Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 25København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 145 (Alm. del):I brev af 24. marts 2014 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 145:”Mener ministeren, at det er et udtryk for forskelsbehandling af foræl-drene, når kommunerne tildeler økonomiske ydelser til den såkaldte vip-peordning i kommunalt regi, mens de frie grundskolers vippeordningersjældent får tildelt økonomiske ydelser, og at de frie grundskoler dermedbliver nødt til at øge forældrebetalingen?”Svar:Den såkaldte vippeordning i kommunalt regi vedrører bestemmelsen ifolkeskolelovens § 3, stk. 7, hvorefter folkeskolen kan tilbyde børn opta-gelse i en skolefritidsordning, når børnene har nået den alder, hvor detidligst ville kunne optages i børnehaveklasse, dvs. 4 år og 10 måneder.Optagelse vil kunne ske, uanset på hvilket tidspunkt af året, barnet bliver4 år og 10 måneder, og optagelse kan ske uafhængigt af skoleårets be-gyndelse.I praksis forekommer det, at børnehavebørn i en del kommuner overfø-res til folkeskolens skolefritidsordning 3 til 4 måneder før det nye skole-års begyndelse.De frie grundskolers vippeordninger er heltidsskolefritidsordninger, somfrie grundskoler kan oprette i henhold til friskolelovens § 36 b. Bestem-melsen giver en fri grundskole ret til at optage børn i en heltidsskolefri-tidsordning i en periode, inden barnet skal begynde i den frie grundsko-les børnehaveklasse. Optagelsen kan tidligst ske fra det tidspunkt, hvorbørnene konkret overføres fra et kommunalt dagtilbud til folkeskolensskolefritidsordning, og indtil de begynder i børnehaveklassen.
11-04-2014
2En fri grundskole kan efter friskolelovens § 36 b, stk. 2, indgå aftale medkommunalbestyrelserne børnenes bopælskommuner om tilskud til ord-ningen.I henhold til friskolelovens § 23 kan elevens skolekommune eller bo-pælskommune yde tilskud til driften af skolefritidsordninger. For heltids-skolefritidsordninger gælder, at forældrebetaling sammen med eventuellekommunale og private tilskud skal dække alle driftsudgifter ved ordnin-gen.Det afgørende for mig er, at forældre til børn i kommunale børnehaver,som overføres til folkeskolens skolefritidsordning, og som efterfølgendeskal starte i en fri grundskoles børnehaveklasse, har et frit valg mellem deto alternative skolefritidsordninger, henholdsvis folkeskolens skolefri-tidsordning og en fri grundskoles heltidsskolefritidsordning.
Med venlig hilsen
Christine Antorini