Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
498 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
31. oktober 2014
J.nr. 2014-0030606
Spørgsmål nr. 498:
”Hvilke konsekvenser vil arbejdsmarkedsreformen få for brugen af jobrotation, og
hvilke konsekvenser forventes det at få for antallet af personer i jobrotationsord-
ninger i henholdsvis 2015 og 2016?”
Endeligt svar:
I det aftalte forlig om reform af beskæftigelsesindsatsen målrettes ordningen, så
jobrotationsforløb i større omfang anvendes til ledige med størst behov. Samtidig
skal risikoen for at fastholde jobrotationsvikarer i støttet beskæftigelse mindskes.
Det indgår i beskæftigelsesreformen, at jobrotationsordningen målrettes på følgen-
de områder:
1. Varigheden af jobrotationsvikariat for arbejdsløse afkortes fra 12 til 6 måneder.
Det begrænser risikoen for, at jobrotationsvikarer fastholdes i støttet beskæfti-
gelse. Det kan samtidig betyde, at flere vikarer får mulighed for at få konkret
erhvervserfaring.
2. Ordningen målrettes langtidsledige ved at kravet til forudgående ledighed hæ-
ves fra 3 til 6 måneder.
3. Muligheden for at kombinere elev- og lærlingeforløb med ansættelse af jobro-
tationsvikar afskaffes permanent..
4. Statsrefusionen reduceres fra 100 til 60 pct. Kommunerne vil samlet fortsat
blive kompenseret for den resterende del af udgifterne via budgetgarantien.
Samtidig hæves rammebevillingen på den særlige jobrotationsordning med 200
mio. kr. årligt.
I alt skønnes målretningen af den særlige og ordinære jobrotationsordning at med-
fører et fald i antallet af helårspersoner i jobrotation på i alt 430 årligt.
1
1
Beregningen er baseret på målretningsinitiativerne eksklusive den permanente lukning af
elev- og lærlingeforløb i kombination med jobrotation.