Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1405699_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. september 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 456 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
7.oktober 2014
J.nr. 2014-6353
Spørgsmål nr. 456:
”Beskæftigelsesministeren udtaler den 11. september 2014 til pressen, som kom-
mentar til SFI-rapporten om dagpenge, at vi har brugt 3 mia. kr. til afdæmpning af
konsekvenserne af dagpengeforringelserne fra 2010. Vil ministeren på den bag-
grund oplyse, om ministeren mener, at vi har bevilget eller brugt 3 mia. kr.? Vil
ministeren herudover sende en differentieret opgørelse over, hvad disse penge er
bevilget og/eller brugt til?”
Endeligt svar:
I tabel 1 er vist en samlet oversigt over de udgiftsmæssige konsekvenser af de poli-
tiske aftaler, som er rettet mod at afbøde konsekvenserne af dagpengeafkortningen
til 2 år. Der er vist de udgiftsskøn, der fremgår af de enkelte aftaler. Udgifterne er
opgjort netto for efter modgående mindreudgifter til andre indkomstoverførsler
samt efter indkomstskatskat og tilbageløb via afgiftssystemet.
Der er således tale om midler, der er afsat til indsatsen, og ikke en endelig opgørel-
se over midler, der er forbrugt.
Tabel 1.
Midler afsat til at afbøde konsekvenserne af afkortning af dagpengeperio-
den, 2012-2016.
Politisk initiativ:
Mio. kr.
Aftale om forlængelse af dagpengeperioden med �½ år (finanslovsafta-
len for 2012)
552
Aftale om særlig indsats for ledige, som risikerer at opbruge deres ret
til dagpenge (akutpakken, august 2012)
332
Aftale om akutjob (oktober 2012)
115
Aftale om uddannelsesløft for ledige i 2013 (finanslovsaftalen for
480
2013)
Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse (maj 2013)
1.852
I alt
3.331
Det fremgår af tabellen, at der i perioden 2012-2016 er afsat godt 3,3 mia. kr. i alt
til at afbøde konsekvenserne af afkortningen af dagpengeperioden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De vigtigste initiativer er følgende:
Med finanslovsaftalen for 2012 blev dagpengeperioden midlertidigt forlænget
med �½ år for de personer, der opbrugte dagpengeretten i 2. halvår 2012. Afkort-
ningen af dagpengeperioden til 2 år blev dermed udskudt �½ år fra 1. juli 2012 til
1. januar 2013. Der blev afsat i alt 552 mio. kr. til initiativet.
I august 2012 indgik regeringen en aftale med arbejdsmarkedets parter om en
akutpakke for ledige, der var i risiko for at opbruge retten til dagpenge frem
mod sommeren 2013. På finansloven for 2013 blev der afsat 332 mio. kr. til
pakken, herunder til jobsøgningsstøtte og jobrotation.
I oktober 2012 indgik regeringen en aftale med arbejdsgiverorganisationerne
om at arbejde for at tilvejebringe 12.500 akutjob frem mod 1. juli 2013 målrettet
ledige dagpengemodtagere, der er i umiddelbar risiko for at opbruge og som
opbruger retten til dagpenge. På finansloven for 2013 blev der afsat 115 mio. kr.
til at finansiere akutjobpræmier til arbejdsgivere.
Med finanslovsaftalen for 2013 blev det besluttet at indføre en særlig uddannel-
sesindsats og -ydelse for ledige, der opbruger retten til dagpenge i 1. halvår af
2013. Der blev afsat 480 mio. kr. til den særlige uddannelsesindsats.
I maj 2013 indgik regeringen aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse, der
dels forlængede den særlige uddannelsesordning med et �½ år for personer, der
opbruger dagpengeretten eller retten til den særlige uddannelsesordning i 2.
halvår af 2013, og dels indførte en midlertidig arbejdsmarkedsydelse, der sikrer
et midlertidigt forsørgelsesgrundlag til ledige, der opbruger retten til dagpenge
eller den særlige uddannelsesydelse i perioden fra januar 2014 til udgangen af 1.
halvår af 2016. Der blev i alt afsat 1.852 mio. kr. til uddannelses- og arbejds-
markedsydelse frem til 2016.
Det er ikke muligt at opgøre det samlede forbrug af midler til de forskellige initia-
tiver, fordi flere af initiativerne ikke er afsluttet endnu (fx den midlertidige ar-
bejdsmarkedsydelse).
På nogle af ordningerne vil der være et mindreforbrug i forhold til de afsatte mid-
ler, fx på akutjobordningen, mens der på andre ordninger vil være et merforbrug, fx
på den særlige uddannelsesydelse for ledige.
Det kan dog være vanskeligt at opgøre de faktisk afholdte nettoudgifter, der frem-
går af de politiske aftaler, og som er vist i tabel 1. Det skyldes, at de enkelte ele-
menter i beregningerne ikke er opført på særskilte finanslovskonti (fx modgående
besparelser på dagpenge og kontanthjælp samt skatter og afgifter).
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2