Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1358046_0001.png
1358046_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 137 (Alm. delAlm. del):I brev af 24. marts 2014 har udvalget efter ønske fra Peter Juel Jensen(V) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 137:”Hvordan er sammenhængen mellem fagene på stx og hf og de efterføefterføl-gende problemer med ubrugte uddannelser og dobbeltuddannelser?dobbeltuddannelser?”Svar:Undervisningsministeriet har ikke tal specifikt for stx og hf, men kansvare samlet for alle gymnasiale uddannelser.Som seneste fremskrivning fra profilmodellen viser, forventes 11 procentaf en ungdomsårgang 2012 at opnå dobbelt ungdomsuddannelse, dvs.både en gymnasial uddannelse og en erhvervsuddaerhvervsuddannelse. Det er en min-dre stigning i forhold til 2010, hvor andelen var 10 procent men et fald iprocent,forhold til i starten af perioden 20022002-2004, hvor 12-13 procent opnåededobbelt ungdomsuddannelse.Tabel 1. Andel af ungdomsårgang 20002000-2012 som forventes at opnå dob-beltuddannelse i løbet af 25 år efter 9. klasse2000Gymnasial og erhvervsfaglig uddannelseKilde: Profilmodel 201213 pct.200212 pct.200412 pct.200611 pct.200810 pct.
11-04-2014
201010 pct.
201211 pct.
Af årgang 2012 forventes 67 procent at opnå en gymnasial uddannelse,og 6 procent af årgangen forventes ikke at opnå kompetencer ud overden gymnasiale uddannelse. Det betyder at 9 procent af dem, som opnåret betyder,en gymnasial uddannelse, ikke forventes at opnå en erhvervskompeteerhvervskompeten-cegivende uddannelse. Det er et fald i forforhold til starten af perioden2000-2008, hvor 13-15 procent af dem med en gymnasial uddannelse15ikke fik brugt deres gymnasiale kompekompetencer, jf. tabel 2 nedenfor.
2Tabel 2. Andel af ungdomsårgang 2000-2012 som forventes at opnå gym-nasial uddannelse i løbet af 25 år efter 9. klasse2000 2002 2004Andel af årgang med gymnasial uddannelseAndel af årgang, som kun opnår en gymnasial uddannelseAndel af årgang medgymnasial uddannelse, som ikke opnår andetKilde: Profilmodel 201252 pct.7 pct.13pct.53 pct.7 pct.13pct.54 pct.8 pct.15pct.
200654 pct.7 pct.13pct.
200855 pct.7 pct.13pct.
201062 pct.6 pct.10pct.
201267 pct.6 pct.9pct.
Med venlig hilsen
Christine Antorini