Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1318500_0001.png
1318500_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. november 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 97 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlemHans Christian Schmidt, V (MFU).
J.nr. 2013-

Spørgsmål nr. 97:

”Udvalget anmoder om ministerens kommentar til artikel i JydskeVestkysten den27. oktober 2013: ”Der er brug for en borgerrådgiver med pondus.”

Endeligt svar:

Jeg vil gerne slå fast, at det er regeringens politik, at mennesker, der søger hjælp,altid skal behandles godt og hurtigt og have den nødvendige vejledning.Efter retssikkerhedsloven skal kommunen således behandle ansøgninger ogspørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp ef-ter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. En skriftlig af-gørelse skal være begrundet, hvis afgørelsen ikke fuldt ud giver borgeren medhold.Det kan fx være en afgørelse om at stoppe udbetalingen af sygedagpenge.Når det er sagt, så ligger kompetencen til at behandle enkeltsager om fx sygedag-penge i kommunerne og i ankesystemet. Det er borgmesteren, der er den øversteansvarlige for kommunens administration.Der er også mulighed for at klage til Folketingets Ombudsmand, når andre klage-muligheder er udtømte. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder atbehandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kanikke selv træffe afgørelser.Jeg kan oplyse, at regeringen den 9. november 2012 indgik en politisk aftale om enny klagestruktur på social- og beskæftigelsesområdet. Formålet er blandt andet atsikre, at borgerne hurtigere får afgjort sager, og at kvaliteten i sagsbehandlingenøges. Aftalen betyder, at det fra den 1. juli 2013 er Ankestyrelsen, der behandlerklager over afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. På den måde er klage-behandlingen blevet placeret ét sted. Før blev klager over kommunernes afgørelserpå beskæftigelsesområdet først behandlet i beskæftigelsesankenævnene, og herefterkunne principielle sager behandles i Ankestyrelsen.
Forenklingen af nævnsområdet forventes at indebære en række fordele, herunderen mere ensartet praksis for afgørelser på tværs af landet, så det bliver uden betyd-ning for sagsbehandlingen, hvor i landet en borger bor.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2