Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
1348056_0001.png
1348056_0002.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:19. marts 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: thor

Under henvisning til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalgsbrev

af20. februar 2014følger hermed minister for børn, ligestilling, integra-

tion og sociale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.110 (BUU alm.

del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Børne- og Undervisningsudvalget.

Sagsnr.2014 - 2093

Spørgsmål nr. 110:

”Ministerens kommentarer udbedes til artiklen ”100 færre institutioner” iBørnsHverdag Nr. 4 –maj 2013, jf. BUU alm. del – bilag 108.”

Svar:

I artiklen ”100 færre institutioner” angiver Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO) bl.a.:Antallet af selvejende daginstitutioner er faldet siden 1980.Antallet af privatinstitutioner er steget, siden det blev muligt at etab-lere disse institutioner i 2005. Stigningen i antallet heraf forklaresbl.a. med, at mange af privatinstitutionerne er tidligere selvejendedaginstitutioner, som er blevet omdannet.Der stilles forslag om, at selvejende daginstitutioner skal have enetableringsret tilsvarende den godkendelsesmodel, som gælder forde nuværende privatinstitutioner.Indledningsvis kan det bemærkes, at der i mange år har været en god tradi-tion for at inddrage aktører fra civilsamfundet i opgaveløsningen på dagtil-budsområdet. Dette har typisk været i form af selvejende daginstitutioner ogpuljeordningerog inden for de seneste år ogsåprivatinstitutioner.Det er en vigtig del af dagtilbudsområdet, at civilsamfundsaktører har mulig-hed for at etablere daginstitutioner. Det kan fx være en forening, som ønskerat starte en institution, som bygger på et særligt idégrundlag, eller en gruppeforældre, som ønsker at åbne en institution i deres nærområde.
2
Men det vigtigste for mig er ikke, om dagtilbuddene er ejet af kommuner ellerprivate aktører. Det er i stedet, at vi holder fokus på, at de tilbud, som dagligtmøder børnene,er af høj kvalitet, og at børnene trives, lærer og udvikles.Dette gælder uanset, om dagtilbuddene er kommunale eller private.Det er overordnet set kommunalbestyrelsen, som har ansvaret for at leve optil forsyningsforpligtelsenog sikre det nødvendige antal pladser i dagtilbudinden for rammerne af pasningsgarantien.For så vidt angår spørgsmålet omen etableringsret, så er de nuværende bestemmelser i dagtilbudsloven fast-sat under hensyn til, at kommunerne lokalt har mulighed for at styre udgifts-og serviceniveauet. Det er ikke regeringens politik at ændre herved.Det er dog allerede sådan, at selvejende daginstitutioner har mulighed for atgøre brug af den etableringsret, som gælder for privatinstitutioner. Hvis insti-tutionen ønsker at omdanne sig, skal kommunalbestyrelsengodkende den-ne, hvis den lever op til dagtilbudslovens krav til daginstitutioner samt dekommunale godkendelseskriterier. Reglerne herfor er netop udformet på enmåde, så kommunerne fortsat har mulighed for at styre udgifts- og service-niveauet.Hvis en privat leverandør vælger at gøre brug af etableringsretten, så følgerdet heraf, at institutionen skal drives efter de regler, som gælder for privatin-stitutionerne. Som DLO selv henviser til i artiklen, så er der i dag en rækkeselvejende daginstitutioner, der i lovgivningens forstand drives som piva-tinstitutioner.
Manu Sareen
/ Søren Lund