret personale, der arbejder målret-
tet med børns trivsel og læring.
Men betyder det så, at dagtilbuddene nu er fremtids-
sikret? Og betyder det, at de ikke kan blive bedre?
Nej. Tværtimod. Jeg mener, at vi hele tiden skal be-
stræbe os på at løfte og udvikle kvaliteten på områ-
det. Målet er glade, velstimulerede, dygtige og nys-
gerrige børn, der har mod på livet samt evne og lyst til
at lære.
[Samrådsspørgsmål Å: ”Har regeringen planer om at tage
nye initiativer på baggrund af rapporterne fra Task Force om
Fremtidens Dagtilbud til trods for, at det er to år siden, at rap-
porterne blev offentliggjort?”]
Og i relation til regeringens fremadrettede initiativer
på området, har jeg taget udgangspunkt i, at kvali-
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tetsudvikling på området starter og slutter ude hos
den enkelte pædagog eller dagplejer i dagtilbuddene.
For det er her, arbejdet udføres.
Det er derfor afgørende, at udviklingen på dagtilbuds-
området bliver et fælles projekt mellem de involvere-
de på området – pædagogerne, medhjælperne, dag-
plejerne, forældrene, kommunerne og Christiansborg.
Vi skal være sammen om at sætte ord på, hvad det
gode børneliv er. Og derfor har jeg startet en dialog
om udviklingen af området.
Jeg har nedsat et Dialogforum, hvor jeg har inviteret
de mest centrale interessenter på området til en åben
drøftelse af, hvor området skal bevæge sig hen i
fremtiden. Hvad vil vi med vores dagtilbud, hvad er de
største udfordringer, vi står overfor, og hvordan kan vi
sammen tænke i nye løsninger?
Vi har allerede haft det første møde i Dialogforum,
hvor vi havde en meget konstruktiv drøftelse.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samtidig har jeg taget initiativ til - hvad der forhåbent-
lig kan blive en fast institution i dagtilbudspolitikken;
Et Sankt Hans- møde om ’Det gode børneliv’.
Formålet med mødet har været at få input til det vide-
re arbejde fra forældre, pædagoger, dagtilbudsledere
og samfundsdebattører - for deres stemme er mindst
lige så vigtige i debatten.
Når jeg tager disse initiativer, er det grundlæggende
fordi, jeg gerne vil være med til at understøtte en
sund debat om, hvad der skal være målet med de ti-
mer, vores børn dagligt bruger i dagtilbuddene.
I den proces er det vigtigt for mig at modtage input fra
så mange forskellige sider som muligt. For jeg vil ger-
ne have en god fornemmelse af, hvad det er for nogle
områder, vi skal sætte fokus på for at styrke kvaliteten
i vores dagtilbud.
Med ind i debatten tager jeg også min egne fokus-
punkter for området:
De handler blandt andet om, at der skal rettes et sær-
ligt fokus på de mindste børn. De har ikke fyldt særlig
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
meget i kvalitetsdebatten, og vi ved, at de første tre år
af et barns liv, er den vigtigste tid og her, at vi kan gø-
re den allerstørste forskel.
Vi skal have Trivsel i centrum – og særligt for drenge-
ne. Der er i dag særligt nogle udfordringer i forhold til
drengene, som oplever at få mere skæld ud og ople-
ver, at de trives dårligere i dagtilbuddene end pigerne.
Forældrenes skal inddrages aktivt i dagtilbuddene, og
deres stemme skal komme endnu mere til orde.
Der er stor forskel på omfanget og kvaliteten af kon-
takten mellem børn og voksne i dagtilbuddene. Derfor
skal vi have fokus på Voksenrelationer og nærhed.
Det handler ikke kun om normeringer, men også om
arbejdstilrettelæggelse og udførelse.
En af nøglerne til et succesfyldt børne- og voksenliv
ligger i udviklingen af sproglige og almene kompeten-
cer. Derfor er det centralt med en tidlig indsats og et
fokus på sprog, læring og udvikling for at forebygge
senere problemer.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg glæder mig til debatten – og ikke mindst til at
komme tættere på, hvor vi gerne i fællesskab vil flytte
området hen, og hvordan vi kommer derhen.
Tak for ordet.
22