Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1367062_0001.png
1367062_0002.png
Rektor Knud Erik BehrensKøge Private Realskole
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 21København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Kære Knud Erik BehrensTak for dit brev af 7. april 2014, hvori du bl.a. beklager, at det ikke læn-gere er muligt at lade grundskoleelever aflægge prøve i fag på de gymna-siale ungdomsuddannelser.Det er rigtigt, at det i 2012 blev præciseret i den almene eksamensbe-kendtgørelse, at personer, der som selvstuderende ønsker at aflægge prø-ve i fag på de gymnasiale ungdomsuddannelser, også – ligesom de almin-delige elever – skal opfylde adgangskravet til uddannelsen. Nærmere be-stemt, at de pågældende tidligst kan aflægge prøve ét år efter, at ansøgerhar afsluttet folkeskolens 9. eller 10. klasse eller har gennemført tilsva-rende undervisning.Det har således aldrig været meningen, at man skulle kunne erhverve sigdele af en gymnasial ungdomsuddannelse, som man ikke er kvalificeret tilat blive optaget på.Den nuværende gymnasieordning er bygget op om studieretninger, hvisomdrejningspunkt er et tæt samarbejde mellem studieretningsfagene ogde øvrige fag. Det vil derfor ikke fagligt være i tråd med gymnasietsgrundlæggende idé, hvis eleverne kun delvist følger det samlede studie-retningsforløb, de måtte have valgt. Det kan være uhensigtsmæssigt, hvissådanne individuelt tilrettelagte gymnasieforløb afskærer eleverne fravæsentlige dele af den personlige og sociale dannelsesproces, som enungdomsuddannelse jo også er.Alle bekendtgørelserne til de forskellige gymnasiale ungdomsuddannelser(stx, hf, htx, hhx) indeholder krav om, at institutionerne skal etableresærlige tilbud til elever med særlige talenter, og det er også i den sam-menhæng interessant at læse om de forskellige aktiviteter, som I på KøgePrivate Realskole har tilbudt jeres talentelever på grundskoleområdet.Det vil være erfaringer, som I kan drage nytte af i jeres nye gymnasieaf-deling.Det er min opfattelse, at der i dag findes mange muligheder for at tilgo-dese de særligt fagligt dygtige elever – både inden for og uden for ram-
08-05-2014
2merne af den daglige undervisning. Muligheder, som udfordrer og stimu-lerer den enkelte, talentfulde elev, og som samtidig udvikler og berigerdet klasse- og dannelsesfællesskab, som sådanne elever indgår i.Jeg kan dog godt se, at der kan være en lille elite af elever, for hvem detkan være interessant med egentlige "elitespor", "fast tracks" eller lignen-de. Jeg vil på den baggrund drøfte med gymnasieforligskredsen, hvordander vil kunne etableres sådanne muligheder for, at meget talentfulde ele-ver kan fremskynde deres uddannelse. Det vil i den forbindelse værevigtigt, at konsekvenserne på alle niveauer af uddannelsessystemet afsådanne initiativer bliver tænkt godt igennem.
Med venlig hilsen
Christine Antorini