Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 102 (Alm. del):I brev af 7. februar 2014 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-valget (MFU) Torben Hansen (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 102:”Ministeren bedes oplyse, hvad de samlede omkostninger vil være, hvistysk gøres obligatorisk for alle elever fra 6. klasse med mindst 90 under-visningstimer pr. skoleår, og timetallet ikke må sænkes i andre fag.”Svar:Med folkeskolereformen bliver 2. fremmedsprog, dvs. enten tysk ellerfransk, fra august 2014 obligatorisk fra 5.-9. klasse med et vejledendeårligt timetal svarende til 30 og 60 hele timers undervisning i hhv. 5. og 6.klasse og 90 hele timers undervisning på hvert af klassetrinene i 7.-9.klasse.Jeg antager, at der med spørgsmålet således ønskes et skøn over udgif-terne ved at tilføre 30 timers ekstra obligatorisk undervisning i 2. frem-medsprog i 6. klasse. Bruttomerudgiften til lærertimer, ved at der tilføres30 timers ekstra undervisning i 2. fremmedsprog for alle elever i 6. klas-se, og at elevernes øvrige timetal er uændret, kan for almindelige klasseranslås til ca. 53 mio. kr., idet det antages at være muligt overalt at danneoptimale klassestørrelser. Ministeriet har ikke umiddelbart data, der mu-liggør et skøn over de ekstra merudgifter, der herudover vil være i for-hold til de segregerede undervisningstilbud.Det bemærkes, at skolelederen fremover får mulighed for efter samrådmed forældrene og elevens lærere samt eventuel inddragelse af Ung-dommens Uddannelsesvejledning at bestemme, at en elev med fagligeudfordringer kan blive fritaget for 2. fremmedsprog fra 7. klassetrin, hvisskolelederen skønner, at det vil være det fagligt bedste for eleven. Det eri beregningerne forudsat, at der ikke ændres på denne regel.
05-03-2014
2Det bemærkes, at i forhold til fordelingen mellem tysk og fransk, er dethidtil skønnet, at 80 pct. af eleverne på de klassetrin, hvor 2. fremmed-sprog i dag gives som tilbudsfag, vælger tysk, og at 9 pct. vælger fransk.Det kan derfor antages, at reformen vil betyde, at 90 pct. af eleverne i 6.klasse får tysk og 10 pct. fransk som 2. fremmedsprog.
Med venlig hilsen
Christine Antorini