Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1413078_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
J.nr. 2014 – 6261
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. november 2013 stillet følgende spørgsmål
nr. 85 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
27. oktober 2014
Spørgsmål nr. 85:
”Af artikel i Morgenavisen Jyllandsposten den 13. november 2013, s. 10: ”Lykke-
toft: For voldsomt indgreb i efterlønsordningen” fremgår, at antallet af personer på
efterløn nu er nede på godt 98.000 allerede inden lovændringen fra 2011 formelt
træder i kraft. Ifølge Beskæftigelsesministeriets beregninger som baggrund for
lovændringen var det forudsat, at antallet af personer på efterløn som følge af lov-
ændringen ville komme under 100.000 i 2019. Ministeren bedes på baggrund heraf
redegøre for følgende:
a) Hvor stort et antal af personer på efterløn forventer ministeriet nu for årene
2014,2015, 2016, 2017, 2018 og 2019?
b) Hvor meget vil staten årligt spare på, at 2019-målet allerede er nået inden loven
træder i kraft?
c) Har ministeren tænkt sig at rulle efterlønsforringelserne, der træder i kraft i
2014, tilbage i lyset af, at de erklærede forudsætninger for ændringerne viser sig at
være forkerte, idet langt færre end beregnet benytter sig af ordningen?
d) Hvilke initiativer vil ministeren i benægtende fald tage for at sikre, at reelt ned-
slidte personer kan forlade arbejdsmarkedet som 60-årige?”
Endeligt svar:
Indledningsvist ønsker jeg at beklage den lange svartid.
I forlængelse af foreløbigt svar til Beskæftigelsesudvalget af 2. december 2013 kan
jeg oplyse følgende:
Det bemærkes, at det ikke er korrekt, at det ”som baggrund for lovændringen var
[…] forudsat, at antallet af personer på efterløn
som følge
af lovændringen ville
komme under 100.000 i 2019”. Det var derimod forudsat, at antallet af efterløns-
modtagere
uden
lovændringer ville være under 100.000 i 2019 og svare til ca.
91.000 personer i 2020,
jf. Reformpakke 2020 - kontant sikring af Danmarks Vel-
færd, Finansministeriet april 2011, afsnit 5.6,
samt
Danmarks Konvergensprogram
2011, maj 2011, s. 109.
Svar på delspørgsmål A
Nedenstående tabel 1 viser det forventede antal personer på efterløn i perioden
2014-2019 inkl. de vedtagne lovændringer. Ifølge de mellemfristede fremskrivnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413078_0002.png
ger vil der være 93.000 fuldtidspersoner i 2014 faldende til 44.000 fuldtidspersoner
i 2019. Det skal bemærkes, at tilbagetrækningsreformen begynder at påvirke antal-
let af efterlønsmodtagere fra og med 2014.
Tabel 1
Skønnet antal efterlønsmodtagere. 2014-2019
2014
93
2015
83
2016
72
2017
60
2018
43
2019
44
Antal efterlønsmodtage-
re, fuldtidspersoner
(1.000)
Kilde: 2014:Udgiftsopfølgning 2 2014, 2015-2018: FFL2015, 2019: Finansministeriet.
Anm.: Som følge af forskellig opgørelsesmetode er Finansministeriets aktivitetsskøn for 2019 justeret, så de er sam-
menlignelig med de foregående år.
Svar på delspørgsmål B
Ifølge de mellemfristede fremskrivninger forventes der at være 44.000 personer på
efterløn i 2020 (opgjort på finanslovniveau), hvilket er 10.000 færre end det, der
blev forventet i forbindelse med Aftale om senere tilbagetrækning.
Reduktionen i det forventede antal efterlønsmodtagere i 2020 kan primært tilskri-
ves en lavere udnyttelsesgrad – dvs. at personer, som indbetaler til efterlønsordnin-
gen og dermed optjener ret til efterløn, i mindre grad end tidligere skønnet udnytter
denne ret til faktisk at få udbetalt efterløn, men i større omfang udnytter efterløns-
retten til at optjene skattefri præmie.
Det lavere antal efterlønsmodtagere forventes isoleret set at indebære en forbedring
af den primære saldo frem mod 2020 som anført nedenfor (2014-niveau).
Tabel 2
Skønnet effekt af færre efterlønsmodtagere
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Forbedring af strukturel primær saldo (mia. kr., 2014-niveau) 4,2 4,1 4,3 3,9 2,5 1,7 1,8 2,1
Kilde: Finansministeriets beregninger og Danmarks Statistik.
Anm.: Effekten på strukturel primær saldo af færre efterlønsmodtagere er i 2013-2015 udregnet på baggrund af den
gennemsnitlige nettoudgift for en person på efterløn i 2016. Beregningerne baserer sig på FIU 78 (alm. del) af 7. marts
2014 justeret i forhold til Finansministeriets seneste efterlønsfremskrivning, som indgik i det opdaterede 2020-forløb til
fastlæggelse af udgiftslofterne for 2018.”
Svar på delspørgsmål C
Lovændringen af efterlønsordningen udmøntede Aftale om senere tilbagetrækning
af 13. maj 2011. Lovændringen blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget, og jeg
har ikke planer om at foreslå ændringer af ordningen i forligskredsen (regeringen,
V, K og DF).
Svar på delspørgsmål D
Hvis man er nedslidt og dermed helt eller delvist har mistet arbejdsevnen, har man
efter en konkret vurdering mulighed for at blive visiteret til et fleksjob eller før-
tidspension. Med tilbagetrækningsreformen indførtes tillige en seniorførtidspension
til nedslidte seniorer med ikrafttrædelse 1. januar 2014.
Venlig hilsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henrik Dam Kristensen
3