Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1414817_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
493 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 493:
31. oktober 2014
J.nr.2014-5759
”I forlængelse af samråd om kontanthjælpsreformen, jf. BEU alm. del samråds-
spørgsmål AI-AL, bedes ministeren redegøre for udviklingen i anvendelsen af
sanktioner i forbindelse med kontanthjælp. Ministeren bedes herunder redegøre for
anvendelsen af skærpede sanktioner og hvor mange personer, der har mistet kon-
tanthjælp på denne baggrund?”
Endeligt svar:
Det er en grundlæggende betingelse i kontanthjælpssystemet, at man står til rådig-
hed for uddannelse eller arbejde. De, der kan, de skal og de, der ikke kan, skal have
hjælp. Sanktioner ved manglende rådighed skal derfor understøtte indsatsen for at
få personer i job og uddannelse.
Sanktioner skal anvendes effektivt og på en måde, så det er tydeligt for den enkelte,
at der er et klart rådighedskrav forbundet med at modtage hjælp fra det offentlige.
Sanktioner skal samtidig være rimelige og skal kun gives til personer, som kan rea-
gere på dem. Som noget nyt er det derfor blevet pålagt kommunerne at foretage en
socialfaglig vurdering af de mest udsatte kontanthjælpsmodtagere inden de gives
en sanktion. Kommunen skal samtidig have udtømt alle rimelige muligheder for at
komme i kontakt med personen med henblik på at vurdere, om der forelå en rime-
lig grund til udeblivelsen m.v., før der gives sanktion.
Kontanthjælpsreformen indeholder:
ny punktsanktion for utilstrækkelig jobsøgning
harmonisering af beregningsgrundlaget for periode- og punktsanktionen
en skærpelse af punktsanktionen, der gives ved forseelser, som ikke løber over
tid, fx ophør med arbejde eller afvisning af tilbud
ny sanktion i form af mulighed for skærpet rådighed, der gives i helt særlige til-
fælde til personer, som gentagne gange ikke står til rådighed
den tidligere tilbagebetalingssanktion afskaffes
Det nye sanktionssystem indeholder dermed to typer af sanktioner i form af hen-
holdsvis punkt- og periodesanktioner. En periodesanktion indebærer, at borgeren
mister sin ydelse fra og med den dag, hvor forseelsen er begået, og til borgeren ret-
ter op på forseelsen. En punktsanktion indebærer, at borgeren får fratrukket et fast-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414817_0002.png
sat beløb i den månedlige ydelse. Desuden indeholder det nye sanktionssystem mu-
ligheden for, at en person i helt særlige tilfælde kan omfattes af skærpet rådighed.
Tabel 1 nedenfor viser udviklingen i antallet af givne punkt- og periodesanktioner
for hhv. job- og uddannelsesparate og for ikke-jobparate og udsatte kontant-
hjælpsmodtagere.
Tabel 1.
Udviklingen i antallet af givne punkt- og periodesanktioner opdelt på hhv. jobparate og ud-
dannelsesparate, og ikke-jobparate og udsatte kontanthjælpsmodtagere
3. kvartal 2013
Job- og uddannel- 18.780
sesparate kontant-
hjælpsmodtagere
Ikke-jobparate og 14.574
udsatte kontant-
hjælpsmodtagere
4. kvartal 2013
17.062
1. kvartal 2014
16.055
2. kvartal 2014
18.051
13.219
8.174
7.425
Kilde: Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering
De nyeste tal for 2. kvartal 2014 viser således overordnet, at der efter kontant-
hjælpsreformen fortsat gives mange sanktioner til de jobparate og de uddannelses-
parate, og at det omtrent ligger på samme niveau som i slutningen af 2013. Endvi-
dere viser tallene, at der gives færre sanktioner til de ikke jobparate og udsatte kon-
tanthjælpsmodtagere.
Da der kun foreligger tal for første halvår af 2014, er det meget tidligt at konklude-
re på baggrund af tallene. Det ser dog ud til, at kommunerne som forudsat foretager
en socialfaglig vurdering af, hvorvidt ikke-jobparate og udsatte kontanthjælpsmod-
tagere vil kunne reagere på en sanktion og dermed om de skal have en sanktion.
Den nye sanktion i form af skærpet rådighed, som kan gives i de helt særlige til-
fælde, hvor personen gentagne gange ikke står til rådighed for tilbud eller ikke le-
ver op til kravene om at søge job, trådte i kraft med kontanthjælpsreformen. Det er
derfor meget tidligt på nuværende tidspunkt at konkludere noget håndfast om
kommunernes anvendelse af muligheden for skærpet rådighed.
Jeg kan oplyse, at der i 1. kvartal 2014 var 16 tilfælde, hvor rådigheden blev skær-
pet, mens der i 2. kvartal 2014 var 29 tilfælde.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2