Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1402646_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. august 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
426 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Inger Støjberg (V).
26. september 2014
J.nr. 2014-5671
Spørgsmål nr. 426:
”Med henvisning til ministerens besvarelse af BEU alm. del spørgsmål 417, der vi-
ser en stigning i antallet af ægtepar på kontanthjælp på 44 pct. siden afskaffelsen af
kontanthjælpsloftet mv., bedes ministeren redegøre for, om udviklingen i antallet af
ægtepar og udgifterne hertil er i overensstemmelse med de vurderinger, der lå til
grund for L 36 (folketingsåret 2011-12) Forslag til lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, integrationsloven, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om in-
dividuel boligstøtte og forskellige andre love. (Ophævelse af starthjælpen, loft over
kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen, 225-timers-reglen, introduktionsydelsen
m.v)?”
Endeligt svar:
Ophævelsen af starthjælp, introduktionsydelse, loft over ydelser, 500-kroners ned-
sættelsen og 225-timersreglen blev i forbindelse med lovforslaget (L 36) vurderet
til at medføre direkte merudgifter på 320 mio. kr. i 2014 (2014 pl.) efter skatter og
tilbageløb af afgifter.
I forbindelse med ophævelsen af særreglerne blev der ikke foretaget en særskilt
vurdering af, i hvilket omfang forslaget ville medføre flere ægtepar på kontant-
hjælp. Det fremgik dog, at ophævelsen af 225-timersreglen som direkte konsekvens
forventes at medføre, at 400 gifte personer bliver berettiget til kontanthjælp, idet
ophævelsen af 225-timersreglen betød, at ægtepar, som tidligere levede af en enkelt
kontanthjælp, fremover begge fik ret til at modtage kontanthjælp.
I L 36 fremgår det, at forslaget vurderes at have en negativ beskæftigelseseffekt på
2.000-3.000 fuldtidspersoner. Denne vurdering er imidlertid revurderet som følge
af ny forskningsbaseret viden om adfærdsvirkningerne (jf. besvarelserne af 23. sep-
tember 2013 på FIU spørgsmål 464 og BEU spørgsmål 340). Det vurderes nu, at
afskaffelsen af de ovenfor nævnte særordninger medfører en reduktion i den struk-
turelle beskæftigelse på omkring 500-1.000 fuldtidspersoner, hvoraf en del af virk-
ningen kan henføres til kontanthjælpsægtepar. Det skal bemærkes, at konjunktursi-
tuationen siden 1. januar 2012 formentlig har betydet, at virkningen på den faktiske
beskæftigelse har været mindre end den skønnede virkning på den strukturelle be-
skæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som det fremgår i besvarelsen af BEU alm. del spørgsmål 417 af 30. juni 2014, var
der i april 2014 i alt 6.550 ægtepar, hvor begge ægtefæller modtog kontanthjælp,
svarende til en stigning på 2.000 ægtepar siden december 2011, eller 44 pct.
Flere forhold tyder dog på, at kun en meget lille del af stigningen i antallet af kon-
tanthjælpsægtepar kan henføres til adfærdsvirkninger som følge af afskaffelsen af
fattigdomsydelserne.
De to væsentligste årsager til stigningen i antallet af kontanthjælpsægtepar er for-
mentligt, at krisen generelt har øget antallet af kontanthjælpsmodtagere, og at der i
løbet af de seneste år er kommet flere flygtningeægtepar til Danmark, som har
modtaget asyl af humanitære årsager.
Den generelle stigning i antallet af kontanthjælpsmodtagere kan således forklare
omkring 15 pct. point af stigningen, mens et øget antal kontanthjælpsægtepar fra
uroplagede og politisk ustabile lande som Syrien, Afghanistan, Iran samt en række
afrikanske lande ligeledes tilsammen kan forklare omkring 15 pct. point af stignin-
gen. Det bemærkes, at en stor del af kontanthjælpsægteparrene fra de omtalte lande
er kommet til Danmark efter 1. januar 2012. Eksempelvis var der i april 2014 ca.
500 kontanthjælpsægtepar med syrisk statsborgerskab, hvoraf ca. 400 var kommet
til landet efter 1. januar 2012.
Den direkte virkning af ophævelsen af 225-timersreglen forventes jf. L 36 at med-
føre, at omkring 400 personer, der er gift med en kontanthjælpsmodtager, bliver
berettiget til kontanthjælp. Dette svarer til omkring 10 pct. point af stigningen i an-
tallet af kontanthjælpsægtepar.
Givet ovenstående forhold er der således under 5 pct. point af stigningen i antallet
af kontanthjælpsægtepar, som kan henføres til adfærdsvirkninger som følge af af-
skaffelsen af fattigdomsydelserne.
På denne baggrund vurderes, at den observerede udvikling ligger inden for det for-
ventede.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2