Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1406009_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
8. oktober 2014
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. september 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 479 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Martin Henriksen (DF).
J.nr. 2014-0030528
Spørgsmål nr. 479:
”Vil ministeren redegøre for reglerne om arbejdstilladelse og fritagelse herfor for
udenlandske besætningsmedlemmer på danske skibe i international fart samt bag-
grunden for reglerne. Ministeren bedes herunder oplyse, om der er mulighed for at
tillade, at et anløb ved et dansk værft ikke tæller med som et anløb ved dansk havn,
idet en sådan ændring må antages at styrke dansk skibsværftsindustri og dermed
sikre og skabe danske arbejdspladser? Vil ministeren redegøre for fordele og ulem-
per for en sådan regel samt svare på, om andre løsninger kan sikre, at der bliver
bedre mulighed for at sikre, at de omtalte skibe/rederier benytter danske værfter?”
Endeligt svar:
Det fremgår af udlændingelovens § 13, stk. 1, 1. pkt., at udlændinge (tredjelands-
borgere) skal have arbejdstilladelse for at tage lønnet eller ulønnet beskæftigelse,
for at udøve selvstændig virksomhed eller for mod eller uden vederlag at udføre
tjenesteydelser i Danmark. Dette er det klare udgangspunkt og gælder også for ar-
bejde på danske skibe, der som led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt ankommer
til dansk havn, jf. udlændingelovens § 13, stk. 1, 2. pkt.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 33, stk. 1, nr. 4, er udenlandsk personale på et
dansk lastskib i international trafik dog fritaget for arbejdstilladelse ved anløb af
dansk havn højst 25 gange pr. år. Grænsen på de 25 anløb regnes bagudrettet uaf-
hængig af kalenderåret. Grænsen på 25 anløb beregnes ud fra skibets samlede antal
anløb til dansk havn og ikke efter, hvor mange gange den enkelte udlænding om-
bord på skibet har anløbet dansk havn. Som udgangspunkt skal ethvert havneanløb
medregnes uanset begrundelsen for havneanløbet, herunder også sejlads til værft,
og uanset om skibet anløber flere danske havne i træk uden anløb af udenlandsk
havn.
Uden fritagelsesbestemmelsen ville der skulle søges om opholds- og arbejdstilla-
delse for hver medarbejder ved blot ét havneanløb i Danmark. De gældende regler
sikrer således smidighed ved ansættelsen af udenlandsk personale på danske skibe i
international fart.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bestemmelsen er indsat som en undtagelsesbestemmelse til hovedreglen i udlæn-
dingelovens § 13, stk. 1, 2. pkt. Jo mere undtagelsesbestemmelsen udvides, desto
mere vil hovedreglen om, at tredjelandsborgere skal have arbejdstilladelse for at
arbejde i Danmark, blive udhulet. Reglerne skal sikre denne balance.
Med reformen af international rekruttering er et meget bredt flertal i Folketinget
gået sammen om at styrke danske virksomheder og deres muligheder for at hente
de dygtigste medarbejdere til landet. Samtidig målretter vi de ordninger, der ikke
fungerer efter hensigten, så de i højere grad matcher virksomhedernes behov for
højtkvalificeret arbejdskraft. I reformen indgår ikke konkrete initiativer, som sær-
ligt retter sig mod udenlandske besætningsmedlemmer på danske skibe eller danske
værfter.
Jeg har ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre på de gældende regler for
havneanløb.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2