Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1385048_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
kommet med pejlemærker for, hvordan midlerne bør anvendes, så de har
størst mulig effekt på elevernes læring og trivsel.
Med henblik på at understøtte skolelederne og give dem de nødvendige
redskaber til at varetage deres nye og mere skærpede rolle, er der endvi-
dere afsat 60 mio. kr. til kompetenceudvikling af skoleledere.
Ressourcecenter for Folkeskolen
Der er som led i reformen etableret et Ressourcecenter for Folkeskolen
forankret i Undervisningsministeriet. Ressourcecenteret skal bidrage til,
at den faglige og pædagogiske udvikling og praksis samt politiske beslut-
ninger på statsligt og kommunalt niveau bygger på den bedst tilgængelige
viden.
Ressourcecenter for Folkeskolen har i foråret 2014 blandt andet udar-
bejdet en række erfaringsopsamlinger og inspirationsmaterialer om en
række af reformens centrale temaer, herunder:
Den åbne skole
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Pædagogisk ledelse
Motion og bevægelse
Varierede og anvendelsesorienterede undervisningsformer
Professionelle relationer
Mål og evaluering
Skole-hjem-samarbejde
Forberedelse til ungdomsuddannelser
Ressourcecenteret har endvidere udgivet en række forskningskortlægnin-
ger om følgende emner:
Pædagogisk ledelse
Læseforståelse og faglig læsning
Matematik
Undervisningsmiljø og trivsel
En række forskningskortlægninger er endnu ikke udgivet. Dette gælder:
Varieret læring, bevægelse, udeskole og lektiehjælp (forventes of-
fentliggjort i august 2014)
Alsidig udvikling og sociale kompetencer (forventes offentlig-
gjort i august 2014)
Indsatser og metoder, der mindsker betydningen af social bag-
grund for eleverne (forventes offentliggjort i april 2015)
Der vil blive udarbejdet praksisrettede publikationer om forskningskort-
lægningerne rettet mod lærerne og skolelederne mv. Disse offentliggøres
i august 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385048_0003.png
3
Yderligere har ressourcecenteret igangsat Inspirationsprogrammet om
den længere og mere varierede skoledag, der giver eksempler på, hvordan
kommuner og skoler kan arbejde med elementerne i den nye folkeskole.
35 kommuner og 74 skoler har deltaget i Inspirationsprogrammet. En
erfaringsopsamling fra skolerne og kommunerne offentliggøres i august
2014.
Forskningskortlægningerne og yderligere information om Inspirations-
programmet kan findes på hjemmesiden
http://www.uvm.dk/Den-nye-
folkeskole/Kompetencer-og-viden/Ressourcecenter-for-Folkeskolen.
Læringskonsulenterne
Der er oprettet et nationalt korps af læringskonsulenter, der systematisk
og dialogbaseret skal arbejde med at understøtte den lokale udvikling af
kapacitet og kvalitet. Læringskonsulenterne skal på prioriterede områder
give vejledning til forvaltninger og skoler om den decentrale udvikling af
undervisningspraksis på og organisering af skoler samt af elevernes fagli-
ge resultater ud fra den enkelte skoles eller kommunes behov. Yderligere
information om læringskonsulenterne kan findes på hjemmesiden
http://uvm.dk/Laeringskonsulenterne.
Vidensportal
For at sikre, at formidlingen af viden, metoder og redskaber er baseret på
den bedst tilgængelige viden, etableres en vidensportal som en videreud-
vikling af den eksisterende undervisningsportals (emu.dk) indhold på
grundskoleområdet. Vidensportalen skal være et konkret værktøj for bl.a.
lærere og ledere, og den skal understøtte, at skolens undervisning baseres
på den bedste viden og tager udgangspunkt i planlægning, undervis-
ningsdifferentiering og evaluering på baggrund af forenklede Fælles Mål.
Rådet for Børns Læring
Med henblik på at styrke sammenhængen for børnenes læring fra 0-16 år
er Rådet for Børns Læring etableret. Rådet har til opgave at følge og vur-
dere samt rådgive undervisningsministeren og ministeren for børn, lige-
stilling, integration og sociale forhold om det faglige niveau og den pæ-
dagogiske udvikling i folkeskolen, ungdomsskolen og i dagtilbud samt
om børnenes udbytte af undervisningen og andre læringsaktiviteter mv.
Fælles Mål
Som led i reformen er de Fælles Mål for folkeskolen blevet forenklede.
Forenklingen af Fælles Mål skal sikre læringsmål, der sætter elevernes
læringsudbytte tydeligere i centrum, og som understøtter skolens arbejde
med målstyret undervisning. For at understøtte arbejdet med de nye Fæl-
les Mål vil der dels blive udarbejdet generelle vejledninger, dels et mere
dynamisk værktøj, der udfolder målene og it-understøtter undervisningen
fx gennem eksempler på differentierede kompetenceopgaver og evalue-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
ringsredskaber. Hovedparten af målene træder i kraft i skoleåret
2015/2016, men det vil være muligt for skolerne at anvende målene all-
rede fra skoleåret 2014/2015. For at understøtte arbejdet med de nye
forenklede Fælles Mål på de folkeskoler og i de kommuner, hvor man
ønsker at arbejde ud fra målene allerede i skoleåret 2014/2015, har Un-
dervisningsministeriet endvidere igangsat et udviklingsprogram. Udvik-
lingsprogrammet har fokus på, hvordan målstyret undervisning bedst
planlægges, gennemføres og evalueres med udgangspunkt i de forenklede
Fælles Mål.
Ro og klasseledelse
For at understøtte et godt undervisningsmiljø er der som led i reformen
nedsat en ekspertgruppe om ro og klasseledelse. Gruppen skal komme
med anbefalinger om klasseledelse målrettet lærere og pædagoger, kom-
muner, skoleledere og forældre, beskrive eksisterende forskning og viden
om klasseledelse og indsamle redskaber og metoder til at udvikle klasse-
ledelse.
Information om folkeskolereformen
Med henblik på at understøtte implementeringsarbejdet i kommunerne
og på skolerne har Undervisningsministeriet etableret en hjemmeside om
reformen på uvm.dk/Den-nye-folkeskole. Denne formidler reformens
indhold til de mange målgrupper for reformen, herunder forældre, ele-
ver, lærere og skoleledere mv. i form af bl.a. film om reformen, en mini-
guide og et overskueligt overblik over de mange regler. Hjemmesiden
supplerer ministeriets øvrige information til skoler og kommuner og de
nye regler.
Undervisningsministeriet gennemfører desuden løbende en række konfe-
rencer og informationsmøder om reformens forskellige elementer, her-
under bl.a. regionale informationsmøder om reformen afholdt i foråret
2014, regionale opstartsseminarer om målstyret undervisning, der afhol-
des i efteråret 2014, og et 12-timers møde om resultaterne fra Inspirati-
onsprogrammet om den længere og mere varierede skoledag, der ligele-
des afholdes i efteråret 2014.
Undervisningsministeriet har løbende dialog med relevante parter om
implementeringen af reformen, herunder KL, Børne- og Kulturcheffor-
eningen, Danmarks Lærerforening, Skolelederne, Danske Skoleelever,
BUPL samt Skole og Forældre. På den baggrund følges der løbende op
med understøttende initiativer tilpasset behovet i sektoren.
Endvidere er der igangsat et omfattende følgeforskningsprogram, som
følger op på folkeskolereformens forskellige elementer fremadrettet.
Programmet består af systematisk indsamling af data via et panel af sko-
ler, spørgeskemaundersøgelse af forvaltninger, allerede igangsatte data-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
indsamlinger, registerdata og kvalitative dataindsamlinger samt et antal
evaluerings- og følgeforskningsprojekter, der samlet afdækker reformens
temaer, og hvor data analyseres via anerkendte forsknings- og evalue-
ringsmetoder.
Et øget implementeringsfagligt fokus
Der er nedsat en koordinations- og styregruppe på tværs af centrale mi-
nisterier og KL, som har til opgave at følge implementeringen af folke-
skolereformen, EUD-reformen og de nye arbejdstidsregler. Formålet er
at sikre koordination af den understøttende implementering og at opnå
en tilstrækkelig understøttelse med henblik på at få reformerne til at lyk-
kes på skolerne.
Derudover er der oprettet et implementeringssekretariat i Under-
visningsministeriet, som sekretariatsbetjener koordinations- og styre-
gruppen samt bidrager til et generelt styrket fokus på den understøttende
implementering af folkeskolereformen og ministeriets andre reformer.
Med venlig hilsen
Christine Antorini