Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1406167_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. september 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 472 (BEU alm. del), som hermed besvares.
8. oktober 2014
Sagsnr. 2014 - 6217
Spørgsmål nr. 472:
Vil ministeren redegøre for initiativerne i rapporten fra det tyske embedsmandsud-
valg vedr. den fri bevægelighed, jf.
(http://www.bmi.bund.de/SharedDocs/Downloads/DE/Broschueren/2014/
abschlussbericht-armutsmigration.pdf;jsessionid=
1B35319AFB4102A147DBAC80DCB06F99.2_cid287?__blob=publicationFile),
samt give sin vurdering af, hvorvidt de tyske forslag er i overensstemmelse med
EU-retten?
Endeligt svar:
Indledningsvis skal jeg bemærke, at regeringen er meget opmærksom på, hvad der
sker i andre lande på dette område, og vi har på flere niveauer en løbende dialog
med en række lande. Statsministeren har på et samråd i Folketingets Europaudvalg
d. 24. juni orienteret om kontakter med andre lande.
Regeringen har i den forbindelse også fulgt arbejdet med rapporten i Tyskland.
Udvalget fremlagde d. 26. marts en midtvejsrapport med mulige forslag, og rege-
ringen holdt sig orienteret herom. Der var tale om forslag, der i høj grad vedrørte
bedre kontrolmuligheder til at bekæmpe svig mv., og det var vurderingen, at vi i
Danmark allerede har en kontrol og tilgang svarende til det, man lagde op til i
Tyskland, eller at forslagene ikke var relevante i en dansk kontekst. Regeringen
havde selv forinden annonceret fem tiltag til bl.a. bedre kontrol af kontanthjælps-
modtagende EU/EØS-borgeres arbejdstagerstatus, øget fokus på EU/EØS-borgeres
bopæl ved ledighed på dagpenge og målrettet indsats for EU/EØS-modtagere af
kontanthjælp eller dagpenge med kort tilknytning til det danske arbejdsmarked og
dårlige danskkundskaber.
De endelige anbefalinger i slutrapporten svarer i vidt omgang til de foreløbige for-
slag i midtvejsrapporten. Der er tale om forslag til en række initiativer, der primært
vedrører bedre kontrol samt økonomisk støtte til særligt belastede kommuner. Her-
udover lægges der på enkelte områder op til at ændre opholdsreglerne i overens-
stemmelse med EU-retten. Som det indikeres i linket til rapporten, der er gengivet i
spørgsmålet, vedrører initiativerne i høj grad såkaldt fattigdomsindvandring (”ar-
mutsmigration”), og ikke reglerne vedrørende vandrende arbejdstagere. Visse initi-
ativer gælder dog generelt for alle tilrejsende EU-borgere, særligt bekæmpelse af
snyd vedr. børnepenge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406167_0002.png
I rapportens resumé nævnes at med henblik på at udmønte de anbefalinger, der er
forbundet med lovændringer, vil forbundsregeringen fremlægge udkast til ændrin-
ger, der omfatter følgende:
Forbundsregeringen vil i år aflaste kommunerne med yderligere 25 millio-
ner euro på grund af de særlige udfordringer, der har sammenhæng med
den voksende indvandring fra andre EU-medlemsstater. Dette vil ske ved i
socialloven at hæve forbundsniveauets andel af udgifterne til indkvartering
og varme.
Ved en ændring af socialloven vil kommunerne blive yderligere aflastet
ved, at den lovpligtige sygeforsikring overtager omkostningerne ved vac-
cination af børn og unge fra EU-medlemsstater, hvis det på tidspunktet for
vaccinationen ikke er blevet klarlagt, om betingelserne for at blive optaget
i den lovpligtige sygesikring er opfyldt.
I tilfælde af misbrug af rettigheder eller svig i relation til retten til fri be-
vægelighed bør tidsbestemt indrejseforbud være mulig. I den anledning vil
den tyske lov om fri bevægelighed i EU blive ændret. Desuden bør op-
holdsretten for unionsborgere i forbindelse med arbejdsøgning begrænses
til det bestående unionsretlige spillerum. Endelig bør det gøres strafbart at
få udstedt bopælsattester på baggrund af falske oplysninger.
For at forhindre misbrug vil der i fremtiden kun blive udbetalt børnetilskud
efter angivelse af de berettigedes skattemæssige identifikationsnumre. Ved
en tilsvarende ændring i lov om indkomstskat, vil familiekassen i fremti-
den efter registersamkøring kunne forhindre, at der for samme barn udbeta-
les flere børnetilskud.
For mere effektiv bekæmpelse af sort arbejde og falske selvstændige vil
myndighedssamarbejdet blive intensiveret med en ændring af loven om
bekæmpelse af sort arbejde.
Ud over de lovgivningsmæssige foranstaltninger nævnes det, at udvalget har be-
handlet spørgsmålet om, hvorvidt og i hvilket omfang en yderligere indsats på eu-
ropæisk plan eller inden for rammerne af den europæiske regulering kan være nød-
vendig og nyttig. Udvalget bemærker i den forbindelse, at mulige initiativer skal
være inden for de grundlæggende frihedsrettigheder i traktaten om unionsborger-
skab og arbejdstagernes fri bevægelighed, og de skal være forholdsmæssige. Det
nævnes, at man vil afvente verserende sager ved EU-domstolen, inden der tages
stilling til, om der er behov for ændringer i national ret eller i EU's sekundærret,
dvs. i direktiver og forordninger. Til dette formål vil man udveksle synspunkter
med andre medlemsstater.
I den forbindelse skal jeg bemærke, at den danske regering har afgivet indlæg til
støtte for den tyske regerings synspunkter i den såkaldte Dano-sag.
1
1
EUU, Alm. del, Bilag 327 (saml.. 2013-2014)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406167_0003.png
For fuldstændighedens skyld skal jeg endvidere oplyse – hvilket ikke fremgår af
rapportens resumé – at i rapportens beskrivelse af børnepenge nævnes det, at det
skal undersøges, om børnepenge kan indekseres i henhold til omkostningerne i
barnets opholdsland. Den dialog, den danske regering har haft med Kommissionen,
hvor Kommissionen på det nuværende grundlag har afvist muligheden for indekse-
ring
2
, er sket ud fra reglerne i forordning 883/04, hvor det udtrykkeligt står, at bør-
nepenge skal udbetales, som om børnene havde bopæl i det land, der skal udbetale
ydelserne.
Jeg har ikke mulighed for at tage konkret stilling til EU-foreneligheden af de for-
skellige initiativer, men jeg kan generelt oplyse følgende:
1. Initiativer til at aflaste udsatte kommuner synes ikke at have en EU-retlig
vinkel.
2. Medlemslandene har naturligvis mulighed for at kontrollere for snyd og
sanktionere overtrædelser. Det skal ske uden forskelsbehandling, og i det
omfang, initiativerne kan udgøre indirekte forskelsbehandling og/eller en
restriktion for den fri bevægelighed, skal det kunne godtgøres, at initiativet
forfølger et legitimt formål, og at formålet ikke kan nås ved et mindre ind-
gribende middel.
3. Rapporten nævner selv, at ændring af opholdsregler skal ske under iagtta-
gelse af EU-reglerne. Det nævnes i den forbindelse, at der i dag i Tyskland
tillades ophold for førstegangsarbejdssøgende i videre omfang, end det er
nødvendigt efter EU-retten.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2
Se skatteministerens besvarelse på spørgsmål 243 (FIU – alm.del, saml. 2013-2014)
3