Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1396889_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. august 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
430 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (Enhedslisten).
8. september 2014
J.nr. 2014-0028783/2014-5373
Spørgsmål nr. 430:
”Ministeren bedes oplyse, om det er ulovligt, såfremt en kommune regulerer antal-
let af timer i nyttejob på baggrund af den overenskomstmæssige timeløn på det på-
gældende område.”
Endeligt svar:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst mig følgende om reglerne
for brug af nytteindsats: ”Der er ikke fastsat regler for, hvor mange timer en nytte-
indsats skal vare for uddannelseshjælp- og kontanthjælpsmodtagere, så længe nyt-
teindsatsen ikke overskrider normal arbejdstid på den pågældende arbejdsplads.
Det er op til kommunerne at vurdere, hvor mange timer det er passende for den en-
kelte modtager af uddannelseshjælp eller kontanthjælp at være i nytteindsats for at
kunne opfylde formålet med nytteindsatsen.
Formålet med nytteindsats er, at den enkelte uddannelseshjælps- eller kontant-
hjælpsmodtager skal arbejde for sin ydelse, indgå i et arbejdsfællesskab og samti-
dig udføre samfundsnyttige opgaver.
Timetallet i nytteindsats skal reguleres ud fra, at formålet med indsatsen skal kunne
opfyldes og som udgangspunkt ikke ud fra den overenskomstmæssige timeløn på
det pågældende område.
For forsikrede ledige, der modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse, gælder det,
at nytteindsats skal vare præcis 20 timer ugentligt.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen