Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1377281_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
håndarbejde (mundtlig/praktisk), sløjd (mundtlig/praktisk) og hjem-
kundskab (mundtlig/praktisk).
Egentlige synopser indgår kun
som en mulighed
ved prøven i faget
mundtlig dansk, som kan aflægges på én af to måder:
Som
prøveform A,
der kan karakteriseres som en
”traditionel”
prø-
ve med forberedelsestid samt efterfølgende eksamination.
Som
prøveform B,
der kan karakteriseres som en prøve, der er ba-
seret på en synopsis, der danner udgangspunktet for eksaminati-
onen. Arbejdet med blandt andet synopsen udgør forberedelsen
til selve prøveaflæggelsen. Der indgår ikke yderligere forberedel-
sestid ved eksaminationen. Det vil sige, at der i modsætning til de
traditionelle prøver ikke er forberedelsestid umiddelbart før ek-
saminationen.
Den valgte prøveform er fælles for alle elever på samme hold, og det er
skolens leder, der ved skoleårets begyndelse træffer afgørelse om, hvilken
prøveform der skal anvendes ved afholdelse af den pågældende prøve.
I de mundtlige sprogfag engelsk, tysk og fransk skal eleverne vælge et
overordnet område og udarbejde en disposition, der minder om en sy-
nopsis, men ikke er helt så omfattende. Arbejdet med dispositionen ud-
gør forberedelsen til selve prøveaflæggelsen i de pågældende fag. Der
indgår ikke yderligere forberedelsestid ved eksaminationen i de tre fag.
Det vil sige, at der i modsætning til de traditionelle prøver ikke er forbe-
redelsestid umiddelbart før eksaminationen.
I faget fysik/kemi kan man både gå til prøve med og uden forberedelses-
tid, men i begge tilfælde uden disposition eller synopsis.
De øvrige mundtlige prøver afholdes som
”traditionelle”
prøver, det vil
sige med forberedelsestid og efterfølgende eksamination.
Undervisningsministeriet har ikke data, der angiver antallet og fordelin-
gen af elever, som aflægger den mundtlige prøve i dansk efter henholds-
vis prøveform A eller prøveform B. Det er således ikke muligt at oplyse,
hvordan resultaterne i den mundtlige prøve i dansk er fordelt på de to
prøveformer for henholdsvis drenge og piger samt for forældrenes høje-
ste fuldførte eksamen.
Tabel 1 og 2 viser den gennemsnitlige karakter til de mundtlige afgangs-
prøver i 9. klasse fordelt på fag og elevernes køn henholdsvis forældrenes
højeste fuldførte uddannelse. Den gennemsnitlige karakter inkluderer alle
elever, der har været til prøve i det pågældende fag. Endvidere ses antal-
let af prøvekarakterer, der indgår i det opgjorte gennemsnit.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377281_0003.png
3
Fagene engelsk, dansk og fysik/kemi er bundne prøvefag. Fagene
tysk/fransk, historie, kristendomskundskab og samfundsfag er prøvefag
til udtræk, og eleverne kan endvidere vælge frivilligt at gå til prøve i
fransk og tysk (3. fremmedsprog). Af denne grund er der også stor for-
skel på, hvor mange elever der har været til prøve i de enkelte fag
sær-
ligt i faget fransk er der relativt få elever, der har været til prøve.
Det bemærkes, at sammenligninger af karakterer på tværs af fag kun kan
gøres med kraftige forbehold, da forhold som fx fagenes indhold og
elevbaggrund også må forventes at påvirke resultatet. Fx ses der af tabel
1, at der er to karakterpoint i forskel mellem drengenes opnåede karakte-
rer i mundtlig engelsk og mundtlig tysk, uanset at begge benytter sig af
dispositionsprøveformen.
Tabel 1. Gennemsnitlig karakter og antal prøvekarakterer ved fol-
keskolens afgangsprøver i 9. klasse fordelt på mundtlige prøvefag
og eleven køn, 2013
Drenge
Piger
Drenge
Piger
--- Gennemsnitlig karakter --
-
Fag med dispositionsprøveform
Engelsk
Fransk
Tysk
Fag med både synopsis og traditi-
onel prøveform
Dansk
Fag med traditionel prøveform
Fysik/kemi
Historie
Kristendomskundskab
Matematik
Samfundsfag
Kilde: Undervisningsministeriets databank
--- Antal karakterer ---
7,4
6,3
5,4
7,7
7,7
6,5
30.662
339
2.954
30.563
480
2.927
6,8
8,3
31.139
31.024
6,2
7,1
7,0
7,1
6,9
6,6
7,0
7,9
7,1
7,3
30.537
6.413
6.104
10.391
6.501
30.429
6.336
6.103
10.022
6.528
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377281_0004.png
4
Tabel 2. Gennemsnitlig karakter og antal prøvekarakterer ved fol-
keskolens afgangsprøver i 9. klasse fordelt på mundtlige prøvefag
og forældrenes højeste fuldførte uddannelse, 2013
Erhvervsfaglig,
Gymnasial
Erhvervsfaglig,
Gymnasial
grundskole
eller videregå-
grundskole
eller videregå-
eller uoplyst
ende udd.
eller uoplyst
ende udd.
udd.
udd.
--- Gennemsnitlig karakter ---
--- Antal karakterer ---
Fag med dispositions-
prøveform
Engelsk
Fransk
Tysk
Fag med både synopsis
og traditionel prøveform
Dansk
Fag med traditionel prø-
veform
Fysik/kemi
Historie
Kristendomskundskab
Matematik
Samfundsfag
Kilde: Undervisningsministeriets databank
6,6
6,1
5,1
8,5
7,4
6,7
29.158
198
2.756
32.067
621
3.125
6,6
8,4
29.868
32.295
5,5
6,1
6,6
6,3
6,1
7,2
8,0
8,2
7,9
8,0
28.994
6.157
5.921
9.894
6.138
31.972
6.592
6.286
10.519
6.891
Med venlig hilsen
Christine Antorini