Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1356016_0001.png
1356016_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 151 (Alm. deldel):I brev af 25. marts 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen(SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 151:”Målet med den øgede inklusion i folkeskolen er, at andelen af eleverialmindelig undervisning øges fra 94,4 pct. til 96 pct. af det samlede96,0elevtal i folkeskolen i 2015.a. Hvor meget er andelen steget i skoleåret 2013/2014 i forhold til skoletskole-året 2011/2012, og hvor mange elever er konkret blevet inkluderet i denalmindelige undervisning siden 2012? (Hvis tallene for nuværende skolskole-år ikke findes, ønskes tallene fra forrige skoleår.)b. Er ressourcerne fulgt med de inkluderede elever?c. Hvad har den gennemsnitlige udgift til specialundervisning været forde elever, der indtil nu er blevet inkluderet i den normale undervisning?undervisning?”Svar:a. Der foreligger endnu ikke tilgængelige data om andelen af elever i denilgængeligealmindelige undervisning for skoleåret 2013/2014. Tallene forventes atforeligge primo 2015.Andelen af elever i den almindelige undervisning er øget fra 94,6 pct. iskoleåret 2011/2012 til 94,8 pct. i skoleåret 2012/2013. Det svarede til,at der er ca. 1.300 elever færre i specialskoler og specialklasser. Det svsva-rer til, at lidt under én elev pr. folkeskole er blevet fastholdt i den almialmin-delige undervisning eller er blevet flyflyttet fra en specialklasse eller special-skole til den almindelige undervisning.b) Som det fremgår af mit svar til udvalget fra den 2. oktober 2013 (BUUalm. del, spørgsmål 348), er det ikke muligt ud fra de foreliggende ko,kom-munale budget- og regnskabstal at redegøre for, om ressourcerne anven-des konkret til de inkluderede elever.
08-04-2014
2Regnskabs- og budgettallene for de almindelige folkeskoler opgøres sam-let for normalklasser og specialklasserækker på de almindelige folkesko-ler, og det er derfor ikke muligt særskilt at følge udviklingen mellem denalmindelige undervisning og de segregerede specialundervisningstilbud.En besvarelse af spørgsmålet forudsætter indsamling af specifikke oplys-ninger fra kommunerne.Som led i den aftalte dokumentation af kommunernes omstilling til øgetinklusion i ØA13 gennemføres en årlig repræsentativ undersøgelse i 12kommuner. Den første undersøgelse for 2013 viser, at der i de undersøg-te kommuner er fulgt ressourcer med over i den almindelige undervis-ning.Undersøgelsen for 2014 forventes at foreligge i juni måned 2014.c. Det er ikke muligt ud fra de foreliggende kommunale budget- og regn-skabstal at redegøre for, hvad den gennemsnitlige udgift til specialunder-visning har været for de elever, der indtil nu er blevet inkluderet i denalmindelige undervisning jf. oven for under besvarelsen af b.
Med venlig hilsen
Christine Antorini