Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1358057_0001.png
1358057_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 122 (Alm. deldel):I brev af 21. marts 2014 har udvalgetudvalgetstillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 122:”Vil ministeren i fortsættelse af samråd 18/3 om inklusion oplyse,18/3-14hvor mange kommuner der har oprettet ressourcecentre i specialpædspecialpæda-gogik?”Svar:Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om, hvor mange kommkommu-ner der har oprettet ressourcecentre i specialpædagogik.Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har inden for de senere år gennem-ført to undersøgelser, der kan belyse spørgsmålet.Af EVA’s undersøgelse af folkeskolens indsatser for øget inklusion franovember 2011 fremgår, at en meget høj andel af skolelskoleledere (98 pct.)vurderer, at særlige ressourcepersoner i høj grad eller nogen grad styrkerinklusionen af elever med særlige behov og skolens mulighed for at iin-kludere.70 pct. af lærerne svarer, at de i høj grad eller nogen grad henter inspira-tion og sparring i forhold til at inkludere elever med særlige behov frasærlige ressourcepersoner.Undersøgelsen viser, at lærerne især arbejder med tre typer af ressourcressource-personer, når det drejer sig om inklusion. Det gælder henhenholdsvis AKTvejledere, læsevejledere og koordinatorer for specialundervisning.EVA's undersøgelse "Specialklasser i folkeskolen - På vej mod mere in-kluderende læringsmiljøer" fra maj 2013, viserbl.a. hvilke fora der anven-des til videndeling mellem special og almenområdet. Kompetence-special-
11-04-2014
2eller ressourcecentret bruges i høj grad eller i nogen grad på 52 % af sko-lerne.
Med venlig hilsen
Christine Antorini